آخرین عناوین

سه شنبه 12 ارديبهشت 1396-8:33 کد خبر:42939

چهار سال در بی‌تدبیری صنعتی دولت تدبیر و امید گذشت:

خانه ‌نشینی کارگران جویباری در هفته کارگر/ تعدیل بیش از 500 نیرو در شهرک صنعتی جویبار

با وجود همه شعارهای دولت یازدهم، واحدهای تولیدی و صنعتی در شرایط بسیار نامطلوب به سر می‌برند و از تدبیر صنعتی دولت خبری نیست.


به گزارش خزرخبر و به نقل از بلاغ، اول ماه مه (11 اردیبهشت) هر سال یادآور گرامی‌داشت قشری از جامعه است که اگر آن ها نباشند خلاء‌های بسیاری در تمامی عرصه‌ها در جامعه شاهد خواهیم بود.

امروز متأسفانه چرخ زندگی کارگران بسیاری با تعطیلی و نیمه تعطیل شدن واحدهای صنعتی و تولید نمی‌چرخد یا ناسور می‌چرخد.

11 اردیبهشت روز جهانی کارگر است و در این روز بسیاری از کارخانجات، تعطیل و در مراسمی از کارگران خود تقدیر می‌کنند اما دیگر روز کارگر رونق سالیان قبل را ندارد زیرا بسیاری از کارگران به جای حضور در مراسم جشن، به دلیل تعطیلی کارخانه‌ها در گوشه خانه خود نشسته‌اند.

شهرستان جویبار یکی از شهرستان‌هایی است که طی چند سال گذشته در عرصه تولید و صنعت رشد خوبی داشته است و به برکت شهرک صنعتی جوانان زیادی مشغول به کار شده‌اند و سالانه صادرات خوبی نیز از این منطقه به کشورهای همسایه در زمینه‌های مختلف انجام می‌شود.

شهرک صنعتی جویبار با مساحت بیش از 100 هکتار، دارای کلیه امکانات زیر ساختی اعم از آب، برق، گاز و تلفن است که دسترسی و نزدیکی به دو بندر فریدونکنار و امیرآباد از ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد آن است که آن را از سایر شهرک‌های صنعتی استان متمایز می سازد.

این شهرک با بیش از 100 واحد تولیدی چند سالی است که مورد توجه تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران قرار گرفته است اما به گفته برخی از مسئولان فشار اقتصادی، رکود، افزایش قیمت حامل‌های انرژی و ... موجب شده تا برخی از تولیدکنندگان عطای کار را به لقایش ببخشند و دست از تولید بکشند.

دراین باره علی‌ اسلامی رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان جویبار در جلسه کارگروه تولید و اشتغال شهرستان، بیان‌ کرد: در سال گذشته تعدادی از شرکت‌های بزرگ جویبار مانند جویبارلوله، کشتارگاه مرغ میانکاله، شرکت کیسه‌کشاورز و کیسه افرا دچار مشکلاتی شدند و تعدیل نیرو داشتند.

وی افزود: متأسفانه 350 نفر در سال گذشته در سطح شهرستان تعدیل نیروی کار داشتیم.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی جویبار تصریح‌ کرد: در ابتدای سال شرکت کیسه‌کشاورز و سبوس‌مازند با چالش مواجه شدند، اما شرکت کیسه‌کشاورز 150 نفر تعدیل نیرو داشته و در آستانه تعطیلی قرار دارد.

اسلامی همچنین شرکت کیسه افرا را یکی از شرکت‌های در حال تعطیلی شهرستان جویبار اعلام کرد.

وی مشکل شرکت سبوس‌مازند را کم‌لطفی نهادهای خدماتی شهرستان و قطع گاز این کارخانه و بخشی از مشکل شرکت کیسه کشاورز را بدهکاری یک میلیارد و 200 میلیونی تومانی که اداره اقتصاد و دارایی برای آن تعیین کرده است دانست.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی جویبار خاطرنشان‌کرد: حدود 450 نفر از بیمه بیکاری در شهرستان استفاده می‌کنند که با توجه به تعدیل نیروهای جدید حجم فشار به این صندوق افزایش خواهد یافت.

این در حالی است که در آستانه سال جدید و شعار سال اقتصادمقاومتی، تولید و اشتغال، با این حجم از تعطیلی و بیکاری کارگران جویباری مواجه شدیم و هر روز اخباری از تعطیلی کارخانه‌های تولیدی و صنعتی کشور روی خط رسانه‌ها می‌رود.

برخی از واحدهای تولیدی فقط با نیمی از ظرفیت خود مشغول به کار هستند و بسیاری نیز به صورت تعطیل کامل یا نیمه تعطیل درآمده‌اند و در این میان فشارهای اقتصادی به کارگران بیکار شده روز به روز بیشتر می‌شود.

دولت یازدهم با وجود همه شعارها و با وجود این‌که فعالیت دولت به بیش از یک هزار روزه شدن می‌رسد اقدام خاصی در این خصوص انجام نگرفته و هنوز هم واحدهای تولیدی و صنعتی در شرایط بسیار نامطلوب به سر می‌برند و از تدبیر صنعتی دولت خبری نیست.

در این چهار سال اخیر بسیاری از کارخانه‌های تولید معروفی از جمله، ارج، داروگر، پارس کروم‌خزر، قند ورامین و ... تعطیل شدند که قدمت برخی از آنان به بیش از 50 سال می‌رسد.

البته با نگاهی به آمار گمرک ایران در سال گذشته در میزان صادرات و واردات کشور می‌بینیم که حجم صادرات که اکثراً مواد نفتی، گازی و وابسته به آن بوده و عمده واردات اکثراً کالاهای خوراکی و کشاورزی و قطعات خودرو بوده که اگر سیاست ابلاغی مقام معظم رهبری در بحث اقتصاد مقاومتی به درستی اجرا می‌گردید و واحدهای تولید، صنعتی و کشاورزی حمایت‌های لازم می‌شدند دیگر شاهد این تعطیلی کارخانه‌ها و بیکاری کارگران کشورمان نبودیم که در ورای این بیکاری آسیب‌های اجتماعی متعددی گریبانگیر بیکاران و خانواده‌های آن‌ها خواهد شد و در آخر این که انتخاب مجدد شعار اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال از سوی رهبر به معنای ناموفق عمل کردن دولت در این چهار سال گذشته بود.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :