آخرین عناوین

چهارشنبه 6 ارديبهشت 1396-12:28 کد خبر:41871

دم خروس را باور کنم یا !!!

از زمین‌گیر شدن باغداران مازندران تا ورود میوه‌های خارجی از مبادی قانونی

قاچاق بودن میوه‌های خارجی در باورمان نمی‌گنجد و صد در صد دروغ است، چرا که از ورودی‌های کشور به ‌طور منظم، مرتب و با مجوز وارد می‌شود.


به گزارش خزرخبر و به نقل از فارس، عواقب یخ‌بندان مرکبات در مازندران نگرانی باغداران را چندین برابرکرد، هرچه از ضرر و عوارض یخ‌زدگی مرکبات در زمستان 95 بگوییم کم گفتیم چرا که این خسارت‌ها طی چند سال آینده همچنان ادامه دارد.

درست است این رویداد طبیعی قابل پیشگیری نبوده ولی اتفاقات اخیر و کم‌توجهی مسئولان به باغداران و واردات میوه‌های خارجی ضربه محکمی به کشاورزی مازندران وارد کرد، به ‌طوری که آنها به این راحتی‌ها نمی‌توانند از پس مشکلات برآیند.

در شرایطی که باغداران با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند و در حال سرپا نگه داشتن باغ‌های خود هستند، شاهد جولان میوه‌های خارجی در بازار هستیم؛ به این معنا که باغداران نه تنها مرهمی بر زخم خود نمی‌بینند بلکه بر زخم‌های آنان نمک پاشیده می‌شود.

تقریباً در تمام ایام سال شاهد ورود میوه‌های خارجی در بازارها هستیم که ادامه این روند به نابودی تولید داخلی منجر می‌شود و دود آن نهایت به چشم همه ما می‌رود، کما اینکه امسال همه ما به عینه مشاهده کردیم که ضرر و زیان برف به بازار رسید و بازاریان نیز از این موضوع متضرر شدند.

*قاچاق بودن میوه‌های خارجی را باور نداریم

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران اظهار کرد: بحث قاچاق از گذشته وجود داشته و دارد ما تنها حرف از مبارزه با قاچاق می‌زنیم اما نیت مبارزه نداریم.

محمدرضا شعبانی با اشاره به اینکه میوه‌های خارجی ازجمله سیب 25 هزار، گلابی  30 هزار تومانی، انواع پرتقال و انگور خارجی به‌ وفور در بازار مشاهده می‌شود، افزود: سرمایه ملت و دولت را از این طریق به باد می‌دهیم و از کشور خارج می‌کنیم.

وی با تأکید بر اینکه باید فکری برای وضعیت آشفته بازار میوه شود، خاطرنشان کرد: در وضعیتی که سیب در کشور داریم نمی‌دانیم میوه 25 هزار تومانی سیب به چه نیت وارد کشور می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران تصریح کرد: اگر فردی بگوید این میوه‌های خارجی قاچاق است اصلاً در باورمان نمی‌گنجد و صد در صد دروغ است؛ چرا که از ورودی‌های کشور به‌ طور منظم، مرتب و با مجوز وارد می‌شود و به‌ طور حتم بدون مجوز نیست.

شعبانی بیان کرد: اگر این میوه‌ها قاچاق است هنگام عرضه در مغازه‌ها اخطار مبنی بر ممنوع بودن عرضه میوه خارجی ارائه شود هزینه‌ای زیادی ندارد و در این صورت هیچ مغازه‌داری جرأت عرضه این محصولات را ندارد.

وی با اعلام اینکه مطمئن باشید این محصولات از راه‌ها و مبادی قانونی وارد می‌‎شود، افزود: بزرگانی در کشور هستند که دست‌شان به جاهایی بند است اینکه بگوییم این میوه‌ها قاچاق هستند نادرست است نمی‌توانیم خودمان را فریب دهیم این گول زدن مردم است.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران گفت: برخی به‌ دنبال بهره‌ برداری از این موضوع هستند تا پول‌هایی به جیب بزنند انتظار داریم حداقل به ما این دروغ را نگویند که این‌ها محصولات قاچاق است به دلیل اینکه  ما این موضوع را قبول نداریم.

براساس این گزارش، رونق تولید و توسعه بخش کشاورزی استان مازندران مستلزم کمک و حمایت همه‌جانبه مسئولان است نه اینکه با اقدامات این‌ چنینی شاهد زمین خوردن باغداران باشیم.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :