آخرین عناوین

يکشنبه 20 فروردين 1396-12:51 کد خبر:41669

بلاغ گزارش می دهد:

غربت مازندران در چالوس!/ کلوچه لاهیجان محصول اصلی غرفه مازندران

نمایشگاه صنایع دستی نوروزی چالوس در حالی پایان یافت که با وجود حضور 20 استان کشور در آن، در غرفه مازندران خبری از محصولات و صنایع دستی اصیل استان نبود.


خزرخبر: همزمان با ایام تعطیلات نوروزی در تمام شهرهای مازندران نمایشگاه‌های صنایع دستی و سوغات برای بازدید گردشگران و اهالی استان برگزار شد،برای تهیه گزارش سری به این نمایشگاه در چالوس زدیم و با نکالت جالبی روبرو شدیم.

وجود غرفه‌هایی برای ارائه صنایع دستی از استان‌های مختلف و نیز محصولات خوراکی و سوغاتی مناطق گوناگون کشور اولین چیزی بود که توجه را به خود جلب می‌کرد،به سراغ غرفه مدیریت رفتیم تا اطلاعاتی از چگونگی برگزاری بگیریم.

مجری برگزاری نمایشگاه صنایع دستی چالوس در این مورد گفت: این نمایشگاه از 29 اسفند ماه آغاز به کار کرده و تا 15 فروردین 96 نیز ادامه داشت.

سعید جهاندار استقبال مسافران را از این نمایشگاه مناسب توصیف کرد و یادآور شد: وجود چنین نمایشگاهی تبلیغی برای محصولات داخلی است.

وی ادامه داد: این نمایشگاه دارای 40 غرفه بوده محصولات صنایع دستی از 20 استان مختلف کشور در آن عرضه شد.

عباس مولایی یکی از غرفه‌داران است گفت: اهل زنجان هستم و 28 سال مشغول به فعالیت در ساخت چاقو و محصولات مسین هستم، در کارگاه من در حال حاضر 52 نفر مشغول به کار هستند.

این هنرمند ادامه داد: در زنجان حمایت خوبی از صنایع دستی می‌شود و همین باعث شده است با رونق چاقوسازی در زنجان، امروز بیش از 400 هزار نفر در این استان به تولید صنایع دستی مشغول باشند.

با گشت‌ وگذار در نمایشگاه از غرفه‌های مختلفی از استان‌هایی مانند گیلان، کردستان، کرمانشاه، آذربایجان و ... روبرو شدیم، اما هر چه به دنبال غرفه مازندران گشتیم موفق به یافتن این مکان نشدیم.

تنها در گوشه‌ای از نمایشگاه غرفه کوچکی به نام مازندران ثبت شده بود که بیشتر به مکانی برای عرضه چای و قهوه می‌نمود، آن چیزی هم که به عنوان صنایع دستی و سوغات از آن یاد می‌شد، کلوچه‌هایی بود که محصول استان همجوار مازندران است.

طالقانی یکی از اهالی چالوس است که همانند خبرنگار ما از این روند شگفت‌زده شده است، گفت: از ابتدای حضور در نمایشگاه به دنبال محصولات منطقه بودم اما ظاهراً خبری از آن نیست.

طالقانی تأکید کرد: صنایع چوبی مازندران می‌تواند برای مسافران بسیار جالب باشد، در کنار آن فرش و گلیم کلاردشت نیز محصولی منحصر به فرد است.

وی یادآور شد: با ارائه این محصولات باید بتوانیم فرهنگ شهر و استان خود را صادر کنیم و چنین نمایشگاهی در ایام نوروز فرصتی مناسب برای این کار است، اما نتوانستیم از آن استفاده کنیم.

در حالی که افراد زیادی در مازندران به ساخت صنایع دستی مشغول هستند و انواع متنوعی از این محصولات، بومی استان مازندران است.

امروزه فرش کلاردشت به عنوان نوعی برند در کشور مطرح می‌شود و می‌توانست در این نمایشگاه جایگاه مناسبی داشته باشد.

حصیربافی در شهرهای مرکزی استان رونق خوبی دارد و با توجه به جنگلی بودن مازندران، محصولات چوبی نیز از دیرباز در منطقه رواج داشته است.

نگاهی به نمایشگاه‌های سایر شهرهای مازندران نیز نشان از تأکید آنها بر محصولات بومی مازندران دارد و در هر یک چند غرفه به صناییع دستی استان اختصاص داده شده است.

در این میان به نظر می‎رسد با وجود حجم بالای گردشگران نوروزی در چالوس، تدبیری برای معرفی صنایع دستی مازندران به این مسافران اندیشیده نشده است که لازم است در برنامه‌های مشابه در آینده برنامه‌ریزی بهتری برای آن انجام شود.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :