آخرین عناوین

چهارشنبه 23 فروردين 1396-10:45 کد خبر:41702

خبرگزاری فارس گزارش می‌‌دهد:

باغ‌های کویری مازندران محروم از شکوفه‌های بهاری/تصاویر

چشمان بغض‌آلود کشاورزان منتظر سبز شدن درختان خود بود،حداقل با مشاهده شکوفه‌های بهاری امید دردل آنان جوانه بزند، ولی این رویای آنان نیز سراب بود.


خزرخبر: غصه‌ها و رنج‌های باغداران مازندران تمامی ندارد، چرا که آمدن برف تمام امید و آرزوهای آنان را از بین برد.

در حالی ‌که باغداران برای محصول مرکبات 95 رویا‌های بسیاری در سر می‌پروراندند برف محصولات آنان را به‌ نوعی از بین برد برخی با آمدن برف و برخی با هیاهوی بازار دچار خسارت شد، به‌ گونه‌ای که مرکبات شمال بازارپسندی نداشت تا نام آن بر زبان جاری می‌شد تصور همه بر این بود باید خشک و تلخ باشد درحالی‌که بیشتر محصولات در بحران سفید از بین نرفت.

باغداران که چشم امیدشان به حمایت دولت بود با مطرح شدن بحث خرید امید داشتند بتوانند درآمد حداقلی کسب کنند ولی طولی نگذاشت دریافتند این امر نه تنها سودی برای آنان ندارد بلکه متضرر نیز خواهند شد، چرا که اگر صف‌های طولانی خرید را نادیده بگیرند حتی با درآمد آن قادر به پرداخت دستمزد کارگران نبودند.

ماجرا به اینجا ختم نشد، ضرر و زیان باغداران به بازار شب عید رسید و به‌ گونه‌ای که بازار نیز یخ بست و پس از یک سال رنج و تلاش شبانه ‌روزی در باغ‌ها شرمنده چشمان منتظر فرزندان خود شدند.

موضوعی دیگر اینکه بحث پرداخت خسارت به‌صورت بلاعوض و تسهیلات مطرح شد و آن نیز آبی بر روی آتش بود چرا که مبلغ آن بسیار اندک بود.

با همه این مسائل چشمان بغض‌آلود و دستان پینه بسته کشاورزان مازندران منتظر سبز شدن درختان خود بود که حداقل با مشاهده شکوفه‌های بهاری امید در دل آنان جوانه بزند ولی این رویای آنان نیز سراب بود؛ چرا که درختان به خواب ابدی فرو رفتند درحالی‌که باغداران به لحظه لحظه قد کشیدن آنان امید بسته بودند.

براساس گزارش‌ها، از یک باغ دارای 100 درخت شاید دو یا سه نهال سالم باشند بقیه باید قطع شود و نهال دیگری کاشته شود، با این مسائل امسال سال سختی برای باغداران خواهد بود، چرا که بدون امید محصول باید رنج بکشند البته امیدی به سال‌های آینده نیز نخواهند داشت.

اگر این روزهای سری به باغ‌های مازندران بزنیم شاید باورمان نشود اینجا استان سرسبز مازندران است.

*هیچ نگرانی برای مرکبات امسال مازندران وجود ندارد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این‌باره اظهار کرد: یک‌سری باغ‌ها در برف سال گذشته خسارت دیدند که در این بین باغ‌های نهال خسارت‌شان بیشتر است.

دلاور حیدرپور ادامه داد: این‌گونه نیست 100 درصد درختان از بین رفته باشند، اگر از 100 درخت در باغ دو درخت سالم باشد باید مازندران تبدیل به کویر شده باشد.

وی بیان کرد: دولت برای حمایت از باغداران 30 میلیارد تومان به ‌صورت بلاعوض، 200 میلیارد تومان به ‌صورت تسهیلات با کارمزد 10 درصدی پرداخت کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اعلام اینکه به‌ طور حتم با حمایت دولت تمامی خسارات باغداران جبران نمی‌شود، افزود: دولت در این شرایط 30 میلیارد تومان به ‌صورت بلاعوض پرداخت کرده و قول داده 50 میلیارد تومان کمک کند.

این مسئول افزود: بحث خرید توافقی شب عید برای جبران خسارت باغداران در دستور کار دولت قرار گرفت.

حیدرپور اضافه کرد: دولت نسبت به دوره‌های گذشته کمک بیشتری برای جبران خسارت باغداران در دستور کار خود قرار داده است.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار ما درباره نگرانی برای بازار امسال مرکبات مازندران، خاطرنشان کرد:خسارت نگران‌کننده برای محصول مرکبات امسال مازندران وجود ندارد، چرا که سال گذشته سال آور خودبه خود امسال نسبت به سال 95 تولید محصول کمتری پیش‌بینی می‌شود، ولی در مجموع جای نگرانی وجود ندارد.

در حال حاضر باغداران که درختان آنان به این سرنوشت دچار شدند باید آنان را قطع کرده و نهال دیگری بکارند؟ ولی با خود زمزمه می‌کنند آیا پس از اینکه نهال‌ها ثمر دهند باز هم سرنوشت آنان رفتن به خواب ابدی است؟!؟

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :