آخرین عناوین

سه شنبه 16 خرداد 1396-11:35 کد خبر:43444

مدیر گروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت مازندران خبر داد:

شناسایی 500 بیمار مبتلا به ایدز در مازندران/ عدم شناسایی درست تعداد مبتلایان

مدیر گروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت مازندران گفت:ایدز یکی از معضلات استان مازندران است و در شناسایی بیماران مبتلا به ایدز با مشکل مواجه هستیم.


به گزارش خزرخبر و به نقل از فارس، محمدرضا پارسایی امروز در شهرستان ساری، اظهار داشت: ایدز یکی از معضلات استان مازندران و به تبع آن از مشکلات اساسی بهداشتی و سلامت کشور محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: سال‌ها راه اصلی انتقال ایدز در مازندران از طریق اعتیاد تزریقی و بیشتر در گروه مردان و سنین بالا بوده ولی در حال حاضر انتقال ایدز از طریق جنسی و بیشتر به گروه سنی پایین تغییر یافته است.

مدیر گروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت مازندران با بیان اینکه بیماری ایدز در خانم‌ها در حال رشد است، اضافه کرد: این موضوع زنگ خطر بزرگی برای سلامت جامعه محسوب می‌شود.

پارسایی ادامه داد: در شرایطی که انتظار داریم تعداد بیماران مبتلا بیشتر از شناسایی شده باشد تنها تعداد کمی از بیماران شناسایی شده است.

وی با اعلام اینکه حدود 500 بیمار مبتلا به ایدز در مازندران شناسایی شده است، گفت: یکی از مشکلات ما این است که در شناسایی بیماران مبتلا به ایدز با مشکل مواجه هستیم؛ این موضوع به این معناست افرادی‌که شناسایی نشدند به ‌راحتی در جامعه در حال انتقال بیماری هستند.

مدیر گروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت مازندران بیان کرد: اگر فرد به‌ موقع شناسایی و تحت درمان مناسب دارویی قرار گیرد می‌تواند با استفاده از داروها تا 30 سال عمر طبیعی داشته باشد و همچنین در صورت درمان دارویی امکان انتقال بیماری کاهش یافته و فرد می‌تواند در جامعه مفید باشد.

پارسایی با اشاره به اینکه واقعیت این است در حال حاضر مهم‌ترین معضل بحث عدم شناسایی بیماران مبتلا به ایدز است، اضافه کرد: افرادی که رفتارهای پرخطر جنسی دارند از جمله مردان و زنان تن‌ فروش، معتادان تزریقی و همسران آنان در معرض خطر هستند اگر به مراکز بهداشتی مراجعه کنند با انجام تست ساده بیماری شناسایی شده و به ‌سرعت تحت درمان دارویی قرار می‌گیرند.

وی تصریح کرد: موضوع دیگر این است که آموزش‌های ما فراگیر نیست و باید مهارت نه گفتن و فرزندپروری را به جوانان آموزش دهیم که باید این موضوع بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

مدیر گروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت مازندران در پایان گفت: نباید تصور کنیم آلودگی به ایدز یک بیماری وحشت‌ناک است؛ چرا که حتی پدر و مادر آلوده با درمان دارویی می‌توانند فرزند سالم به دنیا آورند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :