آخرین عناوین

دوشنبه 8 خرداد 1396-8:28 کد خبر:43307

مدیر گروه بیماری‎های عفونی دانشگاه علوم پزشکی مازندران اعلام کرد:

تاکنون موردی از تب کریمه کنگو در مازندران مشاهده نشد

عضو هیأت علمی و مدیر گروه بیماری‎های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: تاکنون موردی از بیماری تب خونریزی‎دهنده کریمه کنگودر این استان مشاهده نشده است.


به گزارش خزرخبر و به نقل از فارس، فرهنگ بابامحمودی با اشاره به شروع فصل گرما و بیماری‎هایی که در این زمان‎ها می‎تواند تهدیدی برای سلامت انسان باشد، اظهار داشت: گاهی بر جامعه پزشکی اطلاع‎رسانی درباره عوامل بیماری‎زا و راه‎های پیشگیری از آن به ‎منظور حفظ جان انسان‎ها نوعی تکلیف و بلکه تا حدی واجب کفایی است.

وی افزود:لازم است تا اطلاعاتی از یک نوع بیماری ویروسی که از سال ۱۳۷۸ تاکنون هر از چند گاهی در گوشه و کنار کشور به‎طور اندک رخ می‎دهد، بیشتر گفته شود.

مدیر بخش بیماری‎های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: نوعی از بیماری ویروسی نخستین‎بار در سال ۱۹۴۴ میلادی در سربازانی که در جنگ کریمه شرکت کرده بودند مشاهده شد و همانند آن در منطقه کنگو در سال ۱۹۶۷ اتفاق افتاد و چون در دسته ویروس‌هایی قرار می‌گیرد که هم تب ایجاد می‌کند و هم سبب خونریزی در قسمت‌هایی از بدن می‌شود با نام این دو کشور و تظاهر بالینی آن ترکیب شده و «تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو» با نام لاتین «Crimean Congo Haemorrhagic Fever» و به‌طور اختصاری CCHF نامیده شده است.

بابامحمودی تصریح کرد: این ویروس در خون بز، گوسفند، گاو، شتر و شترمرغ می‌تواند بدون علامت بیماری برای کمتر از 10 روز وجود داشته باشد و اگر کنه‌ای به نام «هیالوما» از این حیوانات خون‌خواری کند؛ آن را به نسل بعدی خود و به حیوان و انسان منتقل می‌کند.

وی با بیان اینکه انسان از سه راه به این ویروس آلوده می‌شود، گفت: یکی از راه‎ها از طریق ذبح و دست‌کاری لاشه و خون حیواناتی است که به آنها اشاره شد، راه دیگر از طریق گزش کنه «هیالوما» و راه سوم نیز از طریق مراقبت بیماران مبتلا و آلوده شدن با خون آنها است که بیشتر در پزشکان، پرستاران و کادر بهداشتی درمانی اتفاق می‎افتد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران اظهار کرد: برای پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو، با عنایت به راه‌های انتقال ذکر شده باید کشتار حیوان در کشتارگاه‌های صنعتی باشد و لاشه حیوان در یخچال برای دست‎کم ۱۲ ساعت نگهداری شود تا با «جمودالنعشی» لاشه و اسیدی شدن، محیط ویروس از بین برود و سپس توزیع شود.

بابامحمودی ادامه داد:بهتر است که از رفتن غیر ضروی به دامداری‌ها و جنگل‎ها اجتناب کنید، افرادی که با بیماران احتمالی سر و کار دارند؛ احتیاط‎های مراقبتی را رعایت کنند.

مدیر بخش بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی مازندران اظهار کرد: ‎تاکنون واکسنی برای بیماری تب کریمه کنگو کشف نشده است و پیشگیری پس از تماس و درمان دارویی آن با «ریباویرین» است که در تمام کشور به آن دسترسی داریم.

این مسئول گفت:از سال ۸۹ تاکنون هر ساله شاهد یک تا دو مورد از بیماری تب خونریزی‎دهنده کریمه کنگو در فصول گرم سال در مازندران بودیم که در سال ۹۶ هنوز موردی از آن را نداشتیم.

وی در پایان بیان کرد:هر ساله بازآموزی جامعه پزشکی را انجام می‎دهیم و در صورت لزوم با همکاری اداره‎کل دامپزشکی مازندران برای آموزش قصابان و دامداران نیز اقدام لازم انجام می‌شود.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :