آخرین عناوین

پنجشنبه 4 خرداد 1396-16:47 کد خبر:43256

معاون میراث اداره کل میراث فرهنگی مازندران خبرداد:

تبدیل ساختمان شهرداری بهشهر در باغ شاه به موزه

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی مازندران گفت: ساختمان شهرداری بهشهر در باغ شاه به صورت مشارکتی به عنوان موزه راه اندازی می شود.


به گزارش خزرخبر و به نقل از تیتر امروز، مهدی ایزدی در مراسم نکوداشت روز جهانی موزه ها و هفته میراث فرهنگی در محل پایگاه میراث جهانی باغ عباس آباد بهشهر، اظهار کرد: فعالیت میراث فرهنگی در چندین حوزه شامل ثبت، بافت و مرمت، موزه ها و پژوهش های حوزه باستان شناسی، مردم شناسی و زبان و گویش؛ تقسیم می شود.

وی افزود: در مازندران 2500 اثر شامل پل، قلعه های تاریخی، خانه های تاریخی، راه ها و تپه های باستانی و اماکن مذهبی مانند مساجد و امامزاده ها، مورد شناسایی قرار گرفت و از این میان 750 اثر در حوزه میراث طبیعی، تاریخی و معنوی به ثبت رسیده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با بیان اینکه باغ عباس آباد بهشهر به عنوان نخستین اثر تاریخی مازندران در سال 1389در مجموعه ثبت جهانی قرار گرفت، تاکید کرد: عباس آباد صرفا متعلق به بهشهری ها نیست بلکه اثری جهانی است و همه مردم و مسئولان شهرستانی، استانی و کشوری باید برای بهتر شدن مجموعه عباس آباد تلاش کنند.

ایزدی خاطرنشان کرد: در سال 95 به پایگاه میراث جهانی باغ عباس آباد بهشهر اعتباری بالغ بر 400 میلیون تومان تخصیص یافت و نیز در سال 96 برای این پایگاه اعتباری بالغ بر 3 میلیارد و 500 میلیون تومان درخواست شده است که با توجه به توان و بضاعت سازمان میراث فرهنگی اختصاص می یابد و با جذب این اعتبار، تحولات خوبی در مجموعه عباس آباد صورت می گیرد.

وی افزود: عباس آباد پایگاه جهانی است و باید مدیریت آن یکپارچه باشد و مدیریت چندگانه به مجموعه عباس آباد لطمه و خساراتی را وارد می کند و با توجه به شرایطی که دارد قرار است به زودی اتفاقی در پایگاه میراث جهانی باغ عباس آباد بهشهر صورت بگیرد که نخستین اقدام تشکیل شورای راهبردی پایگاه عباس آباد است که اعضای اصلی این شورا مدیران استانی بوده و برای پیشبرد اهداف عباس آباد بهشهر تلاش می کنند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: در سال جاری نام گذاری هفته میراث فرهنگی با عنوان رویدادها و ناگفتنی ها در بناها و محوطه های تاریخی است که در موزه ها باید صورت گیرد و مجموعه عباس آباد نیز صرفا یک بنای تاریخی نیست بلکه یک موزه است و اتفاقات تاریخی در آن بیان و به تصویر کشیده می شود.

ایزدی اظهار کرد: متاسفانه برخی شهرهای تاریخی مازندران جایگاه تاریخی بسیار بالایی دارند اما فاقد یک موزه هستند و شهرستان بهشهر از جمله شهرهایی است که باید موزه داشته باشد زیرا بهشهر با توجه به جایگاه تاریخی و قدمت و پیشینه ای که در چند دوره از تاریخ دارد و مجموعه عباس آباد و اتفاقاتی که در دوره صفویه در این شهر صورت گرفت و نیز مجموعه باستانی گوهرتپه و آثار تاریخی بسیاری که در بهشهر وجود دارد، قطعا نیاز به راه اندازی موزه دارد.

وی افزود: تلاش اداره کل میراث فرهنگی مازندران از سال های گذشته در این جهت بوده که ساختمان شهرداری بهشهر در باغ شاه را در اختیار بگیرد و پیگیری های زیادی انجام دادیم و امیدواریم به زودی موزه بهشهر راه اندازی شود و اداره کل میراث فرهنگی مازندران در این زمینه همیشه آمادگی دارد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران تصریح کرد: با پیگیری های صورت گرفته از طریق میراث فرهنگی استان و کشور، ساختمان شهرداری بهشهر در باغ شاه به صورت مشارکتی به عنوان موزه راه اندازی می شود و آثار کاوش شده در مجموعه عباس آباد، گوهرتپه و دیگر مناطق تاریخی بهشهر را می توان در موزه باغ شاه به نمایش گذاشت زیرا گردشگرانی که به مازندران می آیند در ابتدا به دنبال بازدید بناهای تاریخی و موزه ها هستند و راه اندازی موزه اقدامی خوب و مفید در جهت رونق گردشگری در بهشهر و مازندران است.

ایزدی با بیان اینکه در حال حاضر 13 موزه در مازندران وجود دارد که 5 موزه مربوط به بخش خصوصی و 8 موزه در اختیار سازمان میراث فرهنگی است، خاطرنشان کرد: سازمان میراث فرهنگی از افرادی که قصد راه اندازی موزه خصوصی را دارند حمایت می کند و می توانند اموال شخصی خود را به عنوان آثار مردم شناسی و باستان شناسی که ارزش تاریخی داشته باشند در موزه خصوصی خود به نمایش بگذارند.

وی یادآور شد: همه انتظار دارند که چرا میراث فرهنگی بناهای تاریخی را مرمت نمی کند در حالی که از 750 اثر به ثبت رسیده در مازندران، فقط 45 اثر مربوط به بخش طبیعی و 35 اثر بخش معنوی است و مابقی آثار ثبت شده نیاز به مرمت دارند اما سالانه اعتباری که از دیوان محاسبات به بخش مرمت مازندران اختصاص می یابد بسیار ناچیز و اندک است در حالی که بیشتر آثار تاریخی مازندران نیاز به مرمت دارد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: اعتبار استانی میراث فرهنگی در زمینه مرمت کمتر از 2 میلیارد تومان و اعتبارات ملی که در زمینه موزه ها، پژوهش و مرمت به مازندران اختصاص می یابد بالغ بر 4 الی 5 میلیارد تومان است و اگر بخواهیم با توجه به تعداد بالای آثاری که در استان وجود دارد اعتبار را تقسیم کنیم به هر کدام سرانه بسیار اندکی تعلق می گیرد.

ایزدی تصریح کرد: امیدواریم که مسئولان استانی مازندران بتوانند در سازمان برنامه و بودجه نسبت به افزایش اعتبار مرمتی اقدام کنند تا بتوانیم بخشی از آثارهای تاریخی مازندران را مرمت و احیا کنیم تا از تخریبی که با توجه به شرایط آب و هوایی مازندران برای آثار تاریخی به وجود می آید جلوگیری کنیم.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :