آخرین عناوین

دوشنبه 28 فروردين 1396-10:50 کد خبر:41763

خبرگزاری مهر گزارش می‌‌دهد:

باز هم قهر طبیعت در مازندران حادثه آفرید

تراژدی باران و سیلاب امروز غمنامه برف دیروز است که دل‌خوشی‌های مردمان دیار سیل‌زده مازندران را به یأس تبدیل کرده است.


خزرخبر: هرسال باران و برف در مازندران حادثه می‌آفریند و آسیب‌شناسی این حوادث نشان از بها ندادن به اقدامات اولیه نظیر پیشگیری از ساخت ‌وسازهای غیرمجاز کنار رودخانه‌ها، لایروبی انهار و رودخانه‌ها است.

هنوز خسارت‌های سیل دو سال قبل بلده نور، بحران برف ۹۲ و برف آذرماه سال گذشته در مازندران التیام نیافته که این بار، ذوب شدن برف‌ها و جاری شدن سیل، اهالی برخی مناطق مازندران را گرفتار و غافلگیر کرده است.

گرمای چند روز اخیر و ذوب شدن برف در ارتفاعات از یکسو و بارندگی روز گذشته دست ‌به ‌دست هم داد و سبب جاری شدن سیلاب در مناطق دو هزار و سه هزار تنکابن و بلده نور شده است، همچنین ساخت ‌وساز غیرمجاز در حاشیه رودخانه‌ها و لایروبی نشدن آن موجب تشدید آسیب‌های ناشی از طغیان رودخانه‌ها در غرب مازندران شده است.

علی‌اصغر احمدی مدیرکل مدیریت بحران مازندران ساخت ‌وساز در حاشیه رودخانه‌ها را عامل اصلی برخی حوادث نظیر سیلاب و جاری شدن آب در استان بیان می‌کند و می‌گوید: تجاوز به حریم و بستر رودخانه‌ها ازجمله مشکلات است که باید تدبیر اساسی برای آن طراحی کرد.

وی اظهار داشت: در حادثه سیلاب اخیر در دو هزار و سه هزار تنکابن نیز شاهد تجاوز به بستر و حریم رودخانه‌ها هستیم و عمده آسیب‌ها نیز به مناطق حاشیه رودخانه‌ها واردشده است.

وی افزود: ذوب شدن برف‌ها در مناطق کوهستانی به دلیل گرم شدن تدریجی دما و افزایش دبی آب در دو هزار و سه هزار تنکابن سبب طغیان رودخانه شده و آسیب‌هایی را در پی داشته است.

احمدی مدیرکل مدیریت بحران مازندران با اشاره به صدور اطلاعیه‌ای مبنی بر وقوع سیلاب در روزهای گذشته افزود: بارش باران در نواحی کوهستانی و بارندگی ناشی از ذوب شدن برف و باران در بلده و نور و تنکابن خسارت‌هایی برجای گذشته است.

به گفته وی، در ساعت‌های اولیه فرمانداری و بخشداری با کمک مردم توانستند نسبت به انحراف آب اقدام کنند اما تعدادی از واحدهای مسکونی، اراضی کشاورزی دامداری، تعدادی تیر برق و پل‌های منطقه دچار آسیب شدند.

احمدی تصریح کرد: در بخش بلده نیز پل موقت دچار آسیب شد و در مقطعی زمانی راه ارتباطی برخی روستاها دچار اختلال شد اما اکنون مسیر برای تردد باز است.

مدیرکل مدیریت بحران مازندران یادآور شد: برداشت‌های غیرمجاز و تجاوز به حریم رودخانه‌ها در بروز حوادثی نظیر سیل تأثیرگذار است و مردم باید همکاری لازم را داشته باشند.

علت جاری شدن سیلاب منطقه دو هزار، گرمای ناهنجار جمعه و بامداد شنبه و بارش‌های رگباری شدید در ارتفاعات اعلام شد و آب شدن سریع برف در بالادست دبی آب رودخانه‌ها را افزایش داده است، ازاین‌رو کارشناسان بر لزوم لایروبی رودخانه‌ها و اتخاذ تدابیر برای پیشگیری از خسارت‌ها تأکید می‌کنند.

تلف شدن گوسفندان و تخریب ۳ دامداری در تنکابن

معاون استاندار و فرماندار ویژه تنکابن درباره میزان خسارت سیل رودخانه دو هزار و سه هزار گفت: براثر وقوع سیل، حدود ۷۰ واحد مسکونی با برآورد اولیه ۷.۸ میلیارد تومان که عموماً در حاشیه رودخانه قرار دارند، دچار خسارت شدند.

سید امیر حسینی جو اظهار داشت: در بخش پل، ابنیه و راه، سه ‌دهنه پل و حدود ۱۰ کیلومتر از طول مسیر سه هزار به ارزش ۱۲ میلیارد ریال خسارت دیدند و میزان خسارت سیل در بخش باغات و اراضی زراعی حدود ۱۰ هکتار و به ارزش سه میلیارد ریال، سه هکتار باغ کیوی و ۵۰۰ اصله نهال به ارزش چهار میلیارد ریال، چهار هکتار از باغات خرمالو به ارزش ۳.۵ میلیارد ریال بوده است.

حسینی جو میزان خسارت به واحد پرورش ماهی را شش واحد تولیدی به میزان هفت میلیارد ریال اعلام و اظهار کرد: ۱۵ رأس گوسفند به ارزش ۱۰۰ میلیون ریال، ۱۵ کلونی کندوی عسل به ارزش ۶۰ میلیون ریال و تخریب سه واحد دامداری با برآورد اولیه ۱.۲ میلیارد ریال دچار خسارت شدند.

وی بابیان اینکه در حال حاضر محورهای ارتباطی تمامی روستاها باز است، تصریح کرد: ۱۵ تیر برق و یک ترانس و حدود یک کیلومتر خط انتقال با برآورد اولیه ۱.۳ میلیارد ریال دچار خسارت شدند.

حسینی جو میزان خسارت به آب منطقه‌ای را حدود ۸ میلیارد ریال اعلام کرد.

یکی از معضلاتی مازندران به ‌ویژه در فصل بارندگی و بهار، آب‌گرفتگی است، ازاین‌رو، لایروبی رودخانه ضروری است و به تأکید صاحب‌نظران، این طرح می‌تواند بخشی از مشکلات استان را تقلیل دهد.  

سیلاب اخیر در حالی به برخی شهرستان‌های مازندران خسارت زد که هنوز خاطره برف آذرماه سال گذشته که خسارت هزار میلیارد تومانی به بخش کشاورزی استان وارد کرده، فراموش نشده است.

برف و باران با همه موهبت‌ها به دلیل بی‌تدبیری به تراژدی و غمنامه‌ای تبدیل‌شده‌اند که همواره خسارت‌های کلانی را بر بخش‌های مختلف استان وارد می‌کنند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :