آخرین عناوین

سه شنبه 24 اسفند 1395-9:5 کد خبر:41224

لزوم حفظ آرامش در جشنی به‌نام چهارشنبه سوری:

ممنوعیت چهارشنبه سوری خطرناک به احترام شهدای آتش‌نشان

چند سالی‌ است که چهارشنبه‌سوری از آیین خود فاصله گرفته است و عده‌ای به‌جای گرفتن جشن، با انفجار مواد منفجره چهارشنبه‌سوری را به چهارشنبه‌سوزی تبدیل کرده اند.


به گزارش خزرخبر و به نقل از فارس، با توجه به اینکه در شاهنامه فردوسی نیز اشاره‌ای به بزم چهارشنبه نزدیک نوروز شده است، در می‌یابیم که این جشن کهن و ملی از دیرباز در فرهنگ سنتی ما ایرانیان وجود داشته است.

اساس جشن چهارشنبه‌سوری در آیین باستان بر این بود که آتش بزرگی را بر می‌افروختند که تا صبح زود و برآمدن خورشید روشن نگاه داشته می‌شد و از روی آن می‌پریدند و می‌خواندند:« زردی من از تو، سرخی تو از من» و در حقیقت با این جملات مردم می‌خواستند که آتش رنگ ‌پریدگی و زردی، بیماری و مشکلات‌شان را گرفته و به‌جای آن سرخی، گرمی و نیرو به‌ آنها ببخشد.

با تمام تفاسیر چند سالی‌است که چهارشنبه‌سوری از آیین و آداب خود فاصله گرفته است؛ به‌شکلی که با شنیدن واژه «چهارشنبه‌سوری» صحنه‌های ناخوشایندی از چهارشنبه‌‌سوزی در ذهن ما تداعی می‌شود و عده‌ای به‌جای گرفتن جشن با انفجار مواد منفجره و محترقه حوادثی جبران‌ناپذیر به‌ بار آورده و آیین کهن چهارشنبه‌سوری را به مراسم اندوهناک چهارشنبه‌سوزی مبدل کرده و روزهای سختی را برای خود و دیگران رقم می‌زنند.

با  وجود اینکه امروزه سطح آگاهی و شعور مردم نسبت به‌خطرات و عواقب ناشی از استفاده از این مواد محترقه و منفجره بالا رفته است اما هنوز هم وجود دارند کسانی‌که گمان می‌کنند این اتفاقات ناخوشایند تنها مختص دیگران است در حالی‌که حوادث مبتلابه ناشی از مصرف مواد منفجره همواره گریبان‌گیر افرادی‌ است که از این مواد استفاده می‌کنند.

این سال‌ها شب چهارشنبه‌سوری از یک‌ماه قبل از نوروز آغاز شده و این سنت دیرین ایرانی در هیاهوی انفجارها در حال از بین رفتن است و در حقیقت اصالت تاریخی این آیین دیرین بر اثر هیجانات متفاوت از بین رفته است و لذت ناشی از برپایی این جشن و سرور هر ساله رو به‌افول می‌رود.

*پرهیز از تلخ‌کامی برای خود و خانواده‌ها

معاون آموزش متوسطه اداره ‌کل آموزش و پرورش استان مازندران نیز با بیان اینکه چهارشنبه‌سوری یکی از سنت‌های عید نوروز در دوران باستان در نزد پیشینیان بوده است، گفت: با توجه به اینکه شادی، خوشی و تندرستی پیام این آیین سنتی است بنابراین نباید به‌خود اجازه دهیم تا شیرینی این‌روز را در کام خود و دیگران تلخ کنیم.

اسفندیار نظری با تأکید بر اینکه بهتر است تا خانواده‌ها، جوانان و نوجوانان این سنت را به‌شکل شایسته برگزار کنند، افزود: می‌توان این آیین سنتی را با استفاده از مواد بدون خطر و پرهیز از مواد و وسایلی که سبب آسیب‌های جانی و مالی می‌شود به شادی و شعف برگزار کرد.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش نیز از ماه‌ها قبل به‌ آموزش نکات ضروری و کلیدی در مورد برگزاری جشن چهارشنبه سوری در میان دانش‌آموزان مبادرت ورزید، گفت: این آموزش‌ها در قالب پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و آسیب‌های جانی و مالی برای دانش‌آموزان تبیین شده است.

*نه، به چهارشنبه‌سوری خطرناک

رئیس اداره آتش‌نشانی و خدمات شهری شهرداری چالوس با اشاره به تمهیداتی که برای برپایی چهارشنبه‌سوری آرام در این شهرستان اندیشیده شد، گفت: با  نصب بنرهای متعدد در شهرستان چالوس با عناوینی مانند« نه، به چهارشنبه سوری خطرناک، به احترام آتش‌نشانان مواد منفجره برای چهارشنبه سوری خریداری نمی‌کنیم» بر آن  شدیم تا بتوانیم با فرهنگ‌سازی در زمینه برپایی جشنی بی‌خطر چهارشنبه‌سوری خاطره‌انگیزی را رقم بزنیم.

ستار طاولی با تأکید بر اینکه نباید چهارشنبه‌سوری را به چهارشنبه‌سوزی تبدیل کرد، افزود: با توجه به تجربه‌های سال‌های گذشته برای سه‌ نقطه از مکان‌های پرخطر و شلوغ شهر با همکاری نیروی انتظامی و آتش‌نشانی نیروهایی را مستقر می‌کنیم.

وی از اعلام آماده‌باش نیروهای آتش‌نشانی برای مراسم چهارشنبه‌سوری خبر داد و گفت: در جریان استفاده برخی از نوجوانان و جوانان از مواد محترقه در چهارشنبه آخر سال، آرامش شهروندان در اثر آلودگی‌های صوتی و پیامدهای استفاده از مواد آتش‌زای پر خطر سلب می‌شود که باید در  این‌‌باره فرهنگ‌سازی صورت پذیرد.

رئیس اداره آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری چالوس با تأکید بر اینکه برای پیشگیری از خطرات احتمالی ناشی از آتش‌سوزی و انفجار مواد محترقه باید مایعات و مواد آتش‌زا از جمله نفت، بنزین و کبریت را از دسترس کودکان دور کرد، افزود: بهتر است تا خانواده‌ها انباری، زیر زمین و هر نقطه‌ای از منزل را که احتمال دارد فرزندانشان از آن به‌عنوان محل اختفا و نگهداری مواد محترقه استفاده کرده مورد بازرسی مکرر قرار داده و از رفت آمد کودکان و نوجوانان به این محل‌ها جلوگیری کنند.

وی به همراهی والدین با فرزندانشان برای برپایی مراسم چهارشنبه‌سوری تأکید کرد و افزود: به والدین توصیه می‌شود در شب چهارشنبه سوری از خروج انفرادی کودکان و نوجوانان خود از منزل جلوگیری کنند زیرا هر چند که آنها دست به این بازی خطرناک نزنند اما حضور آنها در محوطه‌ای که دیگران در آن با آتش و مواد محترقه بازی می‌کنند عمدا و ناخواسته سلامتی آنها را نیز در معرض خطر جدی قرار می‌دهد.

طاولی در پایان با بیان اینکه قرار شد تا امسال به احترام تلاش شبانه‌روزی آتش‌نشانان کشور و به ‌یاد شهدای آتش‌نشان حادثه پلاسکو بدون استفاده از مواد محترقه و خطرناک جشن چهارشنبه‌سوزی در کمال آرامش برگزار شود، گفت: شهروندان می‌توانند در صورت بروز آتش‌سوزی و هر گونه حادثه دیگر مراتب را سریعا به سامانه 125 اطلاع دهند.

* تحریف در جشن سنتی چهارشنبه سوری

براساس این گزارش، با توجه به اینکه هرساله شاهد حوادث رقت‌باری مانند سوختگی‌های شدید، از دست دادن چشم و حتی پاره شدن گوش در ایام چهارشنبه سوری هستیم بهتر است تا خطرات ناشی از این جشن به اصطلاح تحریف شده را جدی گرفته و بدانیم که هر گونه بی‌توجهی به نکات ایمنی و سهل‌انگاری در برپایی مراسم این‌روز زیان‌های جانی و مالی جبران‌ناپذیری به‌بار می‌آورد، بنابراین باید در این‌باره فرهنگسازی‌های اساسی صورت پذیرد و با آموزش کودکان و نوجوانان در مورد معایب مصرف مواد منفجره اجازه بدهیم تا با درک و  شعور خود نسبت به مضرات آن آگاهی یافته و به‌این ترتیب شور و شادی چهارشنبه‌سوری با یک‌عمر غم و افسوس کام خانواده‌ها را تلخ نکند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :