آخرین عناوین

شنبه 29 آذر 1393-15:8 کد خبر:4342

باز هم هشدار به مردم:

قاتل خاموش همچنان می کشد/ مرگ در زیر سقف های گرم اما غیر ایمن

قاتل خاموش میل سیری ناپذیری برای کشتن دارد و چه جان هایی که در اثر رعایت نکردن موارد ایمنی در زیر سقف های گرم اما فاقد ایمنی لازم، قبض می شوند.


به گزارش خزرخبر و به نقل از مهر، رشد ۱۸۰ درصدی مرگ و میر ناشی از مسمومیت با گاز منواکسید کربن در سال جاری در مازندران، توجه به موارد ایمنی برای جلوگیری از گرفتار شدن در دامن قاتل خاموش را ضروری می سازد.

به تاکید کارشناسان، اسرد شدن هوا اولین اقدام در تمامی خانواده ها آماده کردن بخاری برای تامین گرماست، اما قبل از اینکه بخاریهای گازی خود را روشن کنید برای این که بتوانید در خانه گرم خود، آسایش و راحتی خیال هم داشته باشید به نکات اساسی باید توجه کرد.

در هشت ماه اول سالجاری ۱۴ نفر در استان بر اثر مسمومیت با گاز جان خود را از دست دادند و علی عباسی مدیرکل پزشکی قانونی مازندران در این زمینه به خبرنگار مهر می گوید: در هشت ماهه امسال تعداد ۱۴ نفر (۱۳مرد و یک زن) بر اثر مسمومیت با گاز مونواكسیدكربن جان خود را از دست دادند كه این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۸۰ درصد افزایش یافت.

وی بیان داشت: شهرستان های ساری، بابلسر و بهشهر هر کدام با سه فوتی بیشترین و شهرستان های آمل، سوادکوه هر کدام با دو و گلوگاه با یک مورد کمترین فوتی ناشی از مسمومیت با گاز را به خود اختصاص می دهند.

عباسی گفت: در سال ۹۲ نیز تعداد ۱۰ نفر(شش مرد و چهار زن) بر اثر مسمومیت با گاز جان باخته اند كه این رقم نیز در مقایسه با مدت مشابه سال قبل (۹۱) ۲۳درصد کاهش یافت.

به هموطنان توصیه می شود ضمن استفاده از وسایل گرمازا، به توصیه های ایمنی در خصوص سالم بودن و استفاده صحیح از وسایل گرمایش و مسیر خروجی گاز مونواکسید کربن اطمینان حاصل کنند.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه مرگ ناشی از مسمومیت با گاز مونوکسید کربن عمدتا در نیمه دوم سال به دلیل استفاده از وسایل گرمایشی افزایش می یابد لذا به هموطنان توصیه می شود ضمن استفاده از وسایل گرمازا، به توصیه های ایمنی در خصوص سالم بودن و استفاده صحیح از وسایل گرمایش و مسیر خروجی گاز مونواکسید کربن اطمینان حاصل کنند.

گاز منو اکسید کربن گازی بی‌رنگ و بی‌بو بوده که بر اثر احتراق ناقص تولید می‌شود به طوری که بخاری، آبگرمکن، شومینه و اجاق گازها به علت سیستم تهویه نامناسب (دودکش) عامل مسمومیت با گاز می‌شود.

سردرد، ضعف جسمانی، سرگیجه و بی‌قراری، تهوع و استفراغ، خمیازه کشیدن بیش از حد، کاهش، حالت خواب آلودگی شدید، کسلی، خستگی و کاهش قدرت عضلانی از جمله علایم اولیه مسمومیت در افراد به شمار می‌روند

سیف الله علی نیا رئیس گروه تخصصی مکانیک سازمان نظام مهندسی مازندران نیز با بیان اینکه، ارتباط مرگ خاموش یا مرگ ناشی از مسمومیت گاز هم در سال های اخیر متأسفانه نگاه های زیادی را به خودش جلب كرده است گفت: در كشور از سال ۱۳۷۸ در بسیاری از استان ها مسئولیت بازرسی گاز از شركت ملی گاز به سازمان های نظام مهندسی استان ها واگذار شده است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر در كل كشور این مسئولیت توسط بازرسان نظام مهندسی صورت می گیرد. آنچه كه در این مقوله قابل توجه است اینكه ما در سال های اخیر شاهد افزایش ساخت و ساز و همچنین گاز رسانی به بسیاری از روستاهای كشور بوده ایم.

به گفته علی نیا، در مقایسه با افزایش آمار مشتركین گاز در كشور و تناسب گیری در این بخش به این نتیجه می رسیم كه واگذاری این مسئولیت به سازمان نظام مهندسی روند اصلاح و كاهش تلفات را در پی داشته است، اما این به معنای این نیست كه سازمان حساسیت لازم را نداشته باشد در هر حال اگر ما با سخت گیری و نظارت دقیق تر در مسیری قرار بگیریم كه از مرگ یك انسان جلوگیری كنیم خدمت بزرگی كردیم.

۷۶ درصد مرگ و میر ناشی از گاز مربوط به استاندارد نبودن دودكش و عدم رعایت ضوابط مربوط به نصب دودكش ها است كه از دو منظر روستا و شهر قابل تحلیل است.

وی اظهار داشت: بررسی آمار مربوط به تلفات ناشی از گاز بیانگر این واقعیت است كه۷۶ درصد آن مربوط به استاندارد نبودن دودكش و عدم رعایت ضوابط مربوط به نصب دودكش ها است كه از دو منظر روستا و شهر قابل تحلیل است.

علی نیا با بیان اینکه، در روستاها ساختمان ها عموماً قدیمی بوده و حالت ویلائی داشته كه بازرسان با دقت بیشتر و نظارت دقیقتر می توانند در مسیری گام بردارند كه آمار ناشی از خفگی گاز را به حداقل ممكن برسانند و روستائیان عزیز عموماً همكاری های لازم را دارند اما در شهرها و آپارتمان ها به دلیل اینكه گاز كشی منازل در آخرین مراحل اجرای ساختمان است، امكان بازرسی دقیق مسیر دودكش كاملاً فراهم نبوده و چنانچه دوكش استاندارد نصب و اجرا نشده باشد امكان اصلاح آن بسیار مشكل است كه ضرورت دارد همه مهندسان ناظر اهتمام لازم را در زمان اجرای دودكش داشته باشند.

 وی درباره مسئولیت قانونی و سازمانی نظام مهندسی در جهت كاهش مخاطرات بیان داشت: همانطور كه در قانون آمده یكی از اهداف تشكیل سازمانهای نظام مهندسی ایجاد آسایش، آرامش و محیطی امن برای ساكنین است، به همین منظور سازمان نظام مهندسی هم باید در جهت آموزش و هشدارهای ایمنی و ارائه كار فرهنگی و ارتقاء آگاهی نسبت به شهروندان تلاش لازم را داشته باشد و هم نسبت به اجباری كردن استفاده از سیستم های هشدار دهنده و هوشمند در همه ساختمان ها اهتمام لازم را داشته باشد و هم با ایجاد كارگاه های آموزشی اهمیت موضوع را به سمع و نظر مهندسان بازرس برساند تا نظارت و بازرسی دقیقتری را اعمال کنند.

وی تصریح کرد: از طرفی هم با واقعی كردن تعرفه خدمات بازرسی انگیزه لازم را جهت بازرسی های متعدد در حین اجرای لوله كشی گاز به وجود آورند و همچنین مقرر شد در جلسات مشترك كه رشته های چهارگانه حضور دارند موضوع اجرای صحیح دودكش و همكاری های متقابل مورد عنایت قرار گیرد.

یک پزشک عمومی نیز درباره علائم مسمومیت با گاز گفت: تمامی افراد در معرض خطر قرار دارند ولی کودکان، زنان باردار و سالمندان جزو گروه آسیب‌پذیر و در معرض خطر بیشتری با منواکسید کربن هستند و علایم مسمومیت در آنها سریع و با شدت بیشتری ایجاد می‌شود، همچنین غلظت گاز منواکسید کربن در فضای اتاق در ایجاد مسمومیت بسیار موثر است.

محمد تقوی درباره چگونگی برخورد با افراد مسموم شده با گاز منواکسید کربن بیان کرد: اولین و مهم‌ترین اقدام برای نجات فردی که دچار مسمومیت با مونوکسید کربن و سایر انواع گازگرفتگی شده، رساندن اکسیژن (هوای تازه) به فرد مسموم  است، به همین دلیل به محض مشاهده فردی که دچار گازگرفتگی شده باید پنجره‌ها را باز کنیم تا هوای تازه سریعا وارد اتاق شود و در صورت امکان، فرد گازگرفته را به پنجره نزدیک کرده و یا درصورت امکان فرد مسموم را  از محیط آلوده به هوای آزاد منتقل کنید.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :