آخرین عناوین

دوشنبه 21 فروردين 1396-10:8 کد خبر:41677

خبرگزاری فارس گزارش می‌‌دهد:

ابعاد پذیرش استعفای شهردار زیراب سوادکوه

پذیرش استعفای شهردار زیراب در آستانه انتخابات شورای اسلامی شهر، اشتباهی است که با انتخاب شهردار جدید، مضاعف‌تر می‌شود.


خزرخبر: انتخاب، عزل، پذیرش استعفای شهرداران بر عهده شورای اسلامی شهر‌ها است و شهرداران هم مجری اجرای مصوبات شورای اسلامی شهر‌ها هستند و این اهرم از مهمتر‌ین اهرم‌های شورای اسلامی شهر‌ها محسوب می‌شود.

* مناسب یا نا‌مناسب بودن انتخاب شهرداران توسط شورا‌ها

مناسب یا نا‌مناسب بودن انتخاب شهرداران توسط شورا‌ها از مباحثی است که اغلب طرفداران انتصابی بودن شهرداران از کارشناسان حوزه مدیریت شهری و اجرایی هستند و طرفداران انتخاب شهردار توسط شورا‌ها هم از نمایندگان مردم در این نهاد انتخابی است.

شورا‌ها باید با محور قرار‌دادن برنامه‌های آینده‌نگر انه و استفاده بهینه از ظرفیت‌های مختلف شهری، شهرستانی، استانی و ملی برای توسعه پایدار گام بردارند و انتخاب و نظارت بر شهرداران را هم در این مسیر اجرایی کنند.

*انتخاب سرپرست جدید شهرداری زیراب

شهر زیراب از سال 1338 تا‌کنون 20 شهردار و سرپرست شهرداری را به خود دید که علی‌اصغر مقصودی به عنوان اولین شهردار زیراب و محمود اعتصامی به عنوان بیستمین شهردار زیراب بود که امشب با مصوبه شورای شهر، مهدی نصیری که در پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری زیراب به عنوان دبیر ماده 100 قانون شهرداری‌ها و مسئول اجرائیات معرفی شد به عنوان سر‌پرست شهرداری، جایگزین محمود اعتصامی معرفی شد.

محمود اعتصامی که از سال 1373 وارد شهرداری شد از سال 1386 به عنوان معاون شهردار و از آبان 1392 با معرفی شورای اسلامی شهر زیراب و حکم استاندار به عنوان شهردار انتخاب شد.

* فاکتور‌های استمرار فعالیت شهردار در شورای جدید

تعویض شهردار شهر، 40 روز قبل از انتخابات شورای اسلامی، آینده ‌نگرانه به نظر نمی‌رسد و با توجه به اینکه انتخاب شهردار به عنوان مهمترین شاخص اعضای شورای پنجم شهر‌ها و از اولین تصمیم‌های تعیین کننده شهری و اعضای شورای شهر مطرح است، امید کم‌رنگی برای ابقای شهرداران شورای گذشته وجود دارد که البته اقبال عمومی به شهردار موجود، برنامه‌های آینده ‌نگرانه، استفاده از توانمندی‌های مختلف برای موفقیت مدیریت شهری و باقی‌ ماندن اعضای شورای گذشته در شورای جدید می‌تواند از فاکتور‌های استمرار فعالیت شهردار مطرح باشد و شنیده‌ها حاکی از آن است که رایزنی برای شهردار بیست و یکم شهر زیراب هم توسط سه عضو شورای شهر زیراب انجام شد و فرد مورد نظر از کارمندان با‌سابقه شهرداری یکی از شهر‌های ساحلی مازندران با تجربه حدود 3 ماهه سرپرستی شهرداری این شهر در سال 1392 است.

به نظر می‌رسد تعویض شهردار زیراب در آستانه انتخابات شورا‌ها و انتخاب فردی به عنوان شهردار به فرد منتخب، توسعه هدفمند شهری، قدرت انتخاب اعضای شورای آینده، صرف انرژی شهر برای تغییر و تحول‌های بی‌مورد و احترام به جایگاه‌های حقوقی لطمه وارد می‌کند.

شهردار سابق زیراب که ساعتی از موافقت شورای اسلامی شهر زیراب با استعفا یا عزل وی گذشته است، معتقد است که بر طبق توافق‌های مختلف، مقرر شده بود که تا پایان این دوره به فعالیت خود ادامه بدهد و رئیس شورای اسلامی شهر زیراب نیز بر این تغییر انتقاد داشت ولی غلام‎عباس ربیعی، تغییر شهردار را بنا بر درخواست وی بیان کرد.

* توافق قبلی برای استمرار حضور محمود اعتصامی به عنوان شهردار

رئیس شورای اسلامی شهر زیراب با اشاره به اینکه با استعفای شهردار زیراب موافقت شد، گفت: اعضای شورای شهر بر طبق توافق قبلی برای استمرار حضور محمود اعتصامی به عنوان شهردار تا پایان این دوره شورای شهر موافق بودند که نرگس کمالی، غلام‌عباس ربیعی و سید‌عیسی موسوی‌نژاد به عنوان 3 عضو شورای شهر بر قبول استعفای وی و انتخاب سر‌پرست شهرداری به مدت سه روز تاکید کردند.

هرمز علی‌نژاد از مخالفت خود و منوچهر قبادیان عضو دیگر شورای اسلامی شهر زیراب با انتخاب سرپرست شهرداری زیراب به مدت 3 روز خبر داد و افزود: حضور سرپرست شهرداری به مدت 3 روز و انتخاب شهردار زیراب از شهر محمود‌آباد، بازی با آبروی سرپرست شهرداری است و ما نامه این انتخاب سرپرست را امضا نکردیم.

*عدم تحقق شعار «6 عضو شورا و 6 شهردار در زیراب»

شهردار سابق زیراب که دقایقی قبل با استعفای وی موافقت شد با اشاره به اینکه اعضای شورای شهر زیراب با استعفای من موافقت و به من اعلام کردند، گفت: اواخر سال گذشته به دلیل مشکلاتی که با برخی از اعضای شورای شهر وجود داشت و مشکلات شخصی و بیماری، تصمیم به انتقال به شهرداری ساری گرفتم.

محمود اعتصامی با بیان اینکه مراحل اداری و قانونی انتقال من به شهرداری ساری انجام شد که با نظر فرماندار، امام جمعه، اعضای شورای شهر و مسئولان استانی بر استمرار فعالیت تا پایان دوره چهارم شورای اسلامی شهر موافقت کردم، افزود: روال انتقال به شهرداری دیگر آن است که ابتدا باید با موافقت شهرداری مقصد و سپس در شورای اداری با حضور 6 عضو انجام شود که این مراحل اجرایی شد که با نظر 5 عضو شورای شهر مقرر شد تا پایان دوره چهارم شورای شهر بمانم و من انتقال به شهرداری ساری را تا پایان مدت فعالیت دوره چهارم شورا، راکد گذاشتم.

وی با بیان اینکه، نرگس کمالی، غلام‌عباس ربیعی و سید‌عیسی موسوی‌نژاد به عنوان سه عضو شورای شهر برنامه‌ریزی برای حضور یکی از همکاران شهرداری محمود‌آباد و برنامه‌ریزی برای ساخت و ساز و حضور سرمایه‌گذار در شهر را مطرح کردند.

شهردار زیراب با بیان اینکه اعضای شورای شهر با درصد پایینی از قوانین و آیین‌نامه‌های شهرداری و شورای شهر مطلع هستند، اظهار کرد: در زمزمه شدید موافقت شورای شهر با استعفای من به همراه رئیس و عضو شورای شهر زیراب و به دلیل علاقه به توسعه شهرم، حواله 2 هزار تن قیر را برای شهر زیراب دریافت کردیم.

اعتصامی با بیان اینکه شهر زیراب توانمندی توسعه پایدار را دارد و اتحاد همگانی می‌تواند ما را در دست‌یابی به اهداف کمک کند از تصویب اختصاص 4 میلیارد تومان از طلبکاری شهرداری‌ها از ادارات و نهاد‌ها توسط دولت، خبر داد و با بیان اینکه این اعتبار مصوب به عنوان طرح پیشنهادی و یا به حساب درآمدی شهرداری واریز می‌شود، افزود: سقف بدهکاری شهرداری زیراب با توجه به افزودن بدهکاری‌های قبل از مسؤولیتم در شهرداری و سیل ویران‌گر سال 1394 و هزینه‌های مختلف، حدود 2 میلیارد تومان است و من شهرداری را با 3 میلیارد تومان بدهی تحویل گرفتم.

اعتصامی با انتقاد از اینکه شعار «6 عضو شورا و 6 شهردار در زیراب» فقط در حد شعار باقی ماند، گفت: شاهد عدم همکاری برخی از اعضای شورای شهر با شهرداری بودیم و عضوی که 10 سال عضو شورا بود و کاری برای تو.سعه شهر انجام نداد.

*احتمال بالای ابقای شهردار جدید زیراب توسط شورای بعدی

عضو شورای شهر زیراب با اشاره به موافقت شورای شهر با استعفای شهردار زیراب، گفت: شهردار زیراب بنا‌بر استعفا و درخواستش عوض شد.

غلام‌عباس ربیعی با بیان اینکه روز یک‌شنبه شهردار زیراب در شهرداری و در حضور برخی پرسنل، خواستار تعیین‌تکلیف خودش شد که در جلسه  با استعفای وی موافقت شد و مهدی نصیری به عنوان سر‌پرست شهرداری زیراب تعیین شد.

وی با اشاره به اینکه یکی از نیرو‌های با‌سابقه شهرداری محمود‌آباد به عنوان گزینه ما برای شهرداری زیراب است در پاسخ به این سؤال درباره اینکه با توجه به در‌ پیش‌بودن انتخابات شورای شهر چه تضمینی بر ابقای شهردار توسط شورای دوره پنجم وجود دارد، گفت: انعکاس توانمندی شهردار مورد نظر برای شهرداری زیراب باعث اقبال عمومی می‌شود و با احتمال بالا، توسط شورای بعدی ابقا می‌شود.

* اشتباه مضاعف  پذیرش استعفای شهردار زیراب سوادکوه با انتخاب شهردار جدید

شورای اسلامی شهر حق دارد تا آخرین لحظات عضویت از حقوق و وظایف خود در مسیری که به تشخیص آنان در راستای منافع مردم است، استفاده کنند ولی توضیح منطقی آنان برای افکار عمومی باید در سرلوحه کار قرار گیرد تا شائبه ارجح‌بودن مسائلی غیر از خدمت صادقانه به مردم در اذهان به وجود نیاید.

به نظر می‌رسد باقی‌ماندن محمود اعتصامی در پست شهرداری زیراب با توجه به توافق منعقد ‌شده و توافق شهرستانی و استانی منطقی به نظر می‌رسد و انتخاب سه روزه یک سرپرست و یا انتخاب شهردار جدید در 40 روز قبل از انتخابات شورای جدید، اشتباهی است که بر اشتباه اول در عزل یا قبولی شهردار بیستم زیراب افزوده می‌شود.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :