آخرین عناوین

شنبه 28 اسفند 1395-11:57 کد خبر:41265

تیترامروز گزارش می دهد:

نوروز آمد و باز هم انبوه زباله‌ها مازندران را می‌بلعند!!!

مدت‌هاست انبوه زباله‌هاي توليدي به معضلي بزرگ تبديل شده است، حالا که در آستانه سال نو هم قرار داريم و افزایش زباله های تولیدی، اما هنوز هيچ برنامه‌ای ارائه نشده است.


خزرخبر: مدت‌هاست انبوه زباله‌هاي توليدي در سه استان گيلان، مازندران و گلستان به معضلي بزرگ تبديل شده است، حالا که در آستانه سال نو هم قرار داريم، مدیر کل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به توليد روزانه 3 هزار تن زباله در اين مناطق، از سه برابر شدن حجم پسماندها در ايام نوروز خبر مي‌دهد.

موضوعي که از وقوع بحراني بزرگ در بخش محيط زيستي کشور حکايت دارد، در اين راستا مسئولان معتقدند، سازمان محيط زيست و استانداري‌ها نه تنها براي دفن زباله‌ها برنامه‌اي ندارند بلکه با توجه به اينکه اين موضوع هرساله تکرار مي‌شود، درسي هم از آن نمي‌گيرند و با اهمال‌کاريهاشان روز به روز عرصه را بر محيط زيست کشور تنگ تر مي‌کنند.

درحالي که از ابتداي فصل زمستان، معضل زباله‌هاي توليدي و نحوه امحاي آنها به دغدغه اصلي اغلب نمايندگان مجلس تبديل شده بود و هرازگاهي نيز خبرهايي در اين خصوص در رسانه‌ها منتشر مي‌شد اما باز هم با اينکه در آستانه نوروز قرار داريم متوليان فکري براي آن نکرده‌اند.

حالا با اين شرايط که برنامه‌اي براي دفن بهداشتي زباله‌ها انديشيده نشده، مدیر کل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست از وقوع بحراني بزرگ در تعطيلات عيدانه سال 96 خبر مي‌دهد و مي‌گويد: روزانه 3 هزار تن زباله در سه استان شمالی کشور تولید می‌شود که در ایام نوروز این میزان به بیشتر از سه برابر افزایش می یابد.

محمد درویش در اين راستا تاکيد مي‌کند: بحران زباله در استان های گیلان، مازندران و گلستان موجب شده تا بسیاری از جنگل‌ها رو به نابودی روند زیرا مدیریت این حجم زباله کار دشواری است. از این رو میلیون‌ها تن زباله به مرور موجب از بین رفتن جنگل‌ها می‌شوند.

چهره زشت شهر با انبوه زباله‌ها

حالا با اين تفاسير که زباله ها به دردي بي‌درمان براي مردم استان‌هاي شمالي تبديل شده، قرار است حلقه محصور شدن محيط زيست اين مناطق با ورود مسافران و افزايش حجم انبوه زباله ها تنگ تر هم شود، نماينده مردم قائمشهر در مجلس شوراي اسلامي مي‌گويد: متاسفانه اغلب نقاطي که در ايام نوروز با انبوه زباله‌ها مواجه مي‌شوند و چهره‌اي زشت به منطقه مي‌دهند، زير نظر شهرداري‌ها نيستند.

عبدالله رضيان با اشاره به سواحل و مناطقي که زير نظر شهرداري نيستند، مي‌افزايد: براي اين مناطق در مرحله اول بايد سازمان محيط زيست برنامه ريزي کند که جاي تاسف دارد که تاکنون اين سازمان به اين مهم توجهي نداشته است،چرا که اگر محيط زيست وارد عمل مي‌شد، با تصميماتي که مي‌گيرد مي‌توانست استانداري، فرمانداري و ديگر بخش‌هاي متولي را مجبور به حفاظت از منابع طبيعي کند،بنابراين اکنون براي برخي از نقاط ساحلي و جنگلي مازندران هيچ متولي‌اي براي جمع آوري زباله‌ها وجود ندارد.

وي ادامه مي‌دهد: علاوه بر آنچه تاکنون گفتيم، با فرهنگ سازي از طريق رسانه‌ها هم مي‌توان از حجم زباله‌هايي که به سواحل درياها و جنگل‌ها ريخته مي‌شود کاست.

آلودگي‌ جنگل‌ها با اهمال‌کاري محيط‌زيستي‌ها!

علاوه بر معضل زباله‌هايي که در سطح شهر و کنار سواحل درياي ريخته مي‌شود، مردم استان‌هاي شمالي با درد ديگري به نام نبود محلي براي دفن و دپوي زباله‌ها مواجه هستند.

به طوري نماينده مردم قائمشهر در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينکه حتي يک متر هم در مازندران و هيچ کدام از ديگر استان‌هاي شمالي وجود ندارد که نه در مجاورت با دريا و نه جنگل باشد، مي‌گويد: در راستا دولتمردان اهمال‌کاري‌هاي متعددي را انجام داده‌اند، به طوري که از ابتداي اين مجلس بزرگترين دغدغه نمايندگان مجلس همين بحث پسماندها بوده است.

رضيان مي‌افزايد: وزارت کشور بر اساس قانون موظف است سروساماني به اين بخش بدهند که تاکنون هيچ کاري نکرده است،البته براي مدتي با ورود بخش خصوصي و به تقليد از استان‌هاي ديگر، استانداري مازندران قصد ايجاد کارخانه توليد کمپوست را داشت که بعد از اجرايي شدن بيش از نيمي از کارخانه و صرف مبالغ سنگين، به اين نتيجه رسيدند که چنين کارخانه‌اي با توجه به شرايط آب و هوايي مازندران ممکن نيست،بنابراين تمام هزينه‌هايي که شد به هدر رفت و هيچ کدام از متوليان مسئوليت اين بخش را بر عهده نگرفتند.

حالا مردم استان‌هاي شمالي نوروز 96 را با اين بيم شروع مي‌کنند که محيط زيستشان بعد از 13 روز بايد با بحراني بزرگ دست و پنجه نرم کند،معضلي که به گفته رضيان تنها با احداث کارخانه زباله سوز مي‌تواند برطرف شود.

البته دولتمردان در برنامه ششم توسعه وعده احداث کارخانه زباله سوز را داده‌اند اما معلوم نيست اين وعده چه زماني محقق شود؟

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :