آخرین عناوین

سه شنبه 9 خرداد 1396-16:27 کد خبر:43343

خبرگزاری فارس گزارش می‌‌دهد:

ازسیاست‌هایی که توپ را به زمین تولیدکنندگان می‌اندازد تا گله‌ مندی مرغداران مازندران

قیمت مرغ طی ماه گذشته از نوساناتی برخوردار بود، برای چند روزی قیمت مرغ افزایش یافت و پس از آن قیمت مرغ با روند کاهشی مواجه شد به ‌طوری‌که هیچ سودی برای تولیدکننده نداشت.


خزرخبر: قیمت مرغ طی ماه گذشته از نوساناتی برخوردار بود، برای چند روزی قیمت مرغ افزایش یافت و پس از آن قیمت مرغ با روند کاهشی مواجه شد به ‌طوری‌که به نقطه‌ای رسید که هزینه تولید با فروش برابر بود و هیچ سودی را برای تولیدکننده در پی نداشت.

تمام سیاست‌ها معطوف به این است که قیمت مرغ را ثابت نگهدارد ولی به این موضوع توجه نمی‌شود همچنان که این سیاست برای قیمت مرغ اعمال می‌شود برای ثابت نگهداشتن قیمت نهاده‌ها سازوکاری در نظر گرفته نمی‌شود.

همچنان اعمال سیاست در ارتباط با قیمت مرغ به‌ صورت جدی دنبال می‌شود اما کسی به این مهم توجه نمی‌کند که تولیدکننده باید با دل‌گرمی به تولید خود ادامه دهد نه اینکه روز به روز ناامید و ناامیدتر شود.

در حالی‌که تولیدکنندگان مرغ مازندران نتوانستند خسارت افزایش قیمت جوجه را جبران کنند با افزایش قیمت نهاده‌ها از سویی و از سویی دیگر با کاهش قیمت مواجه شدند.

تولیدکنندگان با تمام تلاش خود سعی دارند به‌ گونه‌ای فعالیت کنند که بهترین محصول با کیفیت مناسب را تولید کنند درحالی‌که خود را تنها احساس کرده و هیچ حمایتی از آنان صورت نمی‌گیرد.

*بازنده تمامی معادلات مرغدار است

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران در این‌باره اظهار کرد:در حال حاضر قیمت مرغ در درب مرغداری 4 هزار و ۷۰۰ تومان بوده که درواقع در نقطه سر به سر قرار دارد و هیچ سودی برای تولیدکنندگان به همراه ندارد.

عطاءالله حسن‌زاده بیان کرد:در ایامی همانند ماه مبارک رمضان و اعیاد و مناسبت‌ها تولیدکننده با توجه به افزایش تقاضا انتظار دریافت سود دارد که با توجه به افزایش هزینه‌ها نه تنها سودی نصیب آنان نمی‌شود بلکه متضرر نیز می‌شوند.

وی به افزایش قیمت نهاده‌های دامی اشاره کرد و افزود: تمامی سیاست‌ها و نگاه‌ها باید به این سمت است که قیمت مرغ کنترل شده باشد از آن طرف تولیدکننده نیز انتظار دارد قیمت نهاده‌های دامی نیز افزایش نیابد ولی با این وجود بازنده معادلات مرغدار است.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران با اعلام اینکه قیمت مرغ در بحث تنظیم بازار طی سه سال گذشته هیچ تغییری نکرده و همان قیمت است، اضافه کرد: مهم‌ترین موضوع این است تولیدکننده باید در کمال امنیت و آرامش به تولید ادامه دهد و نباید درگیر مسائل دیگر نشود.

حسن‌زاده با اشاره به اینکه در حال حاضر تولیدکنندگان مرغ مازندران بسیار گله‌مند هستند و پیشنهادات ما نیز عملیاتی و اجرایی نمی‌شود، تصریح کرد: وقتی قیمت مرغ با هزینه‌های تولید پایین باشد میانگین مصرف بالا می‌رود که توقع داریم دولت مشوق‌های صادراتی فعال شود.

وی اظهار کرد: قیمت واقعی جوجه با احتساب سود باید یک‌هزار و ۵۰۰ تومان باشد و انجمن جوجه یک روزه قیمت را یک‌هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرد ولی جوجه به قیمت ۲هزار و ۶۰۰ تومان به فروش می‌رسد که غیرقانونی است.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران با تأکید بر اینکه باید قیمت‌ نهاده‌های تولید باید کارشناسی و با سود متعارف باشد، خاطرنشان کرد:سیستم‌های نظارتی باید در این زمینه ورود پیدا کنند نه اینکه توپ را به زمین تولیدکنندگان بیندازند اینها راه درمان نیست.

حسن‌زاده در پایان گفت: توصیه ما به تولیدکنندگان مرغ مازندران این است برای خرید جوجه بیشتر از یک هزار و ۵۰۰ تومان پرداخت نکنند باید تلاش کنیم دولت در این زمینه حمایت کند.

براساس این گزارش، ادامه این روند موجب ناامیدی تولیدکنندگان و در نتیجه منجر به تعطیلی واحدهای تولیدی و حتی نابودی آن منجر می‌شود.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :