آخرین عناوین

جمعه 13 تير 1393-11:24 کد خبر:430

فرامرز درخشنده

جناب آقای سعادتمند:مسیرسعادت ورزش مازندران را از دلسوزان بپرسید

خزرخبر - مدیریت در عرصه های مهم و حساسی همچون ورزش و جوانان که اولی با مقوله سلامتی ودومی با آینده سازان جامعه سروکار دارد، نیازمند دانش، تعهد و تجربه به همراه....


خزرخبر - مدیریت در عرصه های مهم و حساسی همچون ورزش و جوانان که اولی با مقوله سلامتی ودومی با آینده سازان جامعه سروکار دارد، نیازمند دانش، تعهد و تجربه به همراه جامعیت داشتن در برنامه ریزی است و با آزمون و خطا و توسل به شیوه های غیرعلمی نمی توان ره به جایی برد و انتظار موفقیت داشت. با ادغام دو سازمان مهم جوانان وتربیت بدنی و تشکیل وزارتخانه ای به نام ورزش و جوانان اگرچه گام های بلندی درخصوص ایجاد ساختارهایی قانونمند برای هدفمند شدن فعالیت های دو سازمان مذکور و پیشبرد اهداف عالیه نظام در این زمینه ها برداشته شد اما به نظر می رسید این تصمیم مهم از پشتیبانی های فکری وکارشناسی دقیق برخوردار نبوده و صرفاً هدف، ایجاد چتر حمایتی دولت بر مقولات دو حوزه بسیار حساس ورزش وجوانان بود تا به این روش مسئولان نتوانند از مقام پاسخگویی طفره بروند.

ادامه این وضعیت برخلاف انتظارات، مطلوب نبود وچالش های متعددی در برابر این وزارتخانه نوپا را شاهد بودیم از انتخاب وزیری که بتواند با رای مثبت نمایندگان مواجه شود؛ فرد ی که باید در مسند وزارت بنشیند؛اولویت با ورزش باشد یا جوانان و... این مقدمه کوتاه را عرض کردم تا موضوعی که قصد دارم در این مقال به آن بپردازم، زیاد دور از ذهن نباشد.

نزدیک به دوسال از انتصاب برادر محترم جناب آقای احمد سعادتمند از سوی دکتر عباسی وزیر سابق ورزش وجوانان به عنوان مدیر کل جوانان و ورزش مازندران سپری می شود؛ایامی که با وعده های غالباً جالب این مدیر محترم و انتقادات بی پرده وصریح مسئولان ورزشی و کارشناسان و صاحب نظران و نمایندگان گرامی مردم در مجلس همراه بوده و بی شک ادامه این وضعیت مازندران مستعد وپرظرفیت را در عرصه ورزش و جوانان در هاله ای از ابهام قرارخواهد داد.

شکی نیست که مازندران یکی از قطب های مهم پرورش تریبت ورزشکاران نامی است و همواره سهمی شایسته در توفیقات ملی و بین المللی برای جمهوری اسلامی ایران داشته و دارد.

ورزشکاران شهیر مازنی با شایستگی تمام همواره جایگاه رفیع خود را در تیم های ملی حفظ نموده و در کسب توفیقات و افتخارات جهانی و بین المللی همواره ستاره های بی بدیل تیم های ملی بوده اند که اجازه می خواهم اسامی این غیورمردان را ذکر نکنم اما همگان می دانند مازندران مهد کشتی ایران است و در ورزش های مدال آوری مانند وزنه برداری همیشه سرآمد بوده و در بسیاری از رشته های ورزشی با تمام مشکلات وکاستی ها اما به همت جوانان پرشور ودلیر، این استان در قله های افتخار نامی نیک وماندگار از خود برجای گذاشته است.

تداوم این موفقیت ها به موازات درخشش جوانان مازندران در عرصه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، آموزشی و... نیازمند وجود تشکیلاتی قانونمند همچون یک اداره کل با مدیریتی توانمند و بابرنامه ، متخصص و دلسوزو فردی که افقی روشن برای ورزش و جوانان استان داشته باشد، بود.

جناب "سعادتمند" مدیر کل محترم ورزش وجوانان استان مازندران در نشستی با خبرنگاران ضمن تشریح وضعیت نابسامان ورزش مازندران، ازتدوین یک برنامه یک ساله و برنامه ای بلند مدت برای 5 سال آینده ورزش استان خبر می دهند که حکایت از برنامه محور بودن ایشان داشت.

ایشان بهره گیری از تجارب پیشکسوتان رشته های مختلف ورزشی استان، تقویت ورزش های قهرمانی، گسترش فرهنگ اخلاق در ورزش ، اهمیت دادن به ورزش های همگانی و جلب حمایت دستگاه های استانی برای ورزش رامهمترین برنامه ها و از دغدغه های اصلی خود بیان کرده و توجه ویژه اداره کل ورزش و جوانان استان به مقولات مرتبط با جوانان را محور مهم برنامه های خود اعلام نموده اند.

ضمن ادای احترام به تمامی مسئولان محترم و خدوم استان و به ویژه مدیر کل محترم ورزش وجوانان بنابر وظیفه و رسالت روزنامه نگاری ام ضروری می بینم نکاتی را در باب عملکرد ایشان و آینده ورزش مازندران عرض نمایم امید که مفیدفایده قرار گیرد: 1- با وجود استعدادهای فراوان در مازندران، ورزش های گروهی همچون فوتبال، بسکتبال، والیبال و... در این استان همچنان در ضعف به سر می برند و مسئولان محترم ورزش استان چه در گذشته وچه در زمان حاضر خود را پشت تک مدال های زرین جوانانی پنهان می کنند که در رشته هایی مانند کشتی ، وزنه برداری، تکواندو و...سرآمد جهانیان هستند و از جان مایه می گذارند تا برای ایران اسلامی افتخارآفرینی کنند وظاهراً این وضعیت هیچگاه اصلاح نخواهد شد؛ آقایان مسئول در سازمان ورزش و جوانان مازندران این استان قهرمان وپهلوان پرورچرا در ورزش های گروهی نماینده یا نمایندگانی شایسته در لیگ های کشوری ندارد؟ مازندران ، تیم های معروف فوتبالش کجا هستند وچرا به این روز و حال افتاده ایم که باید سراغ آنها را در لیگ های درجه سوم وچهارم بگیریم!! 2- جناب سعادتمند در اظهارات خود برنامه محوری را از اولویت های مهم خود و اداره کل مطبوعشان عنوان نموده و از تدوین برنامه پنج ساله برای ایجاد تحول در ساختار ورزش وجوانان استان خبرداده بودند؛16 اردیبهشت 92 سایت شمال نیوز در مطلبی تحت عنوان "ضعف اداره کل ورزش مازندران در اجرای قانون" از حواشی انتخابات رییس هیأت فوتبال استان در بهمن 91 انتقاد نموده و تلویحاً بی کفایتی مدیریت ارشد ورزش استان را زیر سوال می برد.

نماینده محترم قائم شهر، سوادکوه وجویبار در گفت وگویی صریح، اظهار می دارد که جناب "سعادتمند" دلسوز ورزش مازندران نیست" واز نابسامانی و بی برنامگی این اداره کل و همکاران محترم جناب سعادتمند در ورزش استان در بیشتر رشته های ورزشی به شدت گلایه می نمایند.

او در بخشی از مطالب خود با تاکید بر این نکته که مدیر اجرایی نباید مثل معاون مالی اداری انتظار پشت میزنشینی داشته باشد، می گوید: قائم شهر ورزشی ترین شهر استان است که در همه رشته های ورزشی فعالیت دارد و فردی باید به عنوان مدیر اداره ورزش وجوانان باشد که سلامت فکری، روحی ، سالم و متصل به این وآن نباشد. او ادامه می دهد: در یک دوره ای فوتبال قائمشهر در کشور حرف اول را می زد وحالا.... انتقادات سرپرست هیأت قایقرانی مازندران نسبت به عملکرد مدیر کل ورزش و جوانان استان نیز در نوع خود جالب و شنیدنی است

. این مسئول با گلایه شدید از وضعیت نامناسب، نابسامانی و بلاتکلیفی ورزش قایقرانی مازندران و بیان این نکته که کسی که برای ورزش انتخاب می شود باید نسبت به آن شناخت و تخصص کافی داشته باشد، می گوید:" در حالی که انتظار می رفت بعد از روی کارآمدن دولت تدبیر و امید ، تدبیرو تغییری در روش مدیر کل ورزش و جوانان مازندران حاصل شود وشاهد اقدامات خوبی در باره عملکرد ورزش استان باشیم ، اما مدیر کل ورزش مازندران با دست روی دست گذاشتن به مشکلات ورزش استان افزوده است"- 7 تیر93 و.... دهها مورد اظهار نظر در این باب وجود دارند که از بیان آنها صرف نظر می کنیم اما سوال ما از این برادر محترم این است که برنامه پنج سال شما و همکارانتان از چه زمانی آغاز واجرایی خواهد شد؟ واگر این برنامه رون اجرایی اش شروع شده مفهوم این نابسامانی ها چیست؟ آیا نظارتی برعملکرد همکاران محترمتان در زیربخش های اداره کل دارید و آیا ناظر یا ناظرینی برای زیر ذزه بردن عملکرد مسئولان ورزش شهرستا نها انتخاب نموده اید؟ 3- درسایت نسیم ورزش در مطلبی با عنوان "روسای هیأت های ورزشی انتخاب می شوند یا انتصاب". نگارنده با مروری بر نحوه انتخاب مسئولان هیات های ورزشی استان تصریح می کند: تغییرات در هیات های ورزشی استان قانونمند و براساس یک روال منطقی نبوده و با برکناری افراد متخصص و با تجربه بیشتر افراد منتصب یا بازنشسته هستند و یا کسانی به همکاری دعوت می شوند که چهره های ورزشی نیستند و صرفا عنوان مدیر را یدک می کشند ویا از اقوام جناب .... می باشند و ظاهراً نباید بیکار بمانند حال به هردلیلی؟! همچنین در این مطلب بلاتکلیفی چندین هیات ورزشی استان وبرگزار نشدن مجمع انتخاباتی این هیات ها مورد انتقاد قرار گرفته و در سایتی دیگرانتقاد شدید فرماندار شهرستان جویبار از مدیر کل ورزش وجوانان استان به سبب جابجایی رییس اداره ورزش و جوانان جویبار بدون هماهنگی با مدیران ارشد شهردستمایه نگارنده متن قرار می گیرد.

نیک نژاد فرماندار وقت جویبار تهدید می کند که اینجانب نه تنها پذیرای مدیر جدید نخواهم بود بلکه ارتباط اداری با مجموعه ورزش شهرستان را به حداقل ممکن خواهم رساند.

جناب سعادتمند! آیا این است مفهوم برنامه محوری شما و همکاران محترمتان؟! آیا فکر می کنید کارکردن در چنین فضایی ممکن ومقدور است؟ شما در جایی فرموده اید : " برنامه ریزی رکن اصلی فعالیت اداره کل ورزش وجوانان مازندران است".لطفاً و اگر مقدور بود به جای به راه انداختن جنگ زرگری با حضور برخی رسانه های منتصب و همراه که ظاهراً قرار است فرشته نجات شما وهمکاران متخصصتان باشند، فهرست عملکردتان را از طریق رسانه ها و خبرگزاری ها اعلام فرمایید تا حداقل مخالفان و منتقدان مصلح خود را متقاعد نموده باشید.

جناب سعادتمند،مسیر سعادتمند شدن ورزش مازندران و بهروزی جوانان غیور استان از بزرگراه صداقت و شفاف عمل کردن شما و معاونین محترم طی می شود پس لطفاً بیراهه نروید!! 4- از شما به عنوان سکاندارپرتلاش ورزش و جوانان استان مازندران انتظار می رود عملکردتان در بخش های مختلف را روشن وصریح اعلام نموده و به نابسامانی های موجود در هیات های ورزشی پایان دهید؛ انتقادات سازنده را بپذیرید و فریب زبان و قلم های بعضاً خود فروخته را نخورید و با افراد دلسوز و صاحب اندیشه و آنانی که دستی بر آتش داشته ودارند و در مجامع تصمیم گیری می توانند برای مجموعه جنابعالی مفید فایده باشند در تعامل باشید؛

باور کنید دوستان دلسوز شما در ورزش استان همین نزدیکی ها هستند و معلوم نیست که چرا نمی خواهید آنان را ببینید؛آنانی که ارزش و جایگاه مقدس قلم را به ظاهر درک کرده اند ودر باطن ، باطل می نویسند ، نه دوست شمایند و نه برای خیر وصلاح ورزش استان قلمفرسایی می کنند؛ اینان به دنبال پست ومنصب و منافع خویش هستند که خدا را شکر به همت دستان پرمهر ومحبت جنابعالی بر این مسند جلوس کرده اند و روزی می خورند از این خوان گسترده؟! 5- جناب سعادتمند! دعا می کنم سعادتمند واقعی باشید!! تا زمان هست وفرصتی برای خدمتگذاری دارید آستین همت بالا بزنید و تحول و تغییر را از مجموعه خود آغاز نمایید و بعد هم با مشاورت افرادی دلسوز و صالح هیات ها ی ورزشی خود را سروسامانی دهید و تصویری روشن از آنچه دارد رونمایی کنید تا در دایره نقد مصلحانه و منصفانه قرار گیرید؛ ازنقد دوستان نرنجید و به قلم های زیبای برخی زیباصفتان!! دل نسپارید.

از راهنمایی های دلسوختگان ورزش استان که در مسیر صداقت و خیرخواهی ها بعضاً دچارآسیب های فراوان شده اند بهره مند شوید.

حیف است که استان مستعد مازندران ورزشش این گونه راه ناصواب در پیش گیرد و همه اینها به نام شما برادر بزرگوار و متعهد زده شود؟! احیاء ورزش های گروهی، تحول در ساختار اداری و انسانی سازمان ورزش استان و توجه بیشتر به امور جوانان، تقویت زیر ساخت های ورزشی استان، ارایه برنامه ای جامع و کامل برای تحول ورزش استان ،بهره گبری از ظرفیت های بالای بخش خصوصی جهت حمایت از پروژه های ورزشی و تیم های مطرح ورزشی در استان در رشته های مختلف، به کارگیری افراد نخبه و صاحب نظر در هیات های ورزشی و در سطح معاونین ومدیران، بهره گیری از نقطه نظرات کارشناسان دلسوز و مجرب به عنوان مشاورین معتمد برای راهبردی کردن برنامه های اداره کل ورزش و جوانان استان ، جلب حمایت های مادی ومعنوی مسئولان استانی و تعامل با نمایندگان مجلس و همچنین نمایندگان دولت و همه آنانی که قلبشان برای اعتلای ورزش و برنامه های مربوط به توفیقات جوانان استان می تپد و.... توصیه های دوستانه ای است که با جمع بندی اظهارات دوستان وصاحب نظران ارایه می گردد و امید است که مفید فایده قرار گیرد ؛ البته مشروط به آن که با اقبال مجموعه تحت مدیریت شما همراه گردد ودر آرشیو فراموشی ها تلنبار نشود.

 خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و مارستگار

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :