آخرین عناوین

شنبه 21 اسفند 1395-11:8 کد خبر:41188

مدير حفظ نباتات جهاد كشاورزی مازندران خبر داد:

احتمال شيوع بيماری گندم در مزارع مازندران

مدير حفظ نباتات سازمان جهاد كشاورزی مازندران،از احتمال شيوع بيماری گندم در مزارع مازندران با توجه به بارندگی‌های اخير خبر داد.


به گزارش خزرخبر و به نقل از فارس، عبدالرحمن زاغی اظهار داشت: با توجه به بارندگی‌های اخیر و ایجاد شرایط مساعد برای شیوع و گسترش بیماری‌های گندم به‌ویژه در اراضی ساحلی با افت خاک سبک و مناطقی که در اثر بارندگی‌ها به علت نداشتن زهکش مناسب حالت ماندابی پیدا کردند، احتمال ظهور و شیوع بیماری‎های گندم مانند سفیدک سطحی، سپتوریا، فوزاریوم و زنگ‌های غلات دور از انتظار نیست.

وی ادامه داد: گندم‌کاران باید نسبت به رعایت بهداشت زراعی به‌ ویژه مبارزه مکانیکی با علف‌های هرز داخل و حاشیه مزارع که در کاهش بیمار‌ها موثر است توجه کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه مصرف متعادل کودها با تقسیط کودهای ازته و نظر کارشناسان تغذیه باید انجام شود، گفت: ایجاد آبراه مناسب برای خارج کردن آب اضافی ناشی از بارندگی‌های فصلی در افزایش مقاومت گیاه موثر است.

زاغی خاطرنشان کرد: کشاورزان در صورت مشاهده هر گونه بیماری یا علائم تغییر رنگ برگ‌ها، به مراکز جهاد کشاورزی دهستان‌ها و کلینیک‌های گیاه‌پزشکی مراجعه کنند و ضمن هماهنگی با کارشناسان حفظ نباتات و دریافت نسخه گیاه‌پزشکی نسبت به مبارزه اصولی با استفاده از قارچکش‌های مجاز تیلت، فولیکور، فالکن و آلتو در زمان مناسب با دز‌های توصیه شده اقدام کنند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :