آخرین عناوین

پنجشنبه 7 ارديبهشت 1396-8:50 کد خبر:42881

بلاغ گزارش می دهد:

وقتی بعد از 4 سال هنوز از بایدهای رونق اشتغال می‌شنویم/ بیکاری‌سواری در سایه تدبیر و امید

درحالی که چهار از سال از شنیدن شعارهای زیبای اقتصادی در زمینه رونق اشتغال می‌گذرد اما هنوز بحث بر سر بایدها بوده و موعد عملیاتی شدن با خروجی قابل لمس مشخص نیست.


خزرخبر: اهمیت وضعیت اقتصادی موجود کشور به قدری به جایگاه حساسی رسیده است که حتی این روزها در تبلیغات انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری نیز به مبحث اصلی مورد توجه نامزدها با هرنگاه و سلیقه‌ای تبدیل شده است.

از نگاه مردم نیز پرداختن به موضوعات سیاسی و حتی اجتماعی که هرکدام از جایگاه ویژه‌ای در سیاسیت‌گذاری‌های کلان کشور و جامعه برخوردار هستند در لایه‌های بعدی قرار گرفته و معضلاتی مانند بیکاری و اشتغال رتبه نخست توجهات مردم را به خود اختصاص داده‌اند.

البته توجه به روند حرکت کشور به سمت بروز چنین شرایط اقتصادی سال‌ها پیش از سوی رهبر معظم انقلاب پیش‌بینی و به آن پرداخته شده بود به گونه‌ای که شعار سال 1380 با عنوان اقتدارملی و اشتغال‌آفرینی نامیده شد تا در واژه ‌نگاری تخصصی کشور، اقتدار در کنار ایجاد اشتغال تعریف شود.

اکنون پس از گدشت بیش از 15 سال از آن نام‌گذاری دوباره و در سال 96 اما این بار با تأکید بیشتر و دقیق‌تر به این مقوله از سرفصل‌های توسعه اقتصادی کشور که به یقین توسعه در سایر بخش‌ها را نیز به همراه دارد پرداخته شد تا این بار با همنشینی در کنار تولید به پیشرفت کیفی اقتصاد کشور در قالب نگاه مدرن و تکامل یافته اقتصاد مقاومتی بی‌انجامد.

در این زمینه اما هر دستگاه و نهادی باید سهم خود را ادا کند و هیچ بهانه‌ای برای توجیه و فرار از مسئولیت حتی به دلایل غیراقتصادی بودن سبک و دستورالعمل تعریف شده برای ارگان‌ها قابل پذیرش نیست.

ظرفیت عظیم بر زمین مانده مازندران

بخشی از عواملی که تحقق افزایش تولید و به خصوص اشتغال را آسان ساخته و مسیر دست‌یابی به آن را به خوبی فراهم می‌سازد امکان بهره‌ مندی از مواهب و نمت‌های طبیعی است که در این زمینه استان مازندران در جایگاه ویژه‌ای قرار دارد.

وجود استعدادهای طبیعی خدادای فراوان و بهره‌ مندی از نیروی انسانی خلاق و توانمند از این پهنه شمالی کشور ظرفیتی عجیب و استراتژیک ساحته است که به جرأت می‌توان بزرگ‌ترین مشکل در عدم تحول چشم‌گیر در آن را مدیران ناکارآمد، خسته و با حداقل دغدغه برشمرد.

مدیرانی که با در دست داشتن امکانات و ظرفیت بالای 80 درصدی، تنها توان به نمایش گذاشتن 30 درصد از خروجی مثبت را از خود به نمایش گذاشته‌اند و تنبلی مدیرتی را به رسمی خوشایند برای خود و زیرمجموعه‌های خود تبدیل شاخته‌اند.

در صورتی که در نظام جمهوری اسلامی که طلایه‌دار مدیریت جهادی و انقلابی در سرتارسر جهان است باید با بهره‌ مندی از امکانات کمتر به بازده عملکرد بالاتری دست یافت به عنوان مثال در صورت تحقق 50 درصدی امکانات باید به نتیجه بالاتر از 70 درصد دست پیدا کرد.

این شرایط برای تمام شهرستان‌ها نیز صادق است و هر شهرستان بنابر توان خود باید در راستای گام برداشتن به منظور دست‌یابی به اهداف افزایش اشتغال، حداکثر توان خود را به کار بگیرد که برای جمع‌بندی عملکرد چهار سال اخیر تنها یک حساب سرانگشتی در فهم نامساعد بودن اوضاع کافی است.

اقرار تلخ اشتغال در دولت تدبیر و امید

اما در همین راستا جعفر احمدی در جلسه شورای اشتغال نکا به عنوان فرماندار شهرستان تکلیف همه را با توجه به شعار سال اعلام شده از سوی رهبر معظم انقلاب روشن خواند و خواستار استفاده از تمام ظرفیت موجود شد.

وی افزود: نزدیک به 30 میلیارد تومان اعتبار جذب و با تمام مشکلات موجود در سال گذشته 52 هزار شغل در شهرستان ایجاد شد که با در نظر گرفتن 630 هزار شغل ایجاد شده در سطح کشور کافی نبوده و باید بیش از گذشته کار شود.

فرماندار نکا با بیان اینکه عرضه نیروها شتابان شده، بیکاری را منشأ بسیاری از مشکلات اجتماعی دانست و خاطرنشان کرد: بدون سرمایه ‌گذاری و تولید، شغلی ایجاد نمی‌شود بنابراین باید کارآفرینان را به چشم عبادت ‌کنندگان نگاه کرد.

این مسئول اضافه کرد: باید از مشاغل خرد و خانگی بیش از پیش حمایت شود، برای ایجاد شغل به صورت مستقیم ورود کرده و موانع را دفع کنیم که این با کمک همه آحاد ملت محقق می‌شود و نه فقط تلاش دولت.

وی با اشاره به تولید بیش از 50 درصد گیاهان دارویی و 60 درصد شلیل استان مازندران در سطح شهرستان نکا، گفت: همچنین باید برای تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و صنعتی تلاش کنیم.

در پایان احمدی خواستار استقبال از سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی شد و تصریح کرد: صنعت ساختمان در سطح شهر نکا فعال است و باید موانع مربوط به خاک، شن و برداشت ماسه را در این زمینه مرتفع ساخت.

دریافت زیر 50 درصدی تسهیلات صنعت

همچنین مجید مخلص مدیر صنعت، معدن و تجارت نکا با اشاره به روند دریافت تسهیلات در نظر گرفته شده برای واحدهای صنعتی شهرستان، اظهار کرد: در این زمینه 39 نفر در سامانه ثبت نام شدند که از این میزان 15 نفر موفق به دریافت وام شدند.

وی افزود: مجموع درخواست‌ها برای دریافت وام رقمی معادل 73 میلیارد و 200 میلیون تومان بوده است که 15 واحد موفق به أخذ تسهیلات وام در مجموع 15 میلیارد و 750 میلیون شده و 24 واحد نیز موفق به دریافت نشدند که پیگیری مربوط به آن انجام می‌شود.

مدیر صنعت معدن و تجارت نکا یا بیان وجود مشکلات در تهیه مواد اولیه برای تولید، خاطرنشان کرد: در این زمینه مشکلات عدیده‌ای وجود دارد که اجازه برداشت از منابع داده نمی‌شود و نیاز به پیگیری جدی در این زمینه وجود دارد.

علی طاهری مدیر جهاد کشاورزی نکا نیز با بیان وجود سه بخش در رابطه با اشتغال در حوزه کشاورزی، تصریح کرد: بخش اول مربوط به وام افراد متقاضی تسهیلات به یاد می‌شود که از 125 نفر داوطلب در کارگروه استانی برای 70 نفر مصوب شد که از این میان 39 نفر با مبلغ هفت میلیارد و 478 میلیون تومان تسهیلات را جذب کردند.

وی افزود: بخش دوم مربوط به مکانیزاسون کشاورزی بود که چهار میلیارد و 200 میلیون تومان از تسهیلات مربوط به آن محقق شد و سومین بخش نیز در زمینه حمایت از باغداران آسیب دیده بوده که پنج هزار و 200 تن از باغداران خرید صورت گرفت و ارائه تسهیلات 10 درصد نیز از اردیبهشت‌ماه اغاز می‌شود.

توقع بالا از حوزه کشاورزی

ابوالقاسم سلیمانی مدیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نکا نیز در ادامه با اعلام دبیری وزارت کار و تعاون در بحث اشتغال و تولید در کشور، اظهار کرد: حمایت از واحدهای موجود، مشاغل خرد، مشاعل خانگی و کارفرمایی در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: حمایت از کار آفرینان در مناطق محروم و با نگاه دانش‌ بنیان از جمله سیاست‌های وزارت کار و تعاون به شمار می‌آید و تلاش برای بهره‌ مندی از اعتبارات و توسعه اهمیت فراوانی دارد که با کمک فرمانداری و بانک‌ها حل می‌شود.

مدیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نکا با بیان در دستور کار قرار داشتن حمایت از تولید کننده‌های کوچک به ویژه در تولید گیاهان دارویی، خاطرنشان کرد: بیش از 80 گونه گیاهی داریم که قسمت عمده‌ای از آن یا ناشناخته است و یا در شناختن آن اقدامی نمی‌کنیم.

این مسئول اضافه کرد: از مجموع اعتبارات جذب شده در نکا که 2 میلیارد و 654 میلیون تومان است، 470 میلیون تومان آن به بخش کشاورزی اختصاص یافته و 805 میلیون تومان به بخش صنعت و یک میلیارد و 379 میلیون تومان نیز به حوزه خدمات مربوط شده است.

وی درمورد توقعات از جهاد کشاورزی، گفت: بانوجه به اینکه غالب شغل‌های شهرستان و خدمات آن مربوط به بخش کشاورزی بوده و مردم نیز برای انجام آن آمادگی دارند اینگونه شغل‌ها باید شناسایی شده و جلسات کمیته کشاورزی باید به صورت مستمر برگزار شد.

 اشتغال؛ از انشانویسی تا گزارش‌نویسی

با وجود تفاهم‌نامه منعقد شده در حوزه شیلات کشور به منظور پرورش ماهیان گرمابی زینتی و میگو، درحالی که امکان دریافت تسهیلات وجود دارد اما در شهرستان نکا تا کنون یک نفر معرفی شده و این در شرایطی است که در برخی شهرهای دیگر تا 35 نفر نیز معرفی شده‌اند که پیگیری بیشتر مسئولان را می‌طلبد.

از سوی دیگر باز هم پای بانک‌ها همچون سایر حوزه‌های اقتصادی دخیل است که حداقل اقدام قابل انجام از سوی این نهادهای سرمایه‌ای این است که وقتی از وجوه سرگردان شهرستان استفاده می‌کنند یک پنجم منابع خود را به افرادی که دغدغه اشتغال دارند اختصاص دهند تا گردش درون شهری سرمایه مردم هم به نوعی به رونق اقتصادی کلان در شهر انجامیده و هم با ایجاد اشتغال به صورت عکس‌العمل مثبتی به سرمایه‌ گذاری مردم صورت می‌گیرد.

پرداختن به معضلات ناشی از بیکاری که خود مسئولان نیز تنها به آن اقرار دارند و هر بار به خود آن را نهیب می‌زنند از طاقت شنیدن فراتر رفته و اینکه چه زمان باید برای آن چاره‌ اندیشی مناسبی صورت بگیرد از آمارهای افزایش طلاق، کاهش ازدواج، افزایش بزه اجتماعی نیز فراتر رفته است.

در هر صورت اکنون که زمان برای دولتمردان به تنگ آمده است دیگر تأکید بر انجام برخی کارها فایده ملموسی ندارد چراکه امور تأکیدی نهایتاً مربوط به یک سال اول عمر دولت است و با اجرایی شدن در دو سال بعدی باید در سال چهارم نسبت به عملکرد صورت گرفته پاسخگوی مردم بود.

نمی‌شود بعد از سه سال و اندی برای مستمر شدن جلسات تصمیم گرفت و یا از مردم برای کمک به دولت درخواست کرد چرا که اکنون زمان حساب است و باید انشانویسی را کنار گذاشت.

و چه رسم ناخوشایندی است که حتما باید شعار سال به موضوع خاصی اختصاص پیدا کند تا تازه مسئولان از خواب زمستانی بیدار شده و برای تحقق آن جلسه گرفته و تلاش کنند درحالی که پرداختن به تولید و اشتغال امری ضروری برای همیشه است و محدود به زمان دیروز، امروز و فردا نیست.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :