آخرین عناوین

چهارشنبه 16 فروردين 1396-17:39 کد خبر:41622

خبرگزاری فارس گزارش می‌‌دهد:

بازار آشفته میوه در مازندران/چگونه میوه‌های قاچاق سر از بازار آزاد درآورد؟!

وضعیت آشفته بازار میوه در مازندران در نوروز امسال نشان داد که برنامه‌ریزی برای تنظیم بازار میوه نادرست بوده است.


خززخبر: در شرایطی که بحران سفید در مازندران شوک بزرگی برای باغداران مازندران بوده و به‌ دنبال آن بازارهای نوروزی در استان یخ بست شاهد جولان میوه‌های خارجی در بازار بودیم.

نکته مهم این است پرتقال‌های سالم مازندران با هیاهو در بازار به سرنوشت پرتقال‌های یخ‌زده دچار شد و حتی بحث پرتقال شمال و جنوب در بازار مطرح شد و این میوه با قیمت پایینی به فروش رفت، به این معنا که برخی باغداران در برف آذر ماه سال گذشته و بقیه آنان در بازار دچار بحران شدند.

درست زمانی که تمام آرزوهای باغداران مازندران بر باد رفت برخی به دنبال سوءاستفاده خود بودند و واردات مرکبات تیر خلاص به آرزوهای باغداران وارد کرد.

برخی به‌ راحتی با واردات پرتقال میوه‌های خارجی بسیاری را وارد کردند که با قیمت بسیار بالایی به فروش رفته است.

قیمت میوه در نوروز امسال نارضایتی‌های بسیاری به همراه داشته و واردات بهانه‌ای شد برخی از این وضعیت سوءاستفاده کنند که مشخص است در چنین آشفته بازاری تنظیم بازار به‌درستی صورت نگرفت.

وضعیت آشفته بازار میوه در نوروز امسال نشان داد که برنامه ‌ریزی برای تنظیم بازار میوه نادرست بوده است.

نکته دیگر اینکه گمانه ‌زنی‌ها و بررسی قیمت میوه در بازار صورت گرفته که سؤال اینجاست چگونه این میوه‌ها سر از بازار آزاد درآورد.

*واردات میوه‌های قاچاق مجاز نیست

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران اظهار کرد: واردات میوه به جزء چهار میوه گرمسیری موز، آناناس، نارگیل و انبه مجاز نیست و قاچاق محسوب می‌شود.

دلاور حیدرپور با بیان اینکه واردات پرتقال با نظارت دولت بوده است، اضافه کرد: بحث کالاهای قاچاق زیرنظر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است که در شهرستان‌ها نیز فرمانداری‌ها بر این موضوع نظارت می‌کنند و در صورت مشاهده با این موارد برخورد، ضبط و معدوم می‌شود.

وی ادامه داد: قبل از تعطیلات نوروزی نیز مواردی گزارش شده که معدوم شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به بالا بودن قیمت سیب، تصریح کرد: در ایام پایانی سال 500 تن سیب با قیمت 3 هزار و 500 تومان و 400 تن پرتقال در تمامی شهرستان‌های استان توزیع شده است که توزیع آن 13 فروردین ماه ادامه داشت.

حیدرپور یادآور شد: معمولاً در ایام نوروز با توجه به تعطیلی میدان میوه و تره‌بار این مسائل پیش می‌آید و برخی از این وضعیت سوءاستفاده می‌کنند.

*جلوگیری از عرضه میوه‌های قاچاق در میدان میوه و تره‌بارمازندران

رئیس اتحادیه میوه و تره‌ بار مرکز مازندران نیز اظهار کرد: میوه‌های قاچاق در میدان میوه و تره‌بار عرضه نمی‌شود و در صورت مشاهده با این موارد برخورد می‌شود.

نکته جالب این است هیچ کس از واردات میوه‌های قاچاق بی‌اطلاع است اما سؤال اینجاست چرا باید با ورود به مراکز خرید میوه میوه‌های خارجی با قیمت‌های بسیار بالا خودنمایی می‌کند، چگونه و از کجا در بازار عرضه می‌شود؟!

براساس این گزارش، البته به اعتقاد برخی از کارشناسان این موضوع برای نخستین‌بار نبوده و چندین سال است چنین اتفاقی می‌افتد ولی تفاوت امسال با سال‌های گذشته در این است که امسال نارضایتی بسیاری درپی داشته است.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :