آخرین عناوین

پنجشنبه 25 خرداد 1396-10:10 کد خبر:43579

خبرگزاری فارس گزارش می‌‌دهد:

تراژدی تکراری متضرر شدن باغداران و سودآوری دلالان/وعده‌ای که هیچ‌گاه تحقق پیدا نکرد

کاهش روزانه قیمت هلو در بازارها توسط واسطه‌ها و بهانه‌جویی دلالان این روزها، باعث متضرر شدن و دلسردی تولیدکنندگان و کشاورزان شده است.


خزرخبر: استان مازندران یکی از استان‌های نخست در تولید هلو و شلیل در کشور به ‌شمار می‌رود که بخشی از نیازهای این میوه بهاره و تابستانه را تأمین می‌کند.

برداشت هلو که حدود یک ماه است در باغات مازندران آغاز شده با توجه به گرمی هوا و شرایط مطلوب آب و هوایی از کیفیت و اندازه مناسبی برخوردار بوده و در مقابل موجب رضایتمندی مصرفت‌کنندگان و تولیدکنندگان شده است.

هلو و شلیل که بسیار کم‌کالری و کاهش‌دهنده چربی خون است و در پیشگیری از بروز بسیاری از بیماری‌های مزمن نظیر سرطان، دیابت و بیماری قلبی عروقی مؤثر به‌شمار می‌رود، این روزها در نقاط مختلف کشور خریداران بسیار زیادی دارد و یکی از میوه‌های مورد علاقه مردم به ‌شمار می‌رود.

*تراژدی تکراری متضرر شدن باغداران و سودآوری دلالان

با توجه به سرمای چند سال اخیر و خسارات به‌ وجود آمده به باغات مرکبات، همه ساله شاهد افزایش کاشت درختان سیاه‌ریشه مانند هلو و شلیل در اراضی کشاورزی مازندران هستیم و همین امر موجب افزایش چندین برابر تولید هلو و شلیل در باغات استان شده است.

کاهش روزانه قیمت هلو در بازارها توسط واسطه‌ها و بهانه‌جویی دلالان این روزها به تراژدی تکراری برای کشاورزان و باغداران مازندرانی تبدیل شده است که علاوه بر متضرر شدن تولیدکنندگان موجب دلسردی کشاورزان در تولید شده و همچنین افزایش قیمت برای مصرف‌کنندگان و نارضایتی آنها را به‌دنبال داشته است.

مراحل کاشت، داشت و برداشت هلو و همچنین انتقال آن به میادین میوه و تره‌بار بر عهده باغداران است اما در این بین تولیدکنندگان با بعضی سودجویی دلالان در این میادین مواجه هستند که موجب کاهش قیمت برای تولیدکنندگان و در ادامه افزایش قیمت برای مصرفت‌کنندگان را به ‌دنبال دارد و با توجه به فقدان نظارت کافی از سوی نهادهای نظارتی گلایه‌های مردمی را به‌دنبال داشته است.

*وعده‌ای که هیچ‌گاه تحقق پیدا نکرد

یکی از کشاورزان مازندرانی با انتقاد از عدم نظارت بر فعالیت دلالان و واسطه‌ها، گفت: قیمت هلو و شلیل در میادین میوه و تره‌بار با یک قیمت متفاوت و با تناقض از تولیدکنندگان خریداری می‌شود اما با قیمت دو برابر در بازارها به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.

اسدالله همتی با بیان اینکه مراحل به‌ بار آوردن هلو بسیار هزینه‌بردار و سخت است، اظهار کرد: هزینه سموم کشاورزی در نگهداری درختان سیاه ریشه بسیار زیاد است اما هنگام برداشت و فروش، بیشترین سود را در این بین دلالان و واسطه‌هایی می‌کنند که هیچ تلاش در مراحل به‌بار آوردن هلو و یا شلیل انجام نداده‌اند.

وی با اشاره به اینکه همه‌ ساله مسئولان وعده حذف واسطه‌ها و دلالان را به کشاورزان می‌دهند اما این امر هیچ‌گاه تحقق نیافته است و نمی‌دانیم این مسئولیت بر عهده چه کسی است، افزود: طی چند سال اخیر دولت هیچگونه حمایتی از کشاورزان  نکرده و وعده‌های آنها فقط در حد شعار باقی مانده است.

*کشت میوه‌های هسته‌دار در بیش از 15 هزار هکتار از اراضی کشاورزی مازندران

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران ، گفت: مازندران با توجه به شرایط اقلیمی مناسب، خاک حاصلخیز، منابع غنی آب و ظرفیت بالای تولید که دارد یکی از مراکز مهم و پرورش تولید میوه‌های هسته‌دار به‌ویژه هلو و شلیل در ایران به شمار می‌آید.

محمدتقی شکوهی سطح زیرکشت باغ‌‌های میوه‌های هسته‌دار در استان را 15 هزار و 248 هکتار با میزان تولید 230 هزار تن اعلام کرد و افزود: بیشترین سطح زیرکشت باغ‌های میوه هسته‌دار مربوط به هلو و شلیل با 10 هزار هکتار است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به خسارت‌ سرمای بهاره که در سال‌های اخیر در کشور شاهد بودیم، مازندران در تولید و تأمین میوه‌های هسته‌دار به‌ویژه هلو و شلیل نسبت به سایر استان‌ها دارای مزیت ویژه‌ای است.

*شلیل در مازندران 4 هزار میلیارد ریال  ارزش اقتصادی دارد

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران ارقام هلو را  اسپرینگ تایم، اسپرینگ کرست، آلبرتا، زعفرانی و ردتاب و ارقام شلیل را سان کینگ، کیوتای درشت و سیبی عنوان کرد و افزود: با توجه به شرایط مطلوب آب و هوایی برای درختان میوه و مدیریت به‌باغی که انجام شد میوه‌های هلو و شلیل از کیفیت مناسبی برخوردار است.

این مسؤول ارزش اقتصادی هلو را 2 هزار و 400 میلیارد ریال و ارزش اقتصادی شلیل  را 4 هزار میلیارد ریال اعلام کرد و ادامه داد: برای توسعه دامنه تولید میوه‌های هلو و شلیل در مازندران و عرضه آن به صورت تدریجی به بازار هدف با هدف افزایش تولید و بالا رفتن درآمد بهره‌بردار، توسعه باغ‌های هسته‌دار با ارقام زودرس در دستور کار قرار گرفت.

شکوهی با بیان اینکه  امسال محصولات زودرس هلو و شلیل در بازار از فروش و قیمت بالایی برخوردار است، خاطرنشان کرد: مازندران به دلیل شرایط اقلیمی مناسب دارای مزیت بالای تولید میوه‌های هسته‌دار پیش‌رس است و بر این اساس تولید و توسعه ارقام زودرس شلیل و هلو در چند سال اخیر در استان باعث شده که تولید گلخانه‌ای این محصولات مورد توجه بخش باغبانی استان قرار دارد.

وی تصریح کرد: اطلاعات به‌دست آمده از کشورهای پیشرو و استفاده از علم و دانش و فنی آوری موجب تولید میوه خارج از فصل شده و به دلیل پر کردن خلاء تولید و جلوگیری از واردات میوه، طرح تولید میوه‌های هسته‌دار گلخانه‌ای در حال پیگیری و اجرا است.

*پیش‌بینی برداشت 100 هزار تن شلیل در مازندران

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران نبود تحقیقات در بخش میوه‌های هسته‌دار از جمله معرفی ارقام مناسب و سازگار با اقلیم‌های مختلف استان، تعیین پایه و پیوندک مناسب و بررسی علل کوتاهی عمر درختان هلو و شلیل، عدم وجود صنایع تبدیلی برای محصولات میوه‌های هسته‌دار بویژه هلو و شلیل، عدم وجود سردخانه‌های مجهز و مدرن برای ذخیره‌سازی و نگهداری میوه‌های هسته‌دار، کمبود نهال با پایه‌های رویشی سازگار و مناسب و نبود باغ مادری در استان برای تأمین پیوندک مورد نیاز را از مسائل و مشکلات میوه‌های هسته‌دار در مازندران دانست.

شکوهی با بیان اینکه سطح زیرکشت هلو در استان 4 هزار و 500 هکتار و شلیل 5 هزار و 500 هکتار است، گفت:  پیش‌بینی می‌شود امسال 80 هزار تن هلو و 100 هزار تن شلیل از باغ‌های استان برداشت شود.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :