آخرین عناوین

جمعه 20 اسفند 1395-15:15 کد خبر:41176

مدیرکل دامپزشکی مازندران هشدار داد:

نگرانی از شیوع مجدد آنفلوآنزا فوق‌حاد پرندگان در مازندران

مدیرکل دامپزشکی مازندران گفت: نگرانی در ارتباط با شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان تا زمان تداوم سرمای هوا و حضور پرندگان مهاجر در استان وجود دارد.


به گزارش خزرخبر و به نقل از فارس،حسین رضوانی مدیر کل دامپزشکی مازندران اظهار کرد: نگرانی در ارتباط با شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان تا زمان تداوم سرمای هوا، حضور پرندگان مهاجر و ویروس در گردش است در استان وجود دارد که هر لحظه بیماری خودش را نشان دهد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر گزارشی از شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان در واحدهای بومی و صنعتی مازندران نداریم، افزود: مشکلی در این زمینه وجود ندارد ولی نمی‌دانیم آیا اتفاقی می‌افتاد.

مدیرکل دامپزشکی مازندران تصریح کرد: با توجه به اینکه زمان برگشت پرندگان مهاجر به مناطق سردسیر است این احتمال وجود دارد که به مدت کوتاه در آب‌بندان‌ها و تالاب‌های مازندران توقف کرده و در صورت آلودگی ویروس را گسترش دهند.

این مسئول با اعلام اینکه صید، شکار و زنده‌گیری پرندگان به‌صورت جدی ممنوع است، اضافه کرد: این کار می‌تواند موجب شیوع مجدد ویروس در مازندران شود.

رضوانی بیان کرد: به ایام عید نزدیک می‌شویم که هم‌استانی‌هایی که در خارج از مازندران زندگی کرده و در بازارها اقدام به خرید طیور زنده می‌کنند که باید توجه به اهمیت این موضوع صلاح نیست عرضه پرنده زنده صورت گیرد البته مسئولان از عرضه پرندگان در بازارهای محلی و روز جلوگیری می‌کنند چرا که موجب شیوع بیماری می‌شود.

*دست زدن به ماهی قرمز نگران‌کننده است

وی در بخش دیگری با اشاره به اینکه اکیپ نظارتی دامپزشکی از 20 اسفند ماه امسال تا 14 فروردین ماه سال 96 در استان فعال است، افزود: هر فردی اعتراض دارد می‌تواند موارد را به همکاران دامپزشکی در ادارات که به‌صورت کشیک حضور دارند اطلاع دهد.

مدیرکل دامپزشکی مازندران با تأکید بر اینکه افراد از دست زدن به ماهی قرمز خودداری کنند چرا که نگران‌کننده است، خاطرنشان کرد: افراد به‌ویژه کودکان باید به مهم توجه کنند که این کار موجب ابتلا به بیماری‌های پوستی شود.

این مسئول یادآور شد: افراد باید ماهی را از مراکز مجاز و تحت کنترل دامپزشکی تهیه کنند تا روی سفره‌های عید قرار ‌دهند، با رعایت بحث بهداشتی در ایام عید روزهای خوشی را به نگرانی و ناخوشی تبدیل نکرده و به کام خود و خانواده تلخ نکنیم.

رضوانی در پایان گفت: برخی از تزئیناتی که همراه ماهی از جمله خرچنگ و حلزون به فروش می‌رسد سبب انتقال بیماری به انسان می‌شود که باید به‌صورت جدی خودداری شود.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :

  • ساروی
    شنبه 21 اسفند 1395-12:53


    همواره پیشگیری بهتر از درمان می‌باشد لذا اطلاع رسانی هر چه بیشتر به مردم کمک زیادی بر حفظ سلامت و امنیتشان می باشد