آخرین عناوین

سه شنبه 19 ارديبهشت 1396-12:39 کد خبر:43039

مسئول موسسه تحقیقات علوم دامی کشور خبر داد:

مخالف 100 درصدی تغییر کاربری مرکز گاو دشت هستیم

مسئول موسسه تحقیقات علوم دامی کشور گفت: مخالف ۱۰۰ درصدی تغییر کاربری مرکز گاودشت هستیم و ایجاد فرودگاه سبب خواهد شد ذخایر کیفی و سایت دامداری دچار مشکل شود.


به گزارش خزرخبر و به نقل از فارس، مرتضی رضایی در حاشیه افتتاح ایستگاه حفاظت ازمنابع ژنتیکی دام‌های شمال کشور در ایستگاه ملی تحقیقات گاو دو منظوره گاودشت بابل اظهار داشت: این مرکز با ظرفیت 700 راس گوسفند مولد زل با حضور معاون امور دام کشور افتتاح شده است.

وی با بیان اینکه این مرکز دو منظوره گوشتی و نژاد شیری متناسب با وضعیت و شرایط منطقه احداث شده است، افزود: برای این مرکز دو سیستم پرورش نیمه ‌صنعتی و پرورش باز پیش ‌بینی شده است.

مسئول موسسه تحقیقات علوم دامی کشور با بیان اینکه این نژاد زل با وجود جسه کوچک بیشترین شیردهی را دارد که در نوع خود بی‌نظیر است،خاطرنشان کرد: این مرکز هم‌اکنون با 250 راس آغاز به کار کرد که 250 راس جدید در حال خرید است و تا آخر سال به 700 راس افزایش می‌یابد.

رضایی با بیان اینکه تاکنون 300 میلیون تومان برای خرید دام و 80 میلیون تومان برای اصلاح ساختمان هزینه و برای سه نفر به طور مستقیم اشتغال‌زایی شده است، افزود: تمام تلاش ما این است که این تعداد را به 700 راس افزایش داده که در این صورت برای پنج نفر اشتغال‌زایی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این مرکز به عنوان ایستگاه تحقیق و توسعه نامیده می‌شود و طرح توسعه اصلاح نژاد زل است و تا نسل بعدی این نژاد در اختیار دامداران منطقه قرار می‌گیرد،گفت: در کنار اجرای این طرح بسته‌های ترویجی برای تولید بیشتر با مراقبت بیشتر  نیز در نظر گرفته می‌شود.

مسئول موسسه تحقیقات علوم دامی کشور با اعلام اینکه در کشور 10 ایستگاه حفظ ذخایر ژنتیک وجود دارد و مرکز زل گاودشت تنها مرکز زل در کشور است،تصریح کرد: برای سال 95 بیش از یک ‌میلیارد  تومان سرمایه ‌گذاری جدید برای مرکز در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه گفت: در 28 استان کشور، بخش علوم دامی داریم که 125 عضو هیأت علمی فعالیت دارند و در حوزه تحقیقاتی تغذیه،اصلاح ژنتیک، اصلاح نژاد،زنبور عسل،بیوتکنولوژی و فعالیت دامی مشغول هستند.

مسئول موسسه تحقیقات علوم دامی کشور با بیان اینکه با توجه به سال اقتصاد مقاومتی تغییر کاربری برای بزرگ‌ترین عرصه تحقیقاتی شمال کشور اگر اتفاق بیافتد توجیه نداشته و سبب صدمه زدن به بخش کشاورزی و بخش تحقیقات می‌شود،گفت: ما مخالف 100 درصدی تغییر کاربری مرکز گاودشت هستیم،مخالفت خود را به وزارت راه و کشاورزی اعلام کردیم که بحث ایجاد فرودگاه توجیه ندارد و سبب خواهد شد بحث ذخایر کیفی و سایت دامداری و زیرساخت‌های آن دچار مشکل شود.

رضایی در پایان با اعلام اینکه در کشور 12 ایستگاه دام اصلاح نژاد گوسفندی داریم که با مرکز گاودشت به 13 عدد رسید از وجود 6 ایستگاه دام خاص اصلاح نژاد بزی در کشور خبر داد و افزود: 8 هزار و 800 راس گوسفند مولد در نژادهای مختلف در کشور داریم و 2 هزار و 100 بز مولد در نژادهای مختلف در کشور داریم.

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :