آخرین عناوین

دوشنبه 22 خرداد 1396-9:28 کد خبر:43527

خبرگزاری فارس گزارش می‌‌دهد:

هشدار!! تشنگی مردمان کرانه آبی دریای مازندران

مردم در شهرها و روستاهای مازندران در حالی با بحران نبود و قطعی آب مواجه شده اند که هنوز فصل تابستان از راه نرسیده است.


خزرخبر: استان مازندران به دلیل وجود مواهب خدادای و بارش فراوان نزولات آسمانی از جمله استان‌هایی است که از بیشترین ذخائر آبی در کشور برخوردار است اما کمبود آب و مشکل قطعی آب در روستاهای مازندران  روستانشینان را با معضل بزرگی دست به گریبان کرده است.

مشکل کم آبی در روستاهای استان مازندران نه تنها در ارتفاعات بلکه در روستاهایی که با شهر فاصله چندانی هم ندارند وجود دارد.

روستانشینان شمال کشور به‌ویژه مازندران سال‌هاست که در فصل گرما و شروع تابستان برای تأمین آب شرب مورد نیاز خود با مشکل مواجه بوده‌اند.

امسال هم با شروع فصل گرما این قطعی و نبود آب باز هم مردم روستاهای استان را دچار چالش کرده است، البته برخی از روستاها همواره در طول سال با این مشکل روبرو هستند اما در حال حاضر تقریبا همه روستاهای مازندران از غرب استان در کلاردشت، نوشهر و ... تا روستاهای شهرستان بهشهر در شرق برای تأمین آب شرب مشکل دارند.

کمبود آب و قطعی حتی 22 ساعته آب در روستاهای استان با توجه به اینکه در ماه رمضان قرار داریم مشکلات مردم را دوچندان کرده است، بماند که در صورت وصل بودن هم گل آلود و به رنگ تیره است.

قطعی آب علاوه بر روستاهای استان صدای مردم در برخی شهرها مانند مرزن‌آباد را هم در آورده است و مردم به دلیل قطعی مکرر آب جلوی شهرداری این شهرستان تجمع کرده‌اند.

قطعی و کمبود آب در روستاهای شهرستان جویبار هم منجر به تشکیل جلسه مدیریت بحران با حضور مسئولان استانی در این شهرستان با موضوع مشکل بحران آب شده است.

در برخی مناطق روستایی در استان آب با تانکر در بین مردم توزیع می‌شود.

علاوه بر کمبود آب شرب زمزمه‌هایی از کمبود آب کشاورزی هم در برخی نقاط استان شنیده می‌شود.

به نظر می‌رسد امسال کمبود آب شرب در روستاها و برخی از شهرهای مازندران جدی است و این در حالی است که هنوز وارد فصل تابستان نشده‌ایم و با آمدن تابستان و گرمای شدید و همچنین حضور میلیونی مسافران و گردشگران از نقاط مختلف کشور در مازندران  معضل آب را یقینا بحرانی‌تر می‌کند.

قطعی مکرر و حتی 20 ساعته در طول شبانه روز در فصل بهار با وجود گرم نشدن آن‌چنانی هوا احتمال فجایع و پیامدهای بدی در فصل تابستان برای سلامت مردم و کشاورزی استان در پی خواهد داشت.

از مسئولان آب و فاضلاب شهری و روستایی استان مازندران انتظار می‌رود تا علاوه بر تلاش برای رفع دائمی این معضل در حال حاضر به دلیل مسافر خیزبودن استان و افزایش جمعیت در فصل پیش رو رسیدگی به موضوع تأمین آب مورد نیاز مردم را در دستور کار قرار دهند.

رفع حل معضل قطعی و کمبود آب در استان مازندران عزمی استانی و حتی ملی می‌طلبد چرا که استان مازندران با وجود داشتن منابع خدادادی و طبیعی سالانه میزبان مسافران و گردشگران زیادی است که بر جمعیت آن اضافه شده و در واقع جمعیت شناور دارد.

 بنابراین تخصیص اعتبار برای حفر چاه، بهسازی و تعمیر خطوط انتقال آب و دیگر موارد مربوط به حوزه آن باید بیشتر ازاعتبار فعلی باشد و نمایندگان استان و مسؤولان استانی باید در این زمینه پیگیری‌های لازم را انجام دهند. 

رسیدگی به بحرانی که در حوزه آب در استان مازندران به ‌وجود آمده است به دلیل به خطر افتادن جان و سلامت مردم مناطق به خصوص روستایی ضروری و فوری است.

با وجود مشکلات این‌چنینی در روستاها بحث مهاجرت روستاییان هم به میان آمده که این امر باید بیش از پیش مورد توجه مسئولان ذیربط  قرار گیرد.

همچنین ضرورت حل مشکل آب در بخش کشاورزی هم از نکاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد تا کشاورزان استان مانند باغداران مازندران که در جریان برف سال گذشته دچار خسارت شدند ضرر و زیان نبینند.

نکته آخر اینکه مشکل کم‌آبی در شهر و روستاهای استانی که از نزولات فراوان آسمانی بهره‌مند است و وجود رودخانه‌ها، آب‌های سطحی و زیرزمینی فراوان در این منطقه از کشور ذهن‌ها را به سمت نبود مدیریت لازم و کافی در امور حوزه آب در استان مازندران می‌برد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :