آخرین عناوین

يکشنبه 3 ارديبهشت 1396-19:22 کد خبر:41841

انتقاد مدیرعامل اتحادیه پره مازندران:

محقق نشدن کاهش سهم بیمه صیادان مازندرانی/ اعتراض صیادان به سرانه پرداختی بیمه

مدیرعامل اتحادیه پره مازندران گفت: در سفر ریاست جمهوری به گیلان بیمه صیادان از 27 به 17 درصد کاهش یافت، اما این موضوع برای استان‌ مازندران اتفاق نیفتاد.


به گزارش خزرخبر و به نقل از فارس، فصل صید ماهی‌های استخوانی امسال نیز به پایان رسید و صیادان باید چشم به راه باشند تا مهر ماه دیگر از راه برسد و دوباره تورهای خود را در دریا پهن کنند.

استراحت صیادان مازندران آغاز شد ولی این مدت چشم انتظاری برای آنها مدت زمان زیادی است و طولانی نیز می‌شود تا فصل صید آغاز شود و راهی دریا شوند.

صید ماهی‌های استخوانی امسال برای دو بار تمدید شد تا صیادان نیز از صید و درآمد خود احساس رضایت کنند اما وضعیت جوی با آنان همراه نبود و نتوانستند به نقطه مطلوب برسند.

*افزایش 3 درصدی صید ماهی‌های استخوانی در دریای مازندران

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات مازندران اظهار کرد: از 17 مهر ماه سال گذشته تا 31 فروردین ماه امسال 53 شرکت تعاونی با حدود 4 هزار صیاد وارد دریای مازندران شدند.

عباس شیخ ‌تبار ادامه داد: از آغاز فصل صید ماهی‌های استخوانی تا 31 فروردین ماه امسال میزان صید 2 هزار و 380 تن بوده که نسبت به سال گذشته سه درصد افزایش داشته است.

وی بیان کرد: تعداد مراحل پره ‌کشی امسال 21 هزار و 400 مرحله بوده که نسبت به سال گذشته چهار درصد رشد داشته است.

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات مازندران با بیان اینکه متوسط صید هر شرکت 45 تن بود، اضافه کرد: این آمار نیز نسبت به سال گذشته پنج درصد افزایش یافته است.

شیخ‌تبار با اشاره به افزایش 152 درصدی ماهی کفال در دریای مازندران، افزود: همچنین صید ماهی سفید 30 درصد و ماهی کپور 93 درصد کاهش داشته است.

وی در پاسخ به این سئوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه با تمدید دوباره زمان صید ماهی استخوانی صید مطلوب محقق شد، اظهار کرد: هدف از تمدید دوباره تأمین مولدان مرکز بازسازی و تکثیر طبیعی در رودخانه‌ها بوده ولی شرایط جوی نامساعد بوده است.

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات مازندران یادآور شد: میزان صید از 21 تا 31 فروردین ماه امسال میزان صید ماهی‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته 34 درصد کاهش یافته است.

شیخ ‌تبار درباره بیمه صیادان، تصریح کرد: تعاونی صیادان براساس درآمد خود بیمه را پرداخت می‌کنند که در برخی مناطق به‌ عنوان نمونه میانکاله با توجه به کاهش صید درآمد آنان در حدی نبوده بتوانند هزینه بیمه را به‌ صورت کامل پرداخت کنند.

وی با بیان اینکه براساس مصوبه هیأت وزیران مقرر شد بیمه صیادان از 27 درصد به 17 درصد کاهش یابد، گفت: در این زمینه اسامی صیادان گیلان به ‌جای صیادان شمال کشور ارسال شد که در این زمینه اعتراض خود را اعلام کردیم که 10 درصد تخفیفی باید برای تمامی صیادان شمال کشور باشد.

*اعتراض صیادان در مورد بیمه پرداختی

مدیرعامل اتحادیه پره مازندران در این‌باره اظهار کرد: صید امسال مازندران با توجه به کاهش صید در سال گذشته بسیار خوب بوده است و صیادان تقریباً راضی بودند.

خشایار نوایی با بیان اینکه در سفر ریاست جمهوری به گیلان بیمه صیادان از 27 به 17 درصد کاهش یافت، افزود:ولی این موضوع برای استان‌های مازندران و گلستان اتفاق نیفتاد که نابرابری است و باید یکسان باشد.

وی ادامه داد: بیشتر صیادان اعتراض دارند که قرار بود بیمه صیادان به‌ دلیل سختی کار سه ماه را حساب کند که تأمین اجتماعی زیر بار نمی‌رود.

*برخی صیادان مشمول قانون مشاغل سخت نمی‌شوند

مدیرکل تأمین اجتماعی مازندران در ادامه اظهار کرد: برخی از صیادانی که در شرکت‌های پره کار می‌کنند به ‌دلیل اینکه سهم‌بر هستند رابطه حقوقی و مزد بگیری با کارفرما ندارند.

علی‌اصغر محمودی ادامه داد: این افراد همانند رانندگان، قالیبافان و کارگران ساختمانی رابطه حقوقی ندارند و خویش ‌فرما هستند.

وی افزود: این با مشاغل به‌ دلیل اینکه رابطه حقوقی و مزدبگیری ندارند نمی‌توانند از قانون مشاغل سخت و زیان‌آور برخوردار شوند، چرا که افرادی مشمول این طرح می‌شوند که دارای کارفرما باشند.

فصل صید ماهی امسال در حالی به پایان رسید که برخی از صیادان راضی و برخی نتوانستند به نقطه مطلوب برسند با این حال باید چشم به راه باشند تا فصلی دیگر......

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :