آخرین عناوین

چهارشنبه 10 خرداد 1396-8:59 کد خبر:43352

چشم ناظران بهداشت روشن:

لاشه عفونی گوسفندی بر چنگک قصاب منصف سوادکوهی

لاشه عفونی گوسفندی بر چنگک قصاب منصف سوادکوهی سبب اطلاع‌رسانی و ضبط موقت آن شد.


به گزارش خزرخبر و به نقل از فارس، پخش تصاویر و فیلم لاشه گوشت عفونی در شهر پل‌سفید باعث شد تا افکار عمومی به این موضوع واکنش‌هایی داشته باشند و با توجه به اینکه در ماه رمضان قرار داریم، ابعاد این موضوع بیشتر نشان داده شد.

شاید یک قصاب منفعت‌طلب با پاک‌سازی ظاهری گوشت اقدام به فروش آن می‌کرد و متحمل جلوگیری از صرف وقت و هزینه‌ برای خود نمی‌شد، ولی قصاب منصف پل‌سفیدی با اطلاع به رسانه‌ها خواستار پیگیری این موضوع شد که اقدامی در مسیر حقوق شهروندی و توجه به هم‌ نوع تعبیر می‌شود.

یکی از رسالت‌های فعالیت رسانه‌ای انعکاس و پیگیری رخداد‌ها و توجه به موثق‌بودن آن است و با توجه به اینکه، انتشار تصاویر و فیلم این موضوع به پشتوانه خبرنگار رسانه‌های مجوز‎دار شهر پل‌سفید اتفاق افتاد و سپس در فضای اجتماعی قرار گرفت و بر اطمینان‌بخشی آن افزود که حساسیت و انجام رسالت رسانه‌ای باید مورد تقدیر قرار گیرد.

* نظارت کامل پزشکان بخش خصوصی و دولتی بر کشتار‌گاه‌ها

مدیرکل دامپزشکی مازندران با اشاره به اینکه تاکنون هیچ گزارشی از بیماری تب‌کریمه در استان به ما گزارش نشد، گفت: تصاویر مربوط به لاشه مورد ادعا را مشاهده کردم و در حاضر عفونی‌بودن یا بیماری آن را تأیید نمی‌کنم و این لاشه دام‌بزرگ نبود و گوسفندی بود.

سید‌حسین رضوانی با بیان اینکه برای پیشگیری از بیماری تب‌کریمه سموم به اندازه کافی توزیع شد و جایگاه دام سم‌پاشی و ضد‌عفونی شد، افزود: توجه به اقدامات پیشگیرانه در اولویت ما قرار دارد و استفاده از سموم ضدّ‌کنه در انتقال و جابجایی و استقرار دام‌ها مورد توجه است.

وی با اشاره به تصویر لاشه بیمار در فضای مجازی و با این پرسش که بیماری این لاشه توسط چه نهادی تأیید شد و احتمال‌های دیگری هم برای این موضوع وجود دارد، خاطر‌نشان کرد: دو کشتار‌گاه در استان وجود دارد که با نظارت کامل پزشکان بخش خصوصی و دولتی اداره می‌شود و همه دام‌ها قبل و بعد از کشتار کنترل می‌شوند.

*ضبط موقت لاشه عفونی

سرپرست اداره دامپزشکی شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه‌شمالی با اشاره به نظارت قبل و بعد از کشتار در کشتار‌گاه، گفت: کشتار دام‌ها در کشتار‌گاه‌ها با نظارت کامل دامپزشکی انجام می‌شود.

سید‌محمد حسینی با بیان اینکه تب‌کریمه‌کنگو از طریق کنه به دام منتقل می‌شود و در دام علائمی ندارد، افزود:پیشگیری و مبارزه با کنه منتقل‌کننده تب‌کریمه در شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه‌شمالی انجام و به اندازه کافی سم هم توزیع شد.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما درباره تصاویر و فیلم‌های فضای مجازی با موضوع لاشه عفونی در پل‌سفید سوادکوه، خاطر‌نشان کرد: لاشه مورد نظر ضبط موقت شد و منتظرم تا کارشناس کشتار‌گاه ساری از آن بازدید کند و وضعیت نهایی مشخص می‌شود.

* راه‌اندازی کشتار‌گاه صنعتی در سوادکوه

خبرنگار شهر پل‌سفید سوادکوه با اشاره به اینکه لاشه گوسفندی تاول‌ زده‌ شده و دارای عفونت است، گفت: قصاب متعهد شهر پل‌سفید ما را از این موضوع مطلع کرد و ما به منظور کمک به سلامت عمومی به وظیفه رسانه‌ای خود عمل کردیم.

چنگیز عباسی با بیان اینکه هر‌چند یک‌ اشتباه احتمالی نمی‌تواند دلیلی بر تعمیم آن به همه مجموعه باشد، افزود:ارتباط گوشت با سلامت جامعه، ارتباط نزدیکی است و این لاشه دارای پلاک و مهر کشتار‌گاه ساری است.

وی با بیان اینکه قصابان سوادکوه برای کشتار دام خود مجبورند به کشتار‌گاه ساری بروند و طول مسافت برای آنان سخت است، گفت: راه‌اندازی کشتار‌گاه صنعتی در سوادکوه می‌تواند تا حدود زیادی از اشتباهات احتمالی بکاهد و دسترسی به این فرآورده پروتئینی را سهل‌تر کند.

*رسانه‌ها و سلامت عمومی

توجه به سلامت عمومی از مهم‌تر‎ین وظایف مسئولان مرتبط با حوزه بهداشت و سلامت است و توجه به آن باید در همه ابعاد مورد توجه قرار گیرد و رسانه‌ها باید با پیگیری متعهدانه و توجه به شاخص‌های سرعت، دقت و اثر‌گذاری به وظایف خود عمل کنند.

البته انتظار برای بیان نتیجه نظرات کارشناسان دامپزشکی منافاتی با رسانه‌ای‌شدن یک رخداد ندارد و انعکاس حقیقت و واقعیت باید به موازات هم اجرایی شود و البته توجه منطقی و منصفانه به رویداد‌ها هم مورد توجه باشد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :