آخرین عناوین

دوشنبه 8 خرداد 1396-12:11 کد خبر:43317

خبرگزاری فارس گزارش می‌‌دهد:

زنده‌هایی که نیازمند توجه مسئولان هستند/تعطیلی 6 معدن در سوادکوه

یادنگرفتیم که هرازچندگاهی به کارگرانی که در زبان می‌گوییم دارای مشاغل سخت، سری بزنیم و ببینیم آیا نانی بر سر سفره دارند یا خیر؟


خزرخبر: انسان‌ها خصایل زیادی دارند که همین امر سبب شد تا آنان را اشرف مخلوقات خداوند در زمین نام نهند ولی گاهی همین اشرف مخلوقات با ندانم کاری و یا بی‌مسئولیتی خود هم‌نوعانش را خواسته یا ناخواسته می‌رنجاند چراکه ما یاد نگرفتیم تا زنده‌ هستیم قدر همدیگر را بدانیم و خدای ناکرده بعد از مردن است که دیگران برای ما عزیز می‌شوند.

*یاد نگرفتیم که به آتش‌نشانان و کارگران معدن تا وقتی که زنده‌اند و نفس می‌کشند خداقوت بگوییم

یاد نگرفتیم که به آتش‌نشانان و کارگران معدن تا وقتی که زنده‌اند و نفس می‌کشند خداقوت بگوییم تا شاید ذره‌ای از خستگی بجای مانده روی سر و صورت و خاکستر و دوده‌های آتش و معدن برطرف شود.

یادنگرفتیم که هرازچندگاهی به کارگرانی که در زبان می‌گوییم دارای مشاغل سخت، سری بزنیم و از مشکلات و دغدغه‌های آنان مطلع شویم و ببینیم آیا نانی بر سر سفره دارند که با آن گذران عمر کنند یا خیر؟در عوض خوب گریستن و حرف‌های خوب زدن را خوب بلدیم و یاد گرفتیم.

تا قبل از حادثه آتش‌سوزی ساختمان پلاسکوی تهران، اکثر آدم‌ها ، آتش‌نشانان را فقط مأموران مهار آتش می‌دانستند ولی بعد از آن آموختند که آتش‌نشان یعنی ایثار و گذشت.

ساعت‌ها که نه، بلکه روزها و هفته‌ها به مظلومیت‌شان فکر کردیم و با خانواده‌ آتش‌نشانان فوت شده هم‌دردی کردیم.

*مشاغل سخت یعنی کار در معدن

چندی نگذشت که بار دیگر و جایی دیگر تعدادی انسان فداکار و مظلوم این‌بار نه زیر تلی از آتش بلکه در عمق 1800متری زمین مدفون شدند و با دستان پینه بسته و جسمی خسته دعوت حق را لبیک گفتند.

تازه بعد از ریزش معدن در گلستان، خیلی از آقایان هوس سرکشی به معدن و دل‌جویی از خانواده‌های مصیب دیده به سرشان زد و یادشان افتاد که مشاغل سخت یعنی کار در معدن، یعنی همیشه جلوی خانواده شرمنده بودن، یعنی محتاج نان شب بودن و دم نزدن، یعنی سر و صورت سیاه شده از زنگار روزگار و خضوع در برابر عظمت خداوند.

*آهای آقای مسئول دل‌سوز، کمی دیر آمدی، پایه‌های خانواده با خرد شدن ستونش آوار شد

در این وصف فقط می‌توان گفت: آهای آقای مسئول دل‌سوز! کمی دیر آمدی، پایه‌های خانواده با خرد شدن ستونش آوار شد.

و حالا کمی آن‌سوتر در مازندران و کارگران البرز مرکزی سوادکوه که روی سیاهشان از شرمندگی جلوی خانواده است و نه خاک و خل معدن، در سالی که مزین شده به «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» هراس از بیکاری و دغدغه معیشت خواب را از چشمان همیشه بیدارشان ربوده است.

کارگران البرز مرکزی سوادکوه بار دیگر در اعتراض به وضع معیشتی و عدم دریافت حقوق و دستمزد خود اعتراض کرده و خواهان رسیدگی مسئولان به این مشکل شدند.

*حقوق چندماه و عیدی را طلبکار هستیم

بختیار. ض با بیان اینکه بیش از 20 سال سابقه کار در معدن بدون در نظرگرفتن سختی کار آن دارم، اظهار کرد:حقوق چندماه و عیدی را طلبکار هستیم و هنوز دریافت نکردیم.

این کارگر معترض افزود: پیمانکار گفت برای ما دیگر صرف نمی‌کند و با وجود اعتراضات ما که کار را تعطیل نکنید، این کار را کردند و به خانه‌های خود رفتند.

*پیمانکاران 6 معدن ذغال‌سنگ البرز مرکزی را تعطیل کرده‌اند

کارگر دیگری که از ذکر نام خودداری کرد با بیان اینکه پیمانکاران 6 معدن ذغال‌سنگ البرز مرکزی را تعطیل کرده‌اند، گفت: نزدیک به 18 روز است که حدود 2هزار و 700 کارگر از کار بی‌کار شده‌اند و بلاتکلیف مانده‌ایم.

وی ادامه داد: چندی پیش هم اعتراض کردیم و به فرمانداری رفتیم، به استانداری و نماینده مردم در مجلس هم نامه زدیم، راه را بستیم ولی هیچ مشکلی حل نشد و فقط حل مشکل ما را به این هفته و آن هفته حواله می‌دهند و هرکسی که گفته مشکل ما حل شده است دروغ می‌گوید.

این کارگر معدن گفت: کار ما با گدایی فرقی ندارد چرا که پیمانکاران 6 معدن ذغال‌سنگ البرز مرکزی را تعطیل کرده‌اند.

وی با بیان اینکه چند وقت پیش وزیر کار یک ربع به داخل معدن رفت و نفسش گرفت و به او گفتیم پس ببینید ما چه می‌کشیم که ساعت‌ها زیر زمین مشغول کار هستیم.

این کارگر از مسئولان خواست هرچه زودتر به مشکلشان رسیدگی شود و گفت: 9سال است که در این معدن کار می‌کنم و حتی یک بازرس نیامد ببیند ما کجاییم و چگونه کار می‌کنیم.

براساس این گزارش، کارگران معترض به پرداخت نشدن حقوق و مزایا و تعطیلی کار به فرمانداری سوادکوه مراجعه کردند تا شاید پاسخی از مسئولان دریافت کنند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :