آخرین عناوین

چهارشنبه 17 خرداد 1396-12:34 کد خبر:43463

کوروش غفاری چراتی/روزنامه نگار

هدف نهایی منتقدان بازنده انتخابات شورای اسلامی شهر ساری

شماری از منتقدان فرآیند انتخابات شورای شهر ساری، کسانی هستند که با انگیزه تسویه حساب با شهردار توانمند وارد رقابتهای این دوره از انتخابات شدند و برنامه آنها ساقط کردن شهردار است.


خزرخبر:بی تردید پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر ساری مشتمل بر نکات بسیارکلیدی و عبرت آموزی است که تامل و واکاوی آن مستلزم کنکاش جامعه شناختی،روان شناختی،سیاسی و اقتصادی است.

در این دوره از انتخابات  که یکی از پرترافیک ترین رقابتهای سیاسی در چند  دوره اخیر به لحاظ تعدد کاندیداها بود  نوعی رقابت در ورود به پارلمان محلی شورای اسلامی مرکزاستان شکل گرفت که روند مبارزاتی و تبلیغاتی را بیش از باور شهروندان و شاید هم مجریان و ناظران فرآیند انتخابات ، هیجانی و خارج از کنترل ساخته بود.

البته به گمان بسیاری از تحلیلگران، این موضوع یکی از الزامات همه نظامهای دموکراتیک بوده و شور انتخابات همیشه  موجد تخلفات و یا مخدوش ساختن نتیجه انتخابات نیست،البته اگر تحت الشعاع  جناح بندیهای کاذب و دو قطبی و ورود  بازیگران زمین خورده  آزمونهای گذشته  قرار نگیرد.

آنچه مسلم است پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی  در مرکز مازندران که در فضای شورانگیز  ناشی از انتخابات ریاست جمهوری برگزار گردید و منتخبانی عمدتا  ریشه دار و نام آشنا از طیفهای مختلف سیاسی و اجتماعی موفق به کسب آرای شهروندان شدند ،متاسفانه با دبه کردن و اعتراض عده ای که تحمل باخت و شکست در یک فضای رقابتی را ندارند در محاق ابطال قرارگرفت.

نکته جالب توجه در این مقوله  بطور کلی از دو منظر قابل تحلیل است، اول اینکه شماری از منتقدان فرآیند انتخابات شورای اسلامی شهر ساری کسانی هستند که با انگیزه تسویه حساب با شهردار جوان و توانمند مرکزاستان وارد رقابتهای این دوره از انتخابات شدند و منویات و مکنونات قلبی خودشان را هم پنهان نکرده و در تقابلی آشکار  با اراده عمومی شهروندان که حمایت از شهردار خدوم را  فریاد می کشند ، برنامه عملیاتی خود را ساقط کردن شهردار و حذف وی از چرخه مدیریت شهری مرکزاستان اعلام کرده بودند.

این افراد که سیاسیون  ناکام  انتخاباتهای گذشته در حوزه های مختلف سیاسی  هستند در حقیقت با تمام وجود وارد  بازی سیاسی 29 اردیبهشت شدند و اینک با توجه به نتیجه حاصل از این آزمون بزرگ ، به هیچ رو نمی خواهند از آن تمکین کنند و با توسل به هر وسیله ای حتی تخلفات صورت گرفته که از چالشهای غیرقابل اغماض هر نظام انتخاباتی است سعی دارند  از آب گل آلود ماهی بگیرند، اینان در حقیقت یک هدف غایی و نهایی را دنبال می کنند و آن چیزی نیست جز حذف «مهدی عبوری».

به اعتقاد این افراد هژمونی و موقعیت ممتاز و رو  به تکثیر مهدی عبوری دیگر قابل تحمل نیست، چراکه استمرار حضور عبوری در مسند مدیریت شهری مرکز استان که منشا تحولات مثبت و تاریخی در بهسازی نابسامانیهای به جامانده از مدیریت های گذشته بوده است، به معنای  بازماندن همیشگی شان از اقبال عمومی است.

به عبارت دیگر، تئوری این گروه  ایجاد تیمی ناهمگون  و پر تنش در مجموعه شهرداری و شورای شهر است  تا عرصه را بر مهدی عبوری چنان تنگ کنند که وی چاره ای جز استعفا و واگذاری این مسند نداشته باشد.

از سویی دیگر،  به موازات تدارک سنگین این گروه اصلی، گروه دیگری هم هستند که نه تجربه انتخاباتی دارند و نه قواعد بازی سیاسی را می دانند.

این افراد پرشمار که تا روز قبل از انتخابات سعی می کردند  با ایستادن در کنار عبوری و ظاهرشدن در قاب پوستری رنگی خود را حامی شهردار موفق نشان دهند و از رهگذر محبوبیت وی شاید  بتوانند  نخستین تجربه خودرا در ورود  به  پارلمان محلی مرکزاستان  بدست آورند ، با معلوم شدن نتایج انتخابات  به مخالفان و منتقدان عبوری پیوستند و همانند سیاسیون  با اهداف مشخص گروه اول، بر طبل ابطال می کوبند.

در حالیکه هنوز  پوسترهای  تبلیغاتی آنان  که  بعضا با فرصت طلبی در مجالس و محافل خود را به عبوری چسبانده اند در برخی نقاط شهر خودنمایی می کنند،این کم تجربه گان دنیای پیچیده سیاست در حقیقت آلت دست سیاسیون حرفه ای گروه اول قرارگرفته اند و زیر بیرق آنان مدام سینه می زنند و همانند گریه کنان زیر تابوتی هستند که نمی دانند چه کسی در تابوت است!

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :