آخرین عناوین

جمعه 13 تير 1393-11:1 کد خبر:427

معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران:

موردی از بیماری وبا در مازندران گزارش نشد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: در سه سال گذشته حتی یک مورد وبا در مازندران گزارش نشده است.


به گزارش خزرخبر،محسن اعرابی در گفت‌وگو با فارس افزود: همه ساله با آغاز فصل تابستان بیماری‌هایی شیوع پیدا می‌کنند که از جمله آن می‌توان به وبا و حصبه اشاره کرد.

وی با بیان اینکه اسهال و احساس تشنگی شدید از جمله علائم بیماری وبا محسوب می‌شود، افزود: این بیماری قابلیت انتشار بسیار سریع دارد در صورتی که اقدامات درمانی صورت نگیرد منجر به فوت فرد می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران یادآور شد: بیماری وبا در سطح جهان هفت همه‌گیری و در ایران 9 همه‌گیری داشته است.

اعرابی بیان‌داشت: در سال گذشته 257 مورد وبا در کشور گزارش شده که 80 درصد آن مربوط به استان سیستان و بلوچستان و مربوط به اتباع خارجی بوده‌است.

وی تصریح کرد: مصرف آب یا غذای آلوده، عدم رعایت بهداشت فردی به ویژه شست‌وشوی دست‌ها، شست‌وشوی نادرست میوه و سبزی، سیستم فاضلاب غیربهداشتی و شنا در آب‌های آلوده از راه‌های ابتلا به این بیماری محسوب می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اعلام اینکه در سه سال گذشته حتی یک مورد وبا در مازندران گزارش نشده است، افزود: در سال گذشته از 4 هزار و 975 مورد و در دو ماهه امسال در 850 مورد مشکوک به وبا نمونه‌برداری شد که جواب آزمایش‌ها منفی بود.

اعرابی اظهار داشت: تشدید نظارت‌ها بر تفرجگاه‌ها و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، کنترل یخ‌فروشی‌ها، تامین تجهیزات آزمایشگاهی به صورت رایگان برای بیماران، تشکیل تیم‌های بررسی طغیان، همکاری در جمع‌آوری دست‌فروشان مواد غذایی و برگزاری سمینار علمی برای پزشکان از اقدامات مرکز بهداشت به شمار‌ می‌رود.

وی بر مصرف آب بهداشتی و سالم، شست‌وشوی دست‌ها، پختن خوب غذا، رعایت بهداشت فردی تاکید کرد و از مردم خواستار شد در صورت اینکه در فردی علائم بیماری مشاهده شد هرچه سریع‌تر به مراکز بهداشتی و درمانی و یا بیمارستان‌ها مراجعه کنند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :