آخرین عناوین

سه شنبه 15 فروردين 1396-9:6 کد خبر:41596

خبرگزاری فارس گزارش می‌‌دهد:

ارمغان گردشگری مازندران؛ تولید زباله بیشتر و ترافیک پرحجم‌تر

مازندران دارای ظرفیت‌های زیاد گردشگری است ،اما با افزایش مسافران بیش از آن ‌که بهبود وضع اقتصادی به چشم آید، افزایش زباله‌ها و خیابان‌های پر ترافیک خودنمایی می‌کند.


خزرخبر: استان مازندران با ویژگی‌ها و موهبت‌های خدادای که دارد، جزو استان‌های پر تردد گردشگری در ایران شناخته شده‌ است.

استانی با طبیعت جنگلی زیبا و دریای آبی که مسافران بسیاری را به سمت خود جذب کرده‌است، استانی که با وجود پوشش گیاهی چشم‌نواز و کوه‌های سر برافراشته، تبدیل به مکانی بی‌نظیر برای بازیافتن آرامش از دست رفته، شده‌ است.

استانی که آسمان آبی‌اش، دود و هیاهوی شهرهای شلوغ را از خاطر مسافران محو می‌کند و هوای دل‌پذیرش، نفس‌ها را از عطر بوته‌های سبز رنگش، عطر‌آگین و در هر گوشه و کنار آن، نعمت‌های اعجاب‌انگیزی خودنمایی می‌کند.

در ایام تعطیلات، اخبار رسیده از حجم خودروهای سرازیر شده به این استان، گواه درستی این مطلب است که بسیاری از افراد برای تسلای خاطر خسته‌ شان و استشمام عطر پاک طبیعت به این استان سفر می‌کنند، در ایام نوروز و تعطیلات، شهرهای استان، پر می‌شود از این مسافران.

در بسیاری از استان‌های ایران، هجوم مسافر، نویدبخش هجوم سرمایه و کار برای مردم شهر است، نویدبخش اشتغالزایی جوانان و عرضه محصولات آن شهر است.

در استان مازندران نیز با فرا رسیدن تعطیلات، بر حجم مسافران افزوده می‌شود، به گونه‌ای که در نوروز امسال، بالغ بر 35 میلیون تردد در استان ثبت شده ‌است و به دنبال آن نیز تولید زباله در استان در این ایام دو برابر شده ‌است.

افزایش گردشگری در استان، در تعطیلات، روزنه امیدی است برای افزایش ورود سرمایه به استان و رشد اقتصادی مردم آن شود اما در عمل آنچه که نصیب مردم استان می‌شود، ترافیک سنگین در شهرها و تولید زباله‌های انبوه است، زباله‌هایی که نابودی‌شان وقت و هزینه بسیاری را به دنبال دارد.

ذهن خلاق مردم می‌تواند از این ترافیک سنگین و رفت‌و‌آمد مسافران، دریچه‌ای بسازد برای درآمدزایی،اما ابتکار مردم به تنهایی این هدف را به همراه نخواهد داشت و با حمایت مسئولان استان است که این هدف محقق می‌شود.

بسیاری از افراد مازندرانی‌ها، تنها با اجاره دادن مکان‌های زندگی خود به این مسافران از راه رسیده، کسب درآمد می‌‌کنند، بی‌آنکه فکر کاری پر سودتر را در ذهن خود پرورش دهند،زیرا کارهای پر سود در بیشتر موارد، نیاز به سرمایه اولیه و قدرت ریسک بالا دارد.

 اینجا است که حمایت مسئولان می‌تواند به ابتکار یک جوان روستایی واقعیتی خارجی ده، جوانی که شاید طرحی نو در سرش می‌پروراند، اما به دلیل حمایت نشدن، نمی‌تواند آن را به موقع اجرا گذارد.

در گذشته، مردم استان بیشتر به سمت تولید صنایع دستی روی می‌آوردند،اما امروزه جوانان کمتر به تولید این ‌گونه وسایل می‌پردازند،شاید اگر حمایت درستی از تولید این ‌گونه محصولات می‌شد، از نظر اقتصادی رشد چشمگیرتری را در استان شاهد بودیم.

به‌ دست آوردن آمارهای متعدد از رفت‌ و‌آمد گردشگران و مسافران به استان مازندران، کمکی شایانی به اقتصاد استان نخواهد‌ کرد، بهتر است به جای این همه دقت نسبت به آمارهای ریز و درشت، کمی هم به آمار اشتغالزایی جوانان استان به مشاغلی که مرتبط با ظرفیت‌های استان مازندران است، توجه شود.

گاهی همین بی‌توجهی مسئولان، ذهن‌های خلاق جوانان استان مازندران را به قعر تاریکی می‌کشاند و با غفلت ما این ظرفیت‌های موجود در استان، منبعی برای اشتغالزایی ذهن‌های خلاق غیربومی می‌شود، که از بیرون استان به دنبال رشد و پیشرفت هستند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :