آخرین عناوین

چهارشنبه 16 فروردين 1396-21:40 کد خبر:41625

فاضلاب و زباله ، مشکل دیرینه بابل:

اعتصاب لجن کش ها در بابل و سردرگمی شهروندان

اعتصاب رانندگان خودروهای لجن کش شهر بابل در حالی وارد سومین روز خود شده است که بی توجهی مسئولان شهری سبب شده است تا شهروندان نیز زبان به گلایه باز کنند.


به گزارش خزرخبر و به نقل از ایرنا ، 35 راننده خودروی لجن کش در بابل از سه روز پیش به خاطر نبود مکان مشخص برای تخلیه فاضلاب شهری دست از کار کشیدند و با نصب پارچه نوشته هائی بر شیشه خودروهایشان از مسئولان شهری از جمله شهرداری خواسته اند تا مکان مشخصی را برای تخلیه فاضلاب به آنها معرفی کند.

این رانندگان در جنب بازار روز بابل خودروهایشان را پارک کرده اند و خواستار رفع مشکل مکان تخلیه فاضلاب هستند.

یکی از این رانندگان گفت : 20 سال است که شغلم لجن کشی است و هنوز هیچ صنف و تشکلی نداریم ، اما آن چیزی که امروز سبب شد که همه ما دست از کار کشیده و در این مکان تجمع کنیم ، خواستار تعیین مکانی مشخص از سوی مسئولین برای تخلیه فاضلاب هستیم .

وی که از معرفی نامش به خاطر آنچه که دردسرهای بعدی نامید ، خودداری کرد ، افزود : کار به جایی رسیده است که به هیچ عنوان امنیت جانی نداریم و در هفته گذشته که بناچار در یکی از مکان ها در حال تخلیه فاضلاب بودم به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفتم و از ناحیه پا و دست زخمی شدم.

این راننده که به نمایندگی از همکارانش ، اظهار داشت : امنیت جانی برای همکارانم بسیار مهم است و در هنگام تخلیه فاضلاب آنچنان استرسی به ما وارد می شود که ضربان قلب ما چندین برابر به تپش در می آید.

وی ادامه داد : دیگر نمی خواهیم تا مکان مشخصی برای تخلیه فاضلاب ها تعیین نشده است به این شغل حقارت آمیز خود ادامه دهیم و از همه جهات از ناحیه شهروندان و همچنین ادارات بابل مورد مذمت قرار گیریم.

احمد داودی ، یکی از شهروندانی که 2 روز است فاضلاب منزلش پر شده و هیچ راهی جز تخلیه آن ندارد ، در محل تجمع رانندگان خودروهای لجن کش گفت : یکی از ابتدایی ترین حقوق شهروندی ما رعایت مسائل بهداشتی است که در حال حاضر به مدت 2 روز است که سرویس بهداشتی منزل ما غیر قابل استفاده است و بناچار به اماکن عمومی شهر یا منزل همسایه ها مراجعه می کنیم و انتظار داریم مسئولین شهر در کوتاه ترین زمان به این مشکل پایان دهند.

** فاضلاب و زباله ، مشکل دیرینه بابل

رئیس اداره محیط زیست بابل در این باره گفت : به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست که فاضلابی را که لجن کش ها از چاههای منازل بیرون می کشند ، در رودخانه ها یا اماکن عمومی شهر و روستا و زمین های کشاورزی تخلیه شود .

نعمت الله قنبری افزود : با هماهنگی های به عمل آمده با دستگاه قضایی و دستور قضایی بشدت با افرادی که در فضاهای مورد استفاده عموم فاضلاب را تخلیه می کنند ، برخورد می شود و هشدارهای لازم نیز به آنان داده شد و اگر امروز می بینیم این افراد دست به تحصن زدند به این خاطر است که عرصه برفعالیت آنان بسیار تنگ شده است.

وی اظهار داشت : به لحاظ قانونی ، این وظیفه محیط زیست نیست که مکانی را برای تخلیه فاضلاب مشخص کند ، اما به خاطر اینکه به دنبال حل این مشکل هستیم ، پیشنهاد دادیم فاضلاب را در دورترین نقطه قبل از تصفیه خانه ' مقری کلا ' وارد لوله های فاضلاب شهری کنند که بعد از طی مسافت طولانی تا رسیدن به تصفیه خانه با آب های زیادی مخلوط و از میزان آلودگی کاسته شود.

قنبری گفت : نظر کارشناسی و تحقیقاتی ما این است که این نوع فاضلاب ها هیچ خطری برای تصفیه خانه های فاضلاب شهری ندارد و با انجام آن مشکل لجن کش ها در تخلیه فاضلاب به طور کلی حل خواهد شد.

فرماندار بابل نیز به خبرنگار ایرنا گفت : این مشکل چندین ساله است که گریبانگیر شهرستان بابل و شهرستان های همجوار است و جلسات متعددی برای رفع این مشکل برگزار شده است و با هماهنگی های به عمل آمده حتی شهرداری بابل موافقت کرد که یک مکانی را در اختیار این افراد قرار دهد تا به عنوان یک تشکل و صنف بتوانند کارهای خود را سرو سامان دهند ، ولی متاسفانه به خاطر اینکه این گروه هنوز نتوانسته اند یک تشکلی برای خود راه اندازی کنند ، این اقدام محقق نشده است.

محمد تقی عباسپور افزود : در شرایط فعلی مهم ترین مشکل پیش رو مکان تخلیه برای فاضلاب هاست که راهکارهای مختلف بررسی شده است و اگر بخواهیم یک مکان مجزا برای تخلیه این فاضلاب ها در نظر بگیریم هم نیاز به یک اعتبار حدود 50 میلیارد ریالی داریم و هم نیازمند زمان هستیم .

وی گفت : راه دیگر این است که این فاضلاب ها اگر آلوده نباشد و به سیستم تصفیه خانه فاضلاب شهری آسیب نرساند، به این شبکه تزریق شود و برای انجام این کار می بایست نظر علمی، پزشکی و کارشناسی را بپذیریم که در همین راستا این فاضلاب ها زیر نظر متخصصین محیط زیست در چندین آزمایشگاه مورد بررسی قرار گرفت و خوشبختانه اعلام شده است که آلودگی این فاضلاب ها به حدی نیست که به تصفیه خانه فاضلاب آسیب برساند.

فرماندار بابل گفت : همه این موارد برای رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران که به عنوان دبیر شورای بهداشت استان مازندارن محسوب می شود ارسال شده است که در صورت تایید با هماهنگی هایی که با آب و فاضلاب صورت می گیرد این مشکل به طور کامل رفع خواهد شد و اگر هم بنا به هر دلیلی نظر کارشناسی استان تایید نکند که این تخلیه در سیستم فاضلاب صورت گیرد باید یک مکان جدیدی تعریف و برروی آن سرمایه گذاری کنیم تا این مشکل رفع شود.

عملیات اجرایی تصفیه خانه فاضلاب بابل در سال 1374در زمینی به مساحت 10 هکتار در منطقه مقری کلا واقع در مسیر کمربندی امیر شهر بابل به بابلسر آغاز شد.

این طرح بزرگ صنعتی با توجه به بالا بودن آب های سطحی زیر زمینی بابل و وجود مشکلات زیست محیطی و آلودگی های ناشی از آن ، از اهمیت زیادی برخوردار است ولی در همان ابتدا با مشکلات قضایی رو به رو و منجر به کنش و واکنش زیادی شده بود.

طرح تصفیه خانه فاضلاب بابل در چهار فاز طراحی شده است که هم اکنون در فاز اول خود تعداد 100 هزار نفر از شهروندان بابل با حجم لوله گذاری 167 کیلومتر و با ظرفیت تصفیه خانه احداثی و در حال بهره برداری (یک مدول) 24 هزارو 500 متر مکعب در شبانه روز را تحت پوشش قرار می دهد که این رقم در سال مقصد یعنی 1409 به 98 هزار متر مکعب در شبانه روز خواهد رسید.

همچنین در حال حاضر سه ایستگاه پمپاژ و 12 هزار انشعاب در این تصفیه خانه نصب شده است که این رقم در سال مقصد به 13 ایستگاه پمپاژ خواهد رسید.

از زمان اجرای تصفیه خانه فاضلاب بابل تا زمان بهره برداری در سال 1390 مبلغ 600 میلیارد ریال برای این طرح هزینه شد که از این میزان اعتبار، مبلغ 300 میلیارد ریال آن از محل اعتبارات بانک جهانی و بقیه از محل اعتبارات ملی تامین شده است.

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :