آخرین عناوین

شنبه 28 اسفند 1395-12:9 کد خبر:41266

بلاغ گزارش می دهد:

نبود نظارت بر دست‌فروشان دلیل نابسامانی بازار در مازندران

نبود نظارت بر دست‌فروشان یکی از علل نابسامانی و بی‌رونقی بازار مازندران در روزهای پایانی سال است که بدون پرداخت هرگونه مالیات بازار را تصاحب کردند.


خزرخبر: در واپسین روزهای پایان سال همه در تکاپو و تقلا هستند و زندگی جریان خاصی دارد، خیابان‌ها نشاط و پویایی خود را از آمدن بهار به دست می‌آورند و بوی عید و بهار در جان آدم‌ها می‌پیچد.

خیابان‌ها خلوت و بازار عید بی‌رمق

همه ساله روزهای آخر زمستان شهر پر می‌شود از شوق خرید و شادی، اما امسال با وجود نزدیک شدن به اواخر سال، شهر شور و شوق عید را ندارد، خیابان‌ها خلوت و بازارها بی‌رمق هستند،نزدیک عید است اما از خرید عید خبری نیست.

همین موضوع ما را به خیابان‌ها کشاند تا از دل بازارها عبور کنیم و حال و هوای این روزهای دم عید را جویا و از علت این بی‌رمقی بازار شب عید باخبر شویم.

بازار عید گرمی سال‌های پیش را ندارد

یکی از فروشندگان بوتیک در سبزه میدان آمل درباره وضع بازار به خبرنگار ما گفت: سال‌های قبل از روز دهم اسفند بازار رونق خاصی پیدا می‌کرد اما تا امروز که از اواسط اسفند هم گذشته هیچ خبری از گرمی بازار عید نیست.

وی ادامه داد: سال 94 ساعت هشت صبح زمان تحویل سال بود و من مجبور شدم تا ساعت 6 صبح در مغازه بمانم و به مشتریان بپردازم، بازارهای دم عید یک امتیاز مثبت برای فروشندگان است، فرصتی که کمتر در طول سال اتفاق می‌افتد، اما متاسفانه بعضی مسائل روند بازار را دچار مشکل کرده است.

این فروشنده آملی به گرمی بازار شب عید در سال‌های گذشته اشاره کرد و افزود: در سال‌های گذشته از 10 اسفند بازار گرمای شب عید را پیدا می‌کرد و ما فرصت اینکه برای صرف ناهار به منزل برویم را نداشتیم.

وی از وضع موجود بازار گلایه کرد و یادآور شد: در سال 95 حدود 50 میلیون تومان خرید کردم و تاکنون پنج میلیون تومان هم فروش نداشتم.

نبود نظارت بر دست فروشان از علل نابسامانی بازار

این فروشنده آملی نبود نظارت بر دست فروشان را یکی از علل نابسامانی بازار دانست و بیان کرد: دست فروشان بدون هیچ نظارتی همچون غده سرطانی بدون پرداخت هرگونه مالیات و یا چیزی بازار را تصاحب کردند.

وی محار کردن دست فروشان در سطح شهر را راه حل این آسیب دانست و گفت: برای دست فروشان یک مرکزیت خاصی مانند بازارهای هفتگی که دایر است باید معین شود چراکه وجود دست فروشان نه تنها برای مغازه‌داران مشکل آفرین است بلکه برای عبور و مرور شهروندان نیز خلل ایجاد می‌کند.

این فروشنده باسابقه مشکل دیگر این روزهای بازار را برگزاری نمایشگاه عنوان کرد و افزود: در نمایشگاه مغازه دارها لباس‌های نامرغوب خود به نمایش گذاشته و می‌فروشند و در مدت برگزاری نمایشگاه کسب و کار ما نیز رونق خود را از دست می‌دهد.

اجناس ایرانی تضمین دارند

وی اجناس ایرانی را با کیفیت دانست و تصریح کرد: اجناس ایرانی که وارد مغازه می‌کنم تضمین دارد و اگر مشکلی برای لباس به وجود آمد پس گرفته و به شرکت تحویل می‌دهم.

این فروشنده باسابقه با اشاره به اینکه اجناس خارجی بدون تضمین هستند و به هیچ عنوان پس گرفته نمی‌شوند، ادامه داد: مردم باید اجناس خارجی را با قیمت بالا و کیفیت معمولی که هیچ تضمینی ندارد بخرند و متاسفانه مشتریان لباس‌های خارجی را ترجیح می‌دهند.

وی با بیان اینکه گاهی مجبور می‌شویم مارک جنس ایرانی را از لباس جدا کنیم و در کنار لباس‌های خارجی بفروشیم، اظهار کرد: جالب این است که بسیاری از مشتریان لباس را انتخاب می‌کنند اما وقتی می‌فهمند ایرانی است نمی‌خرند.

برندهای معروف تقلبی

این فروشنده آملی با تاکید بر اینکه هیچ جنس اورجینالی از برند معروف در ایران وجود ندارد، یادآور شد: بیشتر اجناس با برند معروف تقلبی هستند یا اینکه مشکلی در دوخت وجود دارد و یا لباس‌ها از مدل‌های سال‌های قبل است که به ایران می‌آورند.

وی با بیان اینکه خودم بوتیک دارم اما لباس‌های ایرانی را ترجیح می‌دهم، تصریح کرد: همیشه لباس ایرانی می‌پوشم البته جدای از ارق ملی، کیفیت لباس‌ها، تضمین در صورت خرابی جنس و قیمت مناسب آن دلیل این انتخاب است.

بدون شک مصرف کالای تولید داخل دارای مزایایی از قبیل ایجاد کار و اشتغال، افزایش ثروت ملی و توان رقابت‌پذیری بنگاه‌های اقتصادی است و باید از هر فرصتی برای ترغیب مردم در افزایش مصرف کالاهای ایرانی استفاده کرد، همچنین در صورت داشتن برنامه‌ریزی مناسب از طرف عوامل ذیربط، خریدهای اسفند ماه می‌تواند در تحریک تولید داخلی نقش به سزایی داشته باشد.

در ادامه محمد حسینی یکی از کارشناسان اقتصادی با اشاره به ضربه کالا قاچاق به اقتصاد کشور و حمایت از تولید داخل در راستای مبارزه با این امر به خبرنگار ما گفت: مصرف و خرید کالای داخلی باعث کساد شدن بازار قاچاقچیان و کم رونق شدن این فساد اقتصادی ویرانگر می‌شود.

وی با بیان اینکه مبارزه با قاچاق کالای خارجی به داخل کشور از مهم‌ترین دغدغه‌های مقام معظم رهبری است، اظهار کرد: مقام معظم رهبری در رابطه با مبارزه با قاچاق کالا مکرر می‌فرمایند کالای قاچاق را آتش بزنید و مردم با خرید کالای ایرانی به این حوزه رونق بخشند.

این کارشناسان اقتصادی ایجاد و تقویت برندهای ایرانی را از راهکارهای ترغیب مشتری ایرانی برای خریدکالای ایرانی عنوان کرد و افزود: باید طبق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مبنی بر مدیریت مصرف با تأکید بر اجرای سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف و ترویج مصرف کالاهای داخلی همراه با برنامه‌ریزی برای ارتقاء کیفیت و رقابت پذیری در تولید، حمایت‌های کافی از سمت دولت برای کسب و کارهای داخلی انجام شود.

حسینی با اشاره به اینکه تمام تولید کنندگان در حال ورشکستگی هستند، تصریح کرد: کالاهای خارجی به ویژه ترک‌ها که کمر پوشاک کشور را شکستند، میلیاردها تومان در هر شب فروش دارند و تمام سود حاصل از این خوان گسترده را که دولت برایشان فراهم کرده یک جا از آن خود می‌کنند.

وی در ادامه یادآور شد: در حال حاضر بیشتر تمرکز دولت در حمایت از کسب و کارها، معطوف به پرداخت تسهیلات است و حمایت‌های دیگر در جهت تقویت برندهای داخلی کمتر مورد توجه قرار دارد.

حسینی در پایان با بیان اینکه خرید یک کالای تولید داخل باعث چرخش عرصه تولید در کارخانه‌های مختلف می‌شود، گفت: در پی آن بازار سوددهی کشور و تولید مواد خام نیز افزایش پیدا می‌کند و کارگران، کشاورزان، رانندگان و شرکت‌های خصوصی و دولتی هم از این تولید داخلی نشاط و رونق پیدا می‌کنند.

خرید کالای ایرانی را فرهنگ کنیم

در این روزهای پایان سال همه چیز بزرگ‌تر خودش را نشان می‌دهد، بیکاری، بی‌پولی و حتی آرزوها؛ با خرید یک کالای ایرانی یک خانواده را از مرگ بیکاری نجات دهیم و از باتلاق فقر رهایی بخشیم.

خیلی از ما به یک متکدی و یا نیازمند پول می‌دهیم و کمک مالی می‌کنیم اما بهتر نیست با خرید کالای ایرانی سوگواری قبل از مرگ کنیم و از بروز مشکلات بیکاری و فقر و پیامدهای بعد از آن جلوگیری کنیم.

همچنین بهترین چیزی که می‌توانیم شب عید به خانواده‌های کارگران ایرانی هدیه دهیم این است که خرید کالای ایرانی را فرهنگ کنیم.                   

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :