آخرین عناوین

سه شنبه 12 ارديبهشت 1396-11:3 کد خبر:42942

خبرگزاری فارس گزارش می‌‌دهد:

آیا قفل‎های بسته پروژه‎های مسکن مهر ساری تا پایان دولت یازدهم باز می‌شود؟!

مسکن میارکلا یکی از ده‎ها پروژه مسکن مهر است که با مشکلات پیچیده روبه‎ رو است، آیا به ‎راستی قفل‎های بسته پروژه‎های نیمه ‎تمام مسکن مهر تا پایان دولت یازدهم گشایشی خواهد بود؟!


خزرخبر: بحث مسکن مهر از دولت گذشته در کشور استارت خورد اما با مشکلات ریز و درشتی در میانه راه دست و پنجه نرم کرد که از جمله آنها می‎توان به عدم نظارت کافی بر ساخت و سازها، عمل نکردن به تعهدات از سوی برخی از پیمانکاران و حتی فرار عده زیادی از آنها و ضربه زدن به روند ساخت و سازها و در نتیجه ناامیدی و سردرگمی متقاضیان اشاره کرد.

دولت تدبیر و امید آمده بود تا این مشکلات را رفع کند، رئیس دولت گفته بود که آمده است تا قفل این مشکلات را باز کند، آنهم تا پایان سال 95، حالا دو ماه از آن تاریخ گذشته و هنوز چشم‌انتظاری‎ها ادامه دارد.

مسکن مهر جزو پروژه‌های دولت نهم و دهم بوده که مطرح شدن آن امید و آرزوهایی بسیاری در میان مردم به وجود آورد، هر چند این آرزوها در برخی شهرها به حقیقت تبدیل شد ولی برای برخی تبدیل به کابوس شد، آنها چشم به وعده دولت دوخته بودند، دولتی که می‎خواست تدبیری برای همه این پروژه‎های نیمه‎کاره بیندیشد.

بحث مسکن مهر در مازندران نیز فراز و نشیب‌های بسیاری را پشت سر گذاشت، مدتی مسکوت ماند و آرام آرام به فراموشی سپرده شد.

با توجه به اینکه هزینه ساخت واحدهای مسکن مهر هم از تسهیلات بانکی و هم از آورده متقاضی بود؛ اما برخی بانک‎ها به تعهدات خود عمل نکردند و برخی پیمانکاران نیز بیشتر از آنچه که قول داده بودند، از مردم درخواست پول کردند، از مردانی که حتی گوشواره و انگشتر همسر و فرزند خود را فروختند تا آورده شخصی برای مسکن را تأمین کنند.

در همین شهر ساری در «میارکلا» پروژه‎های مسکن مهر وارد دهمین سال خود شد و مردم همچنان منتظر هستند تا شاید دولتمردان برای آنها فکری بکنند.

* مشکل حقوقی برخی واحدهای مسکن مهر در مازندران

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران اظهار کرد: با نظر رئیس‌جمهور باید تمام مسکن مهر تا پایان دولت یازدهم به بهره‌ برداری برسد.

حیدر نوروزی با بیان اینکه برخی از واحدهای مسکن مهر بدون متقاضی هستند، افزود: اگر واحدهای مسکن دارای متقاضی باشند واگذار می‌شوند و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد؛ چرا که مسکن مهر دارای دو منبع بانکی و آورده متقاضی است.

وی ادامه داد: در بحث منابع بانکی مسکن مهر نیز با پیگیری دولت تسهیلات از 30 به 40 میلیون تومان افزایش یافت.

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران با اشاره به اجرای مسکن مهر در شهرهای استان، افزود: برخی از واحدها در مراحل پایانی قرار دارند و از پیشرفت فیزیکی خوبی برخوردار هستند.

نوروزی با اعلام اینکه 74 هزار واحد مسکن مهر برای مازندران بوده است، تصریح کرد: از این تعداد 16 هزار واحد مربوط به شهرهای زیر 25 هزار خانوار بوده که توسط بنیاد مسکن انجام شده است.

وی اضافه کرد: 58 هزار واحد در شهرهای بالای 25 هزار نفر برنامه‌ ریزی شده است که 51 هزار واحد تکمیل شد و 7 هزار واحد دیگر در حال اجرا بوده که در برخی واحدها با مشکل عدم متقاضی و مسائل حقوقی مواجه هستیم.

* بهره ‌برداری از هزار واحد مسکن مهر میارکلای ساری تا دو ماه آینده

مدیرعامل اتحادیه تعاونی مسکن مهر ساری اظهار کرد: مهم‌ترین مشکل در بحث مسکن مهر میارکلای ساری فاضلاب بوده که در حال انجام است.

حسین محمودی اضافه کرد: 700 تا هزار واحد مسکن مهر میارکلای ساری تا دو ماه آینده و بقیه واحدها تا پایان شهریور ماه امسال به بهره ‌برداری می‌رسد.

وی بیان کرد: برق، آب و گاز و حتی آسانسورهای این پروژه نیز نصب شده و در بقیه واحدها نیز در حال انجام است.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی مسکن مهر ساری یادآور شد: طراحی مجتمع تجاری در مسکن مهر میارکلای ساری انجام شده ولی هنوز اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

محمودی درباره مشکل اصلی مسکن مهر میارکلا تصریح کرد: مسکن مهر میارکلای ساری در 10 کیلومتری ساری واقع شده و حتی پروانه ساخت آن نیز به ‌صورت روستایی صادر شده اما انشعاب واحدها به‌ صورت شهری است.

وی در پایان گفت: در این زمینه مکاتبات بسیاری صورت گرفته که فرمانداری و شورای مسکن موافقت کرده‎اند تا واحدها با نرخ ساخت و ساز روستایی محاسبه شود اما وزارت نیرو با این موضوع مخالف است.

مسکن میارکلا در ساری یکی از ده‎ها پروژه مسکن مهر در سراسر مازندران و یکی از هزاران پروژه در کشور است که با مشکلات پیچیده حاصل از ناهماهنگی‎های سازمانی روبه ‎رو است، با توجه به اینکه از عمر دولت یازدهم چیز دیگری باقی نمانده و نتوانسته است به وعده‎ای که برای ساخت و ساز این پروژه‎ها تا پایان سال 95 داده بود عمل کند.

 آیا به‎ راستی تضمینی وجود دارد که تا پایان دوره یازدهم، این مشکلات برطرف شود؟

 آیا به ‎راستی قفل‎های بسته پروژه‎های نیمه‎تمام مسکن مهر را در نفس‎های پایانی دولت یازدهم گشایشی خواهد بود؟!

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :