آخرین عناوین

شنبه 19 فروردين 1396-9:9 کد خبر:41647

خبرگزاری فارس گزارش می‌‌دهد:

مناطق گردشگری هزارجريب نکا محروم از زيرساخت‌ها

استفاده از همه مواهب الهی در گرو فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب است ، که برخی از موارد آنچنان که انتظار گردشگر است، در مناطق هزارجريب نکا عملی نشده است.


خزرخبر:با پایان تعطیلات نوروزی، سفرهای مسافران و گردشگران به دل طبیعت، پایانی ندارد بلکه فصل بهار بهترین زمان برای طبیعت‌گردی مسافران و گردشگرانی است که سفر در دل طبیعت را برای خود انتخاب کردند.

اگرچه استان‌های شمالی و شهرستان‌های مختلف آن همواره برای پذیرش گردشگران آماده هستند و گسترش فرهنگ بوم‌گردی در روستاها، این امر را افزایش داده است؛ اما در برخی از موارد با وجود فراهم بودن برخی از زیرساخت‌ها، مشکلاتی از سوی گردشگران گزارش می‌شود.

در این بین شهرستان نکا یکی از شهرستان‌های هدف گردشگری مسافران و گردشگران در فصول مختلف سال است و در فصل گرم سال گردشگران این مناطق را برای طبیعت‌گردی و استفاده از آبشار و آب معدنی برمی‌گزینند و در فصل سرما هم جاذبه‌های مختلف طبیعت زمستانی و برف این مناطق گردشگران ویژه به خود را به این مناطق فرا می‌خواند.

وجود جاذبه‌های گردشگری همچون غارها و آبشارهای مختلفی همچون چشمه مریو، آبشار زنگت، آبشار دزده، وجود دریاچه طبیعی استخرپشت، چشمه آب معدنی قرمرض، غار تاریخی و باستانی خانه ‌سر و کمیشان، وجود چشمه‌ سارهای متعدد، اماکن مذهبی و بقاع متبرکه از این شهرستان به عنوان قطب گردشگری ساخته است و در این بین که در فصل بهار و تابستان گردشگران بسیاری را به سوی خود می‌طلبد.

شرایط مناسب طبیعت‌ گردی در کنار وجود آثار تاریخی و میراثی در شهرستان نکا، این شهرستان را به عنوان یکی از مقاصد گردشگری معرفی کرده است که وجود طرح‌های گردشگری و بوم‌گردی این سفرها را افزایش داده است.

البته استفاده از همه این مواهب الهی در گرو فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب گردشگری است که شاید در برخی از موارد آنچنان که انتظار گردشگر است، عملی نشده باشد.

*مناطق گردشگری هزارجریب شرق مازندران محروم از داشتن تابلوی راهنما

یکی از مشکلات عمده گردشگران در مناطق هزارجریب نکا به ‌عنوان یکی از مناطق هدف گردشگری، نداشتن تابلوی راهنمای مسافران و اعلام مناطق گردشگری در مسیر راه است.

الهه قاضی یکی از مسافران نوروزی که از تهران برای بازدید از مناطق طبیعی شمال وارد مازندران شده است، به فارس گفت: مناطق گردشگری هزارجریب  بهشتی است که از داشتن تابلوی راهنمای مسیر محروم است.

وی افزود: منطقه هزارجریب نکا در مسیر راه تابلوی راهنمایی دارد و همچنین آب معدنی قرمرض هم اطلاع‌رسانی شده است اما برای پیدا کردن دو روستای گردشگری " زروم" و "فریمک" با مشکلات متعددی مواجه شدیم و در برخی از دوراهه‌ها دچار سرگردانی شدیم که تابلوی مناسبی وجود ندارد.

به گفته قاضی، عدم وجود تابلوهای راهنما در طول مسیر منجر به سردرگمی ما شده بود که با توجه به اینکه تردد در این مسیر هم کمتر و به ندرت انجام می‌شد، ساعت‌های طولانی در مسیر راه سردرگم بودیم.

*عدم دسترسی آسانی در برخی از مناطق گردشگری

سعید کریمی مسافری که از اهواز برای بازدید از طبیعت شمال به مازندران سفر کرده است و به توصیه دوستان شبی را مهمان مردم در روستاهای نکا بوده است، با گلایه از برخی مسافران گفت: رعایت بهداشت عمومی از مسائل مهمی است که باید در همه حال مورد توجه شود که برخی از مسافران و گردشگران با انداختن زباله در مناطق گردشگری، چهره نازیبایی را در روستاها و حاشیه روستا به وجود آوردند.

وی با توصیه به افزایش سطل‌های زباله در مناطق گردشگری و حاشیه روستاهای هدف گردشگری، اظهار کرد: شهرستان نکا از جاذبه‌های طبیعی مناسبی برخوردار است و از فضاسازی‌های انجام شده چنین برداشت می‌شود که مسئولان کارهایی را انجام داده و یا آغاز کرده‌اند که امیدواریم زیرساخت‌های گردشگری بیش از گذشته توسعه یابد.

کریمی گفت:استان مازندران و شهرستان نکا به دلیل برخورداری از ظرفیت‌های طبیعی، تاریخی و میراثی و همچنین قرار گرفتن در مسیر عبور مسافران و زائران امام رضا(ع) از ظرفیت‌های خوبی برای رونق صنعت گردشگری برخوردار است که باید با افزایش زیرساخت‌های این صنعت، در شکوفایی آن تلاش شود.

*توجه به زیرساخت‌های گردشگری و امکانات رفاهی

مسافر دیگری از استان اصفهان هم فراهم نبودن امکانات رفاهی بین راهی در مسیر تهران به مازندران را از دیگر مشکلات این محور اعلام کرد و افزود: فراهم نبودن زیرساخت‌های گردشگری و امکانات رفاهی در برخی از مناطق گردشگری مازندران، بسیاری از مسافران را به دردسر می‌اندازد.

علی‌رضا بدیعی اظهار کرد:در برخی از مناطق این استان مناطقی به‌ عنوان منطقه گردشگری معرفی شده‌اند که هیچ‌گونه زیرساخت مناسبی برای عبور و مرور اولیه فراهم نشده است و باید با سختی وارد منطقه شد.

وی می‌گوید: منظور از فراهم کردن زیرساخت، تنها آسفالته کردن راه‌های مناطق گردشگری، تفریحی و روستایی نیست، بلکه شاید در برخی از موارد باید منطقه گردشگری به شکل سنتی باقی بماند اما فراهم کردن تابلوی راهنما، سرویس بهداشتی مناسب، مکانی برای اقامه نماز به‌ویژه در پارک‌های جنگلی از جمله زیرساخت‌ها و امکانات رفاهی است که در برخی موارد فراهم نیست و باید با دقت بیشتری به خصوص برای سفر تابستان مورد توجه قرار گیرد.

این گردشگر بیان کرد: در برخی از موارد خود مردم هم آمادگی پذیرش مسافر را ندارند و برنامه‌ریزی مناسبی برای جذب گردشگر انجام نشده است و وجود موتورسیکلت‌ها در برخی از مناطق گردشگری هم برای مسافران سلب آرامش کرده‌اند.

بدیعی فراهم کردن شرایطی مناسب برای گردشگری روستایی را از جمله ابتکارات مهم مازندران در چندسال اخیر دانست و گفت: همین مسأله و توجه به روستاگردی و سنت‌های قدیمی موجب شده است که ما برای دومین سال پیاپی در فصل بهار، به استان مازندران سفر کرده و از این طبیعت و مواهب الهی استفاده کنیم که امیدواریم با افزایش زیرساخت‌های مناسب در این حوزه، سفرهای بیشتری را در این استان سرسبز تجربه کنیم.

براساس این گزارش، گردشگری و از جمله گردشگری روستایی، منبع جدید درآمدی برای روستائیان است که تا حد بسیاری می‌تواند مشکلات اقتصادی مردم این مناطق را از بین ببرد که لازمه این امر شناساندن دقیق مناطق گردشگری و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم و امکانات است، کاری که در سال‌های اخیر انجام شده اما نیازمند تلاش و همت بیشتری است.

پویایی و توسعه گردشگری ظرفیت بسیار بالا و مناسبی است که با استفاده از آن و وجود ظرفیت‌های خوب در این شهرستان باید برنامه مناسب برای سرمایه‌گذاری در این حوزه انجام شود.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :