آخرین عناوین

يکشنبه 31 ارديبهشت 1396-8:53 کد خبر:43181

دامپزشکی مازندران هشدار داد:

شیوع بیماری کریمه کنگو

مدیرکل دامپزشکی مازندران همزمان با آغاز فصل گرما نسبت به شیوع بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو هشدار داد.


به گزارش خزرخبر و به نقل از باشگاه خبرنگاران، سید حسین رضوانی اظهار داشت: با توجه به قرارگیری و شروع فصل گرما امکان بروز و شیوع برخی از بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان که عمدتاً منشا دامی دارند افزایش یافته لذا توصیه می شود، دامداران و مصرف کنندگان ضمن توجه به رعایت مسائل بهداشت فردی، توصیه های بهداشتی دامپزشکی را جدی بگیرند.

وی از جمله بیماری‌هایی که همزمان با آغاز فصل گرما شیوع پیدا می کنند را لمپی اسکین، تب سه روزه، تیلریوز، بابزیوز و تب‌خونریزی دهنده کریمه کنگو نام برد و افزود: با بروز این بیماریها علاوه بر وارد کردن خسارات سنگین اقتصادی برخی از این بیماریها بویژه بیماری تب کریمه – کنگو قابلیت انتقال بین انسان و حیوان را دارند که هم استانی ها به این مساله توجه ویژه باید داشته باشند.

رضوانی با اشاره به اینکه خطر انتقال بیماری CCHF و یا همان تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در اثر کشتار غیر مجاز دام در منازل و یا معابر عمومی برای افراد وعدم استفاده از دستکش برای تمیز کردن گوشت در خانمهای خانه دار افزایش می یابد، گفت: متاسفانه این بیماری در دام زنده هیچگونه علائمی نداشته و این مهم خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد.

وی افزود: در صورت کشتار دام در کشتارگاه های صنعتی دام که در آنجا با حضور دامپزشک مسئول فنی بهداشتی در محل کشتار و بازرسی از دام قبل، حین و بعد از کشتار و نگهداری گوشت در سردخانه تا 24 ساعت، سپس عرضه گوشت در مراکز عرضه تحت نظارت دامپزشکی انجام می شود، هیچ خطری متوجه مصرف کننده نیست.

به همین خاطر توصیه می شود ضمن اینکه گوشت مصرفی خود را از مراکز مجاز و تحت نظارت های بهداشتی دامپزشکی تهیه می کنید، به لیبل و مهر دامپزشکی بر روی لاشه ها نیز توجه ویژه داشته باشید و از مصرف گوشت تازه نیز خودداری و بعد از نگهداری آن در دمای معمولی یخچال حداقل بمدت 24 ساعت، سپس استفاده کنید.

رضوانی با اعلام اینکه کنه ها، عامل انتقال این بیماری هستند ، گفت: سمپاشی بدن دام و اماکن دامی می تواند در جهت جلوگیری از بروز این بیماری بسیار با اهمیت باشد، بنابراین به دامداران مازنی توصیه می شود در صورت مشاهده کنه روی پوست حیوانات از له کردن آن با دست خودداری کنند.

وی افراد در معرض خطر ابتلا به این بیماری را دامپزشکان، دامداران، سلاخان، قصابان و افراد عادی جامعه که با دام و لاشه دام سرو کار دارند برشمرد و تاکید داشت در صورت رعایت بهداشت فردی و توجه به توصیه های دامپزشکی درصد خطر ابتلا به این بیماری در جامعه به صفر می رسد.

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :