آخرین عناوین

چهارشنبه 6 ارديبهشت 1396-16:36 کد خبر:41874

اشتغال‌زایی سبز یا وحشت کویری‎ شدن سوادکوه:

4750 روز انتظار برای افتتاح کارخانه کک‌سازی سوادکوه/ آب سرد بر پیگر نحیف اشتغال سوادکوه

4750 روز از زمان انتظار افتتاح کارخانه کک‌سازی سوادکوه می‌گذرد و نماینده سوادکوه با نارضایتی ازاین روند گفت: اگر ساخت کارخانه انجام‌شدنی نیست با شجاعت اعلام شود.


به گزارش خزرخبر و به نقل از فارس، طرح‌های اولویت‌دار کلان برای یک استان به عنوان کلید‌ واژه‌ای است که بار‌ها توسط مدیران انتصابی و نمایندگان انتخابی تکرار می‌شود و کارخانه کک ‌سازی شهرستان سوادکوه از همین طرح‌ها است.

*شاخص‌های احداث کارخانه کک‌سازی سوادکوه

موضوع ساخت کارخانه کک‌ سازی سواد کوه با ظرفیت 300 هزار تن و 25 مگاوات برق از سال 1382 مطرح شد و در سال 1388 با حضور وزیر اسبق صنعت، معدن و تجارت کلنگ خورد و بار‌ها مورد بازدید و کلنگ‌ زنی دیگر قرار گرفت و همواره ترجیع‌بند «در صورت حل مشکلات زیست‌محیطی» در کنار روند اجرای آن به گوش رسید و البته این موضوع توسط آنان با قید «حل می‌شود» همراه بود.

بیان تعداد اشتغال‌زایی مستقیم این طرح در دولت‌های نهم، دهم و یازدهم از حدود 5 هزار نفر آغاز شد و هم‌اکنون به حدود 500 نفر رسید.

افزایش تولید زغال‌سنگ البرز مرکزی از 11 هزار تن به 160 هزار تن، فعال‌شدن 47 معدن زغال‌سنگ در استان مازندران، استفاده از روش‌های نوین برای جلوگیری از آلودگی‌های زیست ‌محیطی، احیای البرز مرکزی و اشتغال‌زایی گسترده از شاخص‌هایی است که برای احداث کارخانه کک ‌سازی بیان شده است.

مصوبه شورای اقتصاد، بازگشایی ال‌سی و فاینانس هم با تلاش‌های مختلف مهیا و امید مردم برای اشتغال‌زایی را دو‌چندان شده است.

تبدیل روش کار از تولید محصولات جانبی به شیوه «هیدروریکاوری» و تأمین نظر محیط‌ زیست باعث شد که در سال 1390 مجوز نهایی زیست‌محیطی آن صادر شود.

هزینه احداث کارخانه کک‌سازی سوادکوه بالغ بر 300 میلیارد تومان،686 میلیون یوان با سه سال دوره ساخت و بازگشت سرمایه هفت ساله اعلام شده است.

حدود 60 هزار متر زمین از 120 نفر از اهالی روستای مجاور طرح برای تأمین‌ نظر مسئولان محیط‌ زیست به مبلغ 3 میلیارد تومان خریداری شد تا فاصله هزار و 500 متری رعایت شود و با برگزاری جلساتی درباره درجه 2 بودن رودخانه جنب محل احداث کارخانه کک‌سازی و عدم وجود پساب، فاصله 75 متری به 40 متر کاهش یافته است.

سیدهادی حسینی عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی و نماینده مجلس نهم به موضوعی اشاره کرد که پنج عنصر سنگ‌آهن، زغال سنگ، آهک، آب و هوا برای فولاد سازی لازم است که اصفهان فقط هوا را دارد و با فولاد سازی به آبادانی رسید و سواد کوه تنها سنگ‌ آهن را اکتشاف نکرد و مشکل دارد و کمال علی‌پور نائب ‌رئیس فراکسیون معدن مجلس نهم هم تلاش برای دولتی کردن ساخت کارخانه کک‌سازی را به منظور استفاده از توانمندی‌های دولتی توصیف کرد.

توجه به الزام‌های زیست‌ محیطی و اشتغال‌زایی سبز همواره مورد تاکید مدیران مختلف بود و البته ساده ‌انگاری تامین آن هم باعث ترمز‌های مختلفی شد تا اینکه در اردیبهشت 1394 کمال علی‌پور نماینده وقت مردم سوادکوه در مجلس شورای اسلامی از اخلال در ادامه روند ساخت کارخانه کک‌سازی با نامه کارشناس محیط زیست انتقاد کرد و این ممانعت تاکنون ادامه دارد.

* آب سرد بر پیگر نحیف اشتغال شهرستان سوادکوه

نمایندگان سوادکوه در مجلس دهم شورای اسلامی در جلسات اخیر خود از نارضایتی خود در روند اجرایی‌شدن ساخت کارخانه کک‌سازی خبر دادند و سیدعلی ادیانی از امکان پیگرد قانونی رئیس سازمان محیط‌زیست به دلیل معلق ‌گذاشتن مصوبه هیأت وزیران و عبدالله رضیان نیز به احتمال سؤال از رئیس‌جمهور در کاستی‌های احداث کارخانه کک‌سازی خبر دادند و عبدالجواد توحیدی ‌مقدم نیز در جلسه شورای اداری شهرستان سوادکوه از وضعیت مدیریت البرز مرکزی انتقاد کرد و خواستار هماهنگی بیشتر با فرمانداری در پیگیری وضعیت البرز مرکزی شد.

شاید بیان این جمله که «اگر ساخت کارخانه کک‌سازی انجام‌شدنی نیست با شجاعت اعلام شود»، توسط سید‌علی ادیانی نماینده سوادکوه در مجلس شورای اسلامی در افتتاح کارخانه زغال‌شویی البرز مرکزی، آب سردی بر پیگر نحیف اشتغال شهرستان سوادکوه بود که حلقه روزنه‎امید را تنگ‌تر از قبل کرد.

آنچه که برای شهرستان سوادکوه به عنوان رگ‌های حیاتی محسوب می‌شود، فضای سبز و محیط‌ طبیعی آن است و صدمه به آن با موجودیت این شهرستان ارتباط مستقیمی دارد و در صورت عدم وجود شرایط لازم زیست‌محیطی برای ساخت کارخانه کک‌سازی البرز مرکزی و یا احتمال خطر برای موجودیت این شهرستان، منطقی آن است که شجاعت بیان لغو اجرایی‌شدن این طرح اعلام شود و البته افرادی که در هزینه‌کرد برای این طرح با وجود احتمال مشکلات زیست‌محیطی اقدام کردند هم باید پاسخگو باشند.

* وحشت کویری‌شدن شهرستان سوادکوه

در ورای خوشحالی اشتغال‌زایی در کارخانه کک‌سازی سوادکوه همواره تردید‌هایی درباره تخریب احتمالی جنگل‌های سبز و زندگی گیاهی و جانوری متنوع آن به ذهن‌ها متبادر می‌شد و با وجود اعلام برنامه‌ ریزی لازم در جلوگیری از خطرات زیست‌محیطی احداث کارخانه کک‌سازی، کارخانه‌های سنگ‌شکن در مجاورت رودخانه‌های منطقه راستو‌پی و ولو‌پی در پیش چشمان ما نمایان می‌شد که با وجود فعالیت‌های تخریبی مشخص و تلاش مختلف مدیران مرتبط با حفاظت از منابع طبیعی و محیط ‌زیست، همچنان آلودگی رودخانه تلار و پایان زندگی موجودات زنده رودخانه وجود دارد و تعمیم این موضوع بر احداث کارخانه کک‌سازی سوادکوه بر وحشت کویری‌شدن شهرستان سوادکوه افزوده می‌شود.

تلاش‌ها و قول‌های حدود 13 ساله برای احداث کارخانه کک‌سازی سوادکوه از یک‌ طرف و تردید‌های قابل توجه محیط ‌زیست از طرف دیگر، ضرورت تصمیم قاطع را دو‌چندان می‌کند تا تکلیف این طرح اولویت‌دار استان مازندران تعیین شود و البته ترمز‌های محیط ‌زیست در اجرایی‌شدن این طرح مهم اقتصادی، اگر مستند و مستدلل باشد قابل تقدیر است و اگر تنها «تعلل برای عدم پذیرش مسئولیت عظیم موافقت غیر‌آلوده ‌بودن احداث کارخانه کک‌سازی» باشد، ضعف مدیریتی محیط ‌زیست در انجام مسئولیت قانونی و باز‌کردن گرهی از مشکلات مردم است و لازم است محیط ‌زیست استان مازندران و سازمان محیط ‌زیست کشور در این موضوع، صادقانه و صریح اعلام موضع رسمی کنند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :