آخرین عناوین

دوشنبه 21 فروردين 1396-19:19 کد خبر:41685

خبرگزاری فارس گزارش می‌دهد:

از ویلاسازی خوش‌نشین‌ها تا روستائیان درگیر مجوزساخت/روستا مکانی برای زندگی یا جایی برای هواخوری؟

وقتی اهالی روستا اجازه ساخت‌ و ساز ندارند، شاهد برج‌ سازی و ویلاسازی در مناطق غیرمجاز حتی در دل جنگل هستیم، آیا قانون نباید برای همه افراد جامعه یکسان باشد؟!


خزرخبر: همه جا صحبت از مهاجرت از روستاییان به شهر است ولی هیچکس به این موضوع فکر نمی‌کند چرا باید روستاییان خانه کاشانه خود را که خشت خشت آن را با دست خود ساختند رها کنند و وارد شهر شوند.

فرزندان این روستائیان بعد از ازدواج و تشکیل زندگی مشترک تلاش دارند که در زمین پدری مسکنی ساخته و زندگی خود را آغاز کنند اما چنین اجازه ای ندارند.

نکته جالب این است وقتی اهالی روستا اجازه ساخت‌ وساز ندارند شاهد برج‌ سازی و ویلاسازی خوش‌نشین‌ها در مناطق غیرمجاز حتی در دل جنگل هستیم.

در حالی که روستائیان درگیر انجام کارهای اداری برای دریافت مجوز در ادارات منابع طبیعی و جهاد کشاورزی سرگردان هستند خوش‌نشین‌ها به‌ راحتی اقدام به ساخت ‌و ساز می‌کنند.

روستائیان دارای زمین در خود روستا با بهانه‌هایی ازجمله خارج از محدوده بافت روستا و یا اینکه در محدوده طرح منابع طبیعی قرار دارد درگیر مسائل اداری می‌شوند ولی به‌ راحتی خوش‌نشین‌ها حتی در مدت کمتر از چند ماه آسمان‌ خراشی را علم می‌کنند.

جالب اینجاست شاید این مکان برای تفریح چند روزه آنان است ولی روستاییان باید زندگی کنند و همه این مسائل مهاجرت روستائیان به شهرها و ناامیدی و دل‌ شکستگی آنان را رقم می‌زند.

*چند سال است درگیر مجوز ساخت هستم؟

علی مرادی گفت: از سال‌های گذشته درگیر گرفتن مجوز برای ساختن محلی برای زندگی هستم و نمی‌دانم چند سال می‌گذرد تنها به خاطر دارم 10 سال درگیر مشخص کردن وضعیت زمین بودم که در محدوده منابع ‌طبیعی قرار ندارد.

وی ادامه داد: وقتی مجوز اینکه زمینم در محدوده منابع طبیعی قرار ندارد را دریافت کردم به حدی خوشحال بودم که تصور می‌کردم می‌توانم خانه‌ام را بسازم؛ ولی متوجه شدم زمینم در محدوده بافت روستایی قرار ندارد.

این روستایی افزود: از چند سال گذشته در روستایی دیگر خانه‌ای را اجاره کردم و زندگی می‌کنم در حالی‌که زمینم بدون استفاده است و اجازه ساخت ندارم ولی موضوعی که از آن رنج می‌برم ساخت برج‌هایی در خارج از روستا و حتی در حریم جنگل است که سئوال من از مسئولان این است آیا قانون نباید برای همه افراد جامعه یکسان باشد؟!

*ممنوع بودن ساخت‌وساز در خارج از بافت روستاها و یا حریم جنگل

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران اظهار کرد: ساخت ‌وساز در خارج از بافت روستاها و یا حریم جنگل ممنوع است.

دلاور حیدرپور افزود: افراد در داخل طرح هادی مجاز به ساخت‌وساز هستند و کسی نیز جلوی آنان را نمی‌گیرد.

وی بیان کرد: در مورد اراضی خارج از طرح هادی، اگر کمتر از 8 سال از تاریخ تصویب طرح هادی گذشته باشد مجوز داده نمی‌شود و اگر بالاتر از هشت سال و متقاضی روستایی و زمین متعلق به خود باشد بررسی می‌شود و در صورت تصویب مجوز داده می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با تأکید بر اینکه با افرادی که به‌ صورت غیرمجاز اقدام به ساخت ‌وساز می‌کنند برخورد می‌شود، خاطرنشان کرد: گشت‌هایی در این زمینه فعال است و در صورت مشاهده با این موضوع به شدت برخورد می‌شود.

حیدرپور یادآور شد: با اقدامات انجام شده توانستیم جلوی ساخت و ساز غیرمجاز را تا حد ممکن بگیریم.

وی با اشاره به اینکه در حریم یا خود جنگل کسی مجاز به ساخت‌وساز نیست، گفت: اگر فردی اقدام به این کند تخلف محسوب می‌شود طرف آن قانون است که به‌ طور حتم دادگاه‌ها محکوم می‌شوند.

اگر همین روال ادامه یابد در آینده‌ای نه چندان روستاها به مکانی برای هواخوری تبدیل می‌شوند، شاید مفهوم روستا و روستائی برای سال‌های آینده تغییر یابد؛ کما اینکه بسیاری از روستاها به این سرنوشت دچار شدند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :