آخرین عناوین

چهارشنبه 12 آذر 1393-14:17 کد خبر:4256

مدیر عامل سازمان آتش نشانی ساری خبر داد:

روستاهای ساری محروم از آتش نشانی/ شش ایستگاه برای ۳۰۰ هزار ساروی(1)

حرفه آتش نشانی از مشاغل سخت و زیان آوری است که با اضطراب، ترس، نگرانی، شیرینی و یا تلخی و تاسف همراه است و پیر آتش نشانان مازندران از تلخ و شیرینی خاطراتش می گوید.


به گزارش خزرخبر و به نقل از مهر، هر حرفه‌ای سختی‌ها و شیرینی‌های خاص خودش را دارد، اماسختی و دردسر بعضی شغل‌ها نسبت به بقیه بیشتر است و آتش‌نشانی یكی از این شغل‌هاست.

در واقع آتش‌نشانان به دلیل ویژگی‌های شغل خود همواره در معرض آسیب‌های جسمی و حتی روحی قرار دارند، این مشاغل چون اغلب با مرگ و زندگی افراد سر و کار دارند مسلماً استرس زیادی را متحمل می شوند، آتش نشانی دل دریایی می خواهد تا بتواند به آتش بزند و حادثه دیده ای را به زندگی بازگرداند و شاید خودش نیز در این میان با زندگی وداع کند و دل دریایی داشتن یعنی همین.

بنابراین آتش نشانی یکی از سخترین حرفه های شغلی در دنیا محسوب می شود اما با این حال هنوز در کشور ما بسیاری از ابعاد این حرفه طاقت فرسا، ناشناخته مانده و آتش نشانان روزانه با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کنند.

عوارض و مخاطرات شغلی در حرفه آنان با بروز و تشدید انواع بیماری های جسمی و روانی جلوه می کند، به طوری که یک آتش نشان در هر حادثه حداقل ۱۰ مورد از عوامل زیان آور را لمس می کند، اما از سوی دیگر تجهیز نبودن منازل، ادارات و دیگر اماکن شهری و روستایی سختی کار این دریادلان را در موقع بروز حوادث بیشتر و سخت تر می کند .

از سویی  پرداختن به امنیت شهر اگر به صورت کامل و همه سو نگر نباشد و همکاری مسئولان و مردم  در این زمینه صورت نگیرد نه تنها تحقق شرایط ایمنی به معنای عام تامین نخواهد شد، بلکه در آینده هزینه های سنگین تری را به لحاظ تکمیل اقدامات به شهروندان تحمیل خواهد کرد.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدماتی ایمنی شهرداری ساری در گفتگوی تفصیلی با مهر، از تلخی ها و شیرینی های این شغل سخت و زیان آور می گوید و همه لذت و شیرینی شغل حساس و پرمخاطره اش را در امدادرسانی و نشاندن لبخند بر لبهای حادثه دیده بواسطه امدادرسانی بموقع می داند و مرگ و تلفات ناشی از حادثه برای همشهریان یا همکاران را از تلخی های شغل آتش نشانی بیان می کند.

حسن سیدی که امدادرسانی به مردم را از شیرینی های زندگی و شغلش می داند، می گوید: محدوده خدمات دهی آتش نشانی ساری تا حوزه خدمات رسانی شهرداری ساری است.

وی با بیان این که محدوده خدمات سازمان  بر اساس قانون مشخص شده است افزود: اما به دلیل نزدیک بودن روستا ها به شهر خدمات آتش نشانی ساری بیشتر از محدوده خدمات شهری است .

سیدی گفت: یکی از مسیرهای طلایی، ساری مسیر جاده فرح آباد است که از لحاظ علمی تمام دانشگاها و مراکز علمی در این مسیر قرار دارد.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی ساری افزود: ۹۸ درصد مراکز علمی با ۱۸ دانشگاه  در این مسیر قرار داد و تعداد زیادی دانشجو در این مسیر تردد می کند و به طور قانونی خارج از حوزه استحفاظی آتش نشانی ساری است.

یک ایستگاه برای ۳۰۰ هزار ساروی

این آتش نشان با تجربه تصریح کرد: بر مبنای استاندارد جهانی برای هر ۵۰ هزار نفر یک ایستگاه آتش نشانی در نظر گرفته می شود در حالی که در ساری در قبال ۳۰۰ هزار نفر یک ایستگاه در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه افزود : با وجود ۶ ایستگاه آتش نشانی به دلیل چسبیده بودن بسیاری از روستاها به شهر و تردد مداوم مردم و استفاده از امکانات شهر نیاز به افزایش ایستگاه های آتش نشانی احساس می شود.

سیدی با اشاره به این که آتش نشانی ساری مرز نمی شناسد تاکید کرد: وظیفه انسانی و شهروندی ایجاب می کند از هرکجا با این سازمان تماس گرفته شود اکیپ امدادی با تمام امکانات اعزام می شود.

مدیرعامل آتش نشانی ساری افزود: پایان دانشگاه روزبهان ساری انتهای حوزه استحفاظی این سازمان است اما این سازمان تا ۴۵ کیلومتری ساری پلاژهای دولتی را نیز پوشش می دهد.

وی با اشاره به آتش سوزی  هفته گذشته که در انبار تدارکات پلاژ بهزیستی که ساعت ۴:۴۵ دقیقه صبح روی داد، گفت: در این ساعت روز به دلیل عدم وجود ترافیک در زمان خوبی به محل رسیدیم اما در صورتی که در ساعت پر تردد این اتفاق می افتد زمان رسیدن به محل طولانی تر می شد .

این مسئول تاکید کرد: در این محدوده پر تردد نیاز به یک ایستگاه آتش نشانی و یک دستگاه ماشین مجهز است تا در صورت بروز حادثه زمان رسیدن به محل کوتاه تر و ارائه خدمات سریع تر باشد.

روستاهای ساری یک ماشین اطفای حریق هم ندارند

وی در ادامه گفت: در مسیر جاده فرح آباد نزدیک ۵۰ روستا وجو دارد که متاسفانه حتی یک دستگاه ماشین اطفای حریق هم در این محدوده وجود ندارد و این کار ما را سخت تر می کند.

سیدی افزود: این مسیر ۴۵ کیلومتری و رسیدن به محل برای نیروهای امداد و شخص حادثه دیده بسیار آزار دهنده است زیرا برای آتش نشان ثانیه ها ارزشمند است.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی ساری خواستار رسیدگی بخشداری های محل و فرمانداری به این مسیر طولانی شد و تاکید کرد: قرار دادن یک دستگاه ماشین آتش نشانی مجهز در این مسیر به مردم منطقه بسیار کمک خواهد کرد.

سیدی در خصوص  فرهنگ سازی در زمینه پیشگیری و مقابله درست با حریق خاطرنشان کرد: آموزش مدارس به صورت مداوم از مهد کودک تا دبیرستان در برنامه های مدون کاری آتش نشانی است به طوری که از مهر ماه تاکنون به  ۸۶ مدرسه آموزشهای لازم در زمینه پیشگیری و راههای مقابله با حریق داده شده است.

وی تاکید کرد: آموزش سرمایه است نه هزینه و هرچه سطح آموزش ارتقا یابد کمک بزرگی به مردم خواهد شد.

سیدی گفت: ۲۱ دوره آموزشی تاکنون اجرا شده است و در حال حاضر هم دومین دوره آموزش استانی آتش نشانان با مجوز شهرداری کل کشور برای کلیه آتش نشانان مازندران در حال برگزاری است.

وی تصریح کرد: در بسیاری از موارد برای آموزش پرسنل سازمانها مدیر سازمان برای پرداخت هزینه آموزش سرسختی نشان می دهد در حالی که نمی داند پرداخت هزینه آموزش، سرمایه گذاری برای یک عمر و نجات انسانها است.

ادامه دارد....

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :

  • ناشناس
    يکشنبه 30 آذر 1393-14:19


    باسلام
    اول از همه یک خسته نباشید خدمت پرسنل زحمت کش و همیشه آماده ی آتش نشانی بخصوص مدیر ارزشی آقای سیدی که مانند نیروهای عملیاتی در سریعترین زمان ممکن در محل حادثه حضور یافته و به کمک مردم میشتابد که این نشان از همدلی و اتحاد و آمادگی کامل کل پرسنل و حس وظیفه شناسی پرسنل سازمان است...ایشالا مسئولین نگاه ویژه ای به این سازمان جهت تجهیز هر چه بیشتر این سازمان داشته باشند...ایشالا خداوند پشت و پناه فرشتگان نجات باشد...با آرزوی سلامتی برای همه ی پرسنل زحمت کش آتش نشانی

    • چهارشنبه 12 آذر 1393-22:29


      امیدوارم با صحبت ها ودرد دلهای این مسوول محترم کسی یا ارگانی در استان پیدا شود که مشکلات سازمان آتش نشانی رو برطرف کنه و وسیله نقلیه و تجهیزات ایمنی بیشتری در اختیار این سازمان قرار دهند که برای امداد رسانی به مردم شهر کمتر با مشکلات روبرو بشوند.

      • کارشناس امور اجتماعی
        چهارشنبه 12 آذر 1393-14:38


        ممنون از اینکه از یک مدیر موفق اما گمنام گزارشی تهیه کرده اید،لیاقت مرد فداکار یعنی سیدی بیشتر از مدیر عاملی یک سازمان می باشد،امیدواریم شهردار تیزبین و کارکشته ساری هنر استفاده از این مدیر توانا،مجرب و پرتلاش و صادق را بداند و از او در پستی بالاتر استفاده نماید/از خدا می خواهیم دل سیدی را شاد کند چرا که او شادکننده و ناجی مردم می باشد.