آخرین عناوین

شنبه 15 آذر 1393-9:19 کد خبر:4275

گردهمایی سراسری اصلاح‌طلبان مازندران در ساری :

درگیری و کتک کاری در حضور موسوي لاري/ انتقاد شدید از عملکرد اصولگرایان

اصلاح طلبان مازندران بعد از حوادث انتخابات 88 تا به حال برای یک تصمیم گیری بزرگ دور هم جمع نشده بودند، اما کتک کاری برخی از اعضا به همراه فحش های ناپسند جلسه را کاملا از رسمیت انداخت.


 به گزارش خزرخبر و به نقل از وارش نیوز، اصلاح طلبان مازندران که بعد از حوادث پس از انتخابات 88 تا به حال برای یک تصمیم گیری بزرگ دور هم جمع نشده بودند، صبح دیروز در حالی انتخابات شورای مرکزی اصلاح‌طلبان و گردهمایی سراسری اصلاح‌طلبان مازندران را برگزار کردند که حجت الاسلام موسوی لاری یکی از اعضای شاخص مجمع روحانیون مبارز و وزیر کشور دولت اصلاحات را میزبانی می کردند.

به گزارش خبرنگار وارش نیوز این نشست سراسری که با حضور بسیاری از اعضای رسمی و عرفی اصلاحات مازندران در سالن پیامبر اعظم(ص) دانشگاه علوم پزشکی مازندران برگزار شد با حواشی بسیاری همراه بود.

در ابتدای مراسم آنچه بیش از هرچیز خودنمایی می کرد جمعیت فراوان اصلاح طلبان و نظم عجیب جلسه بود،به طوریکه به نظر می آمد ماه ها برای این نشست برنامه ریزی شده باشد،البته همانگونه که در دعوتنامه این شورا که در اختیار خبرنگار ما نیز قرار گرفت آمده بود مصوبه نخبگان و نمایندگان اصلاحات استان مازندران در جماران درباره راه‌اندازی مجمع اصلاح‌طلبان استان وانتخابات شورای مرکزی اصلاح‌طلبان مازندران پیش زمینه این گردهمایی سراسری بود.

از نشست جماران بیش از یک سال و اندی می گذرد و اصلاح طلبان مازندران تا پیش از مراسم دیروز بیش از 20 جلسه رسمی و 50 جلسه ستادی با اعضای مختلف، مخصوصا شاخه جوانان مازندران تشکیل داده بودند که نظم مراسم دیروز به واسطه همین رایزنی ها گسترده بود.

این برنامه ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه با تلاوت آیاتی از قرآن و نواخته شدن سرود ملی آغاز شد.

«طاهرنژاد» نماینده سابق چالوس و نوشهر درمجلس، به ارائه گزارشی از۱۸ ماه فعالیت شورای مرکزی اصلاح طلبان(موقت) پرداخت. طاهرنژاد که خود یکی از اعضای این شورا بود، ضمن ارائه گزارش، ازهمکاری و فعالیت سایر گروه‌های اصلاح طلب به‌ویژه اعضاء اصلی تقدیر و تشکر کرد.

وی گفت: این شورا طی مصوبه‌ای که در گردهمایی نخبگان و فرهیختگان استان مازندران درحسینیه جماران برگزار شد فعالیت خود را آغاز کرده است. هدف از تشکیل این شورا هماهنگی بین گروه‌های مختلف اصلاح طلب و برگزاری همایش و هم‌اندیشی بین نخبگان و اصلاح طلبان مازندران بوده است.

اختلافات ما باعث روی کارآمدن دولت احمدی نژاد شد که چند هزار میلیارد از سرمایه کشور را ناپدید کرد

سخنزان بعدی این همایش، «مطهری» یکی از روحانیون با سابقه اصلاح طلب بود که بخش مهمی از سخنان خود را به جلوگیری از تفرقه و اتحاد بین اعضاء و گروه‌های مختلف اصلاح طلب مازندران اختصاص داد.
در ادامه «صمد زراعتی» به عنوان سخنران بعدی صحبت‌های خود را با تشکراز بانوان، مهمانان و مدعوینی که از شهرستان‌های مختلف مازندران حضور پرشور داشتند، آغاز کرد. وی عامل اصلی توسعه نیافتگی اصلاح طلبان را در۲ مورد بیان کرد: ۱- اختلافات درونی درگذشته و ۲- وجود برخی تندروی‌ها.
وی گفت: اختلافات باعث روی کارآمدن دولت احمدی نژاد شد که چند هزار میلیارد از سرمایه کشور را ناپدید کرد و ایران را در انزوای سیاسی فرو برد. وی اظهارعقیده کرد: اصلاح طلبی ادامه همان راه مشروطه خواهی است.
زراعتی درادامه سخنان خود گفت: در دولت قبل اگر ۴ اصلاح طلب حتی برای شب نشینی دورهم جمع می‌شدند سریعا می‌گفتند فتنه گران جمع شدند و نیروهای امنیتی کل افراد حاضر را رصد می‌کردند، ولی با روی کارآمدن دولت تدبیروامید این سومین نشست بزرگ اصلاح طلبان مازندران است. وی گفت: این مجلس پیام تغییر مردم را در۲۴ خرداد را هنوز درک نکرده پس با کمک هم باید مجلسی روی کار بیاید که پیام مردم را درک کند و با مردم همراه باشد. وی با یادآوری وعده انتخاباتی رئیس جمهور، خواهان آزادی میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی از حصرشد.

زراعتی در پایان سخنان خود، ضمن یادآوری امنیت و آرامش موجود درکشور گفت که این نعمت امنیت و آرامش را مدیون خون شهدا هستیم، پس حرمت خون شهدا را نگه داریم چون درقبال آن‌ها مسئولیم.

در 8 سال حکومت اصولگرایان مراکز فکر و خلاقیت بسته شد

در ادامه موسوی لاری، سخنران اصلی مراسم  صحبت‌هایش را با تمسک به حدیثی از امام موسی کاظم(ع) آغاز کرد. وی گفت: خداوند دوحجت برای انسان دارد: یکی پیامبران و دیگری حجت باطنی یا همان عقل. وی ادامه داد: همان‌ طورکه در زندگی شخصی مشکلات را با عقل حل می‌کنیم باید در زندگی اجتماعی نیزعقل را نیز به کار گیریم. وی افزود: اصلاح طلبان با عقل و خرد از افراط و تفریط می پرهیزند.

موسوی لاری گفت: ملت ایران سابقه تاریخی و تمدن کهن دارد، پس رسیدن به توسعه اجتماعی دوراز دسترس نیست، گذشته را نباید فراموش کرد ولی باید از گذشته عبورکرد. وی افزود: ملت ایران می‌تواند ازاین‌که هست بیشتر پیشرفت کند و جایگاهش چه درعرصه بین‌المللی و چه درعرصه اقتصادی و اجتماعی بالاتر رود. وی ادامه داد: در۸ سال حکومت اصول‌گرایان و حمایت بی چون چرای آنان از محمود احمدی نژاد و سیاست‌های درست و غلط وی، افت و خیزها و فرصت سوزی‌های فراوان رخ داد. البته این به آن معنی نیست که ۸ سال حکومت اصلاحات خالی از اشکال و ایراد بود، بلکه به این معنی است که می‌شد اتفاقاتی که رخ داد اتفاق نیفتد، مراکز فکر و خلاقیت بسته شد و منابع کشور که برابر یک قرن درآمد ایران معادل ۶۰۰ میلیارد دلار بود حیف‌ومیل شد.

عضو مجمع روحانیون مبارزافزود: باید پرسید جریان اصلاح طلبی چه مقدار درشکل گیری این اتفاق نقش داشت؟ سال ۸۴ چه اتفاقی افتاد؟ چهار کاندیدای اصلاح طلب درمجموع یک و نیم برابر کاندید پیروز رای داشتند ولی نتیجه چیز دیگری شد. درسال ۹۲ به مراتب شرایط سخت‌تر بود چون در مدیریت کلان و حتی جزئی مملکت اصلاح طلبان نقشی نداشتند. رد صلاحیت رئیس مجمع تشخیص باعث افسردگی و خاموش شدن امید جوانان به اصلاح طلبان شد ولی با یک چرخش خردورزانه و منطبق با عقل، آن چیزی که از سوی جناح رقیب ترسیم شده بود به هم ریخت.

وی گفت: مشکل گروه‌هایی هم‌چون داعش و القاعده مطلق‌گرایی آن‌ها است چراکه عقیده دارند خود آنان حق و هرکسی غیرازآن‌چه آن‌ها باور دارند ناحق و مستحق مرگ است پس چون مطلق‌گرا هستند هرچه غیر خودی است را از بین می برند. مطلق‌نگری گاه در داخل ایران نیز دیده می شود و صدای مخالف را خفه می‌کنند و یا می‌گیرند، می‌زنند و… به علت همین مطلق‌گرایی جریان اصول گرا به‌جای رقابت درانتخابات، از تمام ارکان دولتی و غیردولتی برای حذف اصلاح طلبان و رقبا تلاش می کند؛ مانند رد صلاحیت‌های گسترده. پس همان‌طور که مطلق‌گرایی برای جریان مقابل پسندیده نیست اصلاح طلبان نیز باید در درون خود از هرگونه مطلق‌گرایی بپرهیزند.

حواشی مراسم

این مراسم تا ساعت 11:30 دقیقه با همان نظم پیش می رفت و شعارهای حماسی، پخش نماهنگ هایی از چهره های برجسته اصلاحات و پخش برخی بروشورها به آن کاملا فضایی حزبی داده بود. اما برخلاف روند و با سخنرانی موسوی لاری که خواستار تعویق رای گیری و عقب افتادن انتخابات شورای مرکزی اصلاح‌طلبان مازندران شد، به ناگاه قلیان و هیجان مراسم بالا گرفت.

گویا داوود کشاورزیان استاندار سابق مازندران و معاون فعلی وزیر راه از عدم حضور همه طیف ها در این مراسم گلایه داشت و با انتقال این نقد به موسوی لاری زمینه این پیشنهاد را فراهم آورد.

این پیشنهاد با مخالفت شدید لوئی جرگه مشورتی اصلاح طلبان مواجه شد و کار را به جایی رساند که برخی از افراد در سالن با یکدیگر درگیر شده و برای دقایقی سالن مراسم را به صحنه جنگ های گلادیاتوری بدل کردند.

کتک کاری برخی از اعضا به همراه فحش های ناپسند جلسه را کاملا از رسمیت انداخت. بزرگان اصلاحات مازندران با مشاهده این وضعیت به یک رایزنی فوری دست زدند و در نهایت به سختی وضعیت را کنترل کرده و جلسه را ادامه دادند و پذیرفتند که روند رای گیری تغییر کرده و برخی از اعضای غائب توسط اعضای حاضر و همفکرشان در انتخابات شرکت کنند.

در نهایت انتخابات این شورا برگزار شد و 32 عضو مورد نظر انتخاب شدند، اما از آنجایی که روزنامه بشیر به عنوان نهاد رسمی اطلاع رسانی این همایش انتخاب شد وارش نیوز تا پیش از اعلام اسامی توسط این روزنامه به خاطر رعایت اصول حرفه ای از اعلام نام نفرات معذور است.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :

  • ناشناس
    يکشنبه 16 آذر 1393-22:37


    تنها حرفی که زد میشه بگیم واقعا متاسفیم که موندیم الان جلوی دعوای بچه ها توی کوچه خیابون رو بگیریم یا جلوی این افراد به اصطلاح اصلاح طلب رو که با این دعوا و کتک کاری آبروی یک استان رو بردند.