آخرین عناوین

جمعه 30 آبان 1393-0:49 کد خبر:4188

مدیر امور اراضی مازندران اعلام کرد:

آمار تغییر کاربری اراضی کشاورزی در مازندران ‌وحشتناک است/‌نگرا نی رهبری از تغییر زمین های کشاورزی

مدیر امور اراضی مازندران گفت: بیش از 70درصد اراضی کشاورزی در کلاردشت، تنکابن و چالوس به دلیل ساخت و سازهای غیرمجاز از بین رفته است.


به گزارش خزرخبر و به نقل از فارس، صادق حسین‌پور در جلسه کارگروه آب و خاک کشاورزی که در سالن اجتماعات فرمانداری بابلسر برگزار شد با بیان اینکه کشور ما با میانگین 260 میلیمتر در سال جزو کشورهای خشک به شمار می‌رود، اظهار داشت: کوچک‌ترین تغییر و آسیب به اکوسیستم جبران‌ناپذیر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه مازندران رتبه نخست در جذب گردشگر را به خود اختصاص داده است و با بیان اینکه مخالف سرمایه‌گذاری و ویلاسازی نیستیم، عنوان کرد: اما نباید اراضی مطلوب برای کشاورزی را برای ویلاسازی از بین برد.

حسین‌پور با بیان اینکه برای سرمایه‌گذاری باید از اراضی که قابلیت زراعی کمتری دارند‌ استفاده کرد، گفت: آمدن مسافر و گردشگر به مازندران به دلیل جاذبه‌های طبیعی آن است.

وی با انتقاد از ساخت و سازهای غیر مجاز در مناطق غرب مازندران گفت: بیش از 70 درصد اراضی کشاورزی در کلاردشت، تنکابن و چالوس به دلیل ساخت و سازهای غیرمجاز از بین رفته است.

مدیر امور اراضی مازندران با بیان اینکه ‌فاجعه‌ای در چمستان نور اتفاق افتاده که مقام معظم رهبری نگرانی‌های خود را راجع به آن تذکر داده‌اند، اظهار داشت: اعتقاد دارم اتفاق نامیمونی که بر سر کشاورزی مازندران آمده نقشه دشمنان نظام است که در بحث جنگ سخت و نرم نتوانسته‌اند موفق شوند امروز به امنیت غذایی ملت حمله کرده‌اند.

وی با بیان اینکه در 10 سال اخیر امنیت غذایی ما مقدار قابل توجهی کاهش یافته است، افزود: زمانی می‌توانیم امنیت اجتماعی داشته باشیم که افتخار کنیم سفره‌های ما از دسترنج کشاورزان داخلی تامین می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه‌ اقتصاد کشاورزی به صرفه نیست، ‌گفت: قیمت نهاده‌های کشاورزی در ‌پنج سال اخیر بیش از 60 درصد افزایش داشته ولی قیمت محصولات کشاورزی تقریبا ثابت بوده و رشدی را نداشته است.

حسین‌پور آمار تغییر کاربری اراضی کشاورزی را وحشتناک خواند و  با اشاره به 460 هکتار اراضی در مازندران گفت تا 6 سال آینده 50 هزار هکتار آن در حال خطر و نابودی است.

وی افزود: مخالف ساخت‌و‌ساز روستاییان نیستیم، اما نسبت به طرح هادی روستایی انتقاد دیگری داریم که نباید اراضی زراعی درجه یک را از بین برد.

حسین‌پور خاطرنشان کرد: میزان تغییر کاربری اراضی زراعی در شهرستان بابلسر به نسبت گردشگر‌پذیر بودن آن شرایط بهتری نسبت به دیگر شهرستان‌های ساحلی استان دارد.

وی در پایان با تاکید بر حفظ اراضی کشاورزی گفت: تغییر کاربری زمین چیزی نیست که یک ارگان خاص بخواهد جلوی آن را بگیرد بلکه همه دستگاه‌ها باید نسبت به آن حساس باشند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :