آخرین عناوین

پنجشنبه 25 خرداد 1396-10:19 کد خبر:43581

بلاغ گزارش می دهد:

سد گلورد نکا اندرخم کوچه وعده‌های مدام دولتمردان

درحالی که وعده‌های مدام مسئولان دولت از آبگیری سد گلورد شهرستان نکا تا پایان فروردین 96 خبر می‌داد اما گویا کلید تدبیر مسئولان به قفل آبگیری این سد اثر نکرد.


خزرخبر: منطقه شرق مازندران به لحاظ بهره‌مندی از استعدادها و مواهب طبیعی سرشار یکی از قطب‌های استان به شمار می‌آید که از توانمندی بالایی در جذب سرمایه گذاری همراه با رشد و رونق اقتصادی برخوردار است.

ظرفیت بالای معادن و بسیاری از مواد معدنی خام نیز این بخش از مازندران را از سالیان گذشته تبدیل به قطب صنعتی کرده که البته در سال‌های اخیر با مطرح شدن موضوع منطقه آزاد تجاری در این حوزه سبب جلب نظر بیشتر سرمایه‌گذاران به این منطقه شده است.

در همین راستا در طول سال‌های اخیر پروژه‌های بزرگی در سطح این منطقه برنامه ‌ریزی و حتی شروع به کار شده است که با وجود سپری شدن بیش از چندین سال از آغاز عملیات اجرایی آن‌ها سرانجام تبدیل به وعده‌های انتخاباتی بسیاری از کاندیداهای منطقه و ریاست جمهوری‌ها شده اما هنوز به بهره‌ برداری نرسیده است.

یکی از این پروژه‌های مهم در 42 کیلوکتری شهر نکا تعریف شده است که مکان‌یابی و ساخت آن از سال 1348 یعنی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی شکل گرفت و تا سال 93 پیشرفت 75 درصدی را پشت سر گذاشت و بنابراین بود تا با آبگیری علاوه بر تأمین آب کشاورزی و شرب بتواند در زمینه گردشگری و اقتصادی نیز منبع مناسبی برای مردم منطقه به شمار آید.

این سد در میان رشته‌ کوه‌های بلند و سر به فلک کشیده جنگل‌های نکا و در دهستان پی‌رجه از بخش مرکزی این شهرستان بوده و با آبگیری و تأمین آب کشاورزی و آب شرب، به ‌نوعی نجات‌بخش حیات و کشاورزی شرق مازندران به شمار می‌آید.

به گفته کارشناسان با آبگیری سد گلورد نکا می‌توان علاوه بر تامین آب کشاورزی و شرب در زمینه گردشگری و اقتصادی نیز منبع مناسبی برای مردم منطقه ایجاد کرد اما این پروژه درحالی که به پایان عمر این دولت نزدیک می‌شویم همچنان در میان انبوه وعده‌های داده شده برای افتتاح افق روشنی را به نمایش نمی‌گذارد.

وقتی شمارنده وعده‌ها کم آورد

در شرایطی که به دلیل بحران کمبود آب شرب در مناطق شرق مازندران و بروز سیلاب‌های متعدد در این مناطق در سال‌های اخیر، رغبت مردم به آبگیری سد گلورد نکا افزایش یافت خود به سوژه اصلی در راستای طرح ادعاهای دولتمردان برای افتتاح آن در همان سال‌های روی کار آمدن دولت فعلی با تزریق اعتبارات و همکاری همه‌جانبه مردم و مسئولان تبدیل شد تا جایی که پایان سال 94 را موعد اتمام مراحل ساخت و آبگیری این سد بیان کردند.

البته نه تنها این اتفاق در زمان وعده داده شده محقق نشد بلکه در طول سال‌های بعد از آن نیز تنها با شعارهای دل‌خوش کننده و بعضاً دادن وعده‌های دلچسب از سوی بسیاری از مسئولان دولت در این زمینه همراه شد.

چرا که پیشرفت ساخت سد در پایان سال 94 به بیش از 80 درصد رسید و تنها با یک همت مضاعف و کار شبانه‌روزی امکان بهره ‌برداری از آن وجود داشت اما اکنون که حدود چهار سال از عمر این دولت می‌گذرد و درواقع ماه‌های پایانی عمر خود را سپری می‌کند نیز تنها سیل وعده‌ها است که برای مردم به یادگار مانده است.

تنها 20 درصد تا بهره‌برداری در سال 95

وعده‌های مسئولان در سال 95 نیز همچون سال‌های قبل از آن ادامه داشت که در یکی از نمونه‌های آن ابراهیم یخکشی مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران در دیدار نوروزی خود در سال 95 از روند ساخت سد گلورد نکا، اظهار داشت: با ساخت این سد از وقوع سیل در شهرستان نکا جلوگیری و آب کشاورزی کشاورزان نیز تأمین می‌شود.

وی در بازدید خود با اشاره به اضافه شدن تأمین آب شرب از سوی این سد علاوه بر مصارف کشاورزی، از پیشرفت 81 درصدی این پروژه خبر داده بود و ادعا کرد که در صورت تأمین اعتبار به موقع تا پایان سال 95 به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران در مجموع با بیان فرصت مناسب استفاده هرچه سریعتر از این سد تصریح کرده بود: از دیگر اهداف این سد، توسعه دامپروری، صنایع جنبی کشاورزی و پرورش آبزیان، ایجاد اشتغال و توسعه گردشگری، کنترل سیلاب‌های مخرب و تأمین انرژی برق‌آبی است.

گلابی برجام نصیب سد گلورد هم نشد

در ادامه وعده‌های دولتمردان تدبیر و امید این جعفر احمدی فرماندار نکا بود که در همایش «در امتداد امید» در 29 خرداد سال 95 و در جمع حامیان دولت تدبیر و امید به منظور گرامیداشت حماسه 24 خرداد وعده شکوفایی در حوزه آب در شرق استان مازندران با آب‌گیری سد و شبکه گلورد را مطرح کرد.

وی در ادامه در ادعایی جالب تصریح کرده بود: براساس اعلام کارشناسان و با تزریق اعتبارات مناسب، سد گلورد مهرماه سال جاری آبگیری می‌شود تا شاهد تحول و رونق همه‌جانبه در شرق استان مازندران باشیم.

وعده‌های فرماندار نکا به همین میزان ختم نشده و تقریباً در تمام طول سال 95 نیز تکرار شد که یکی از پر هیجان‌ترین لحظات وعده دادن وی مربوط می‌شد به لحظه افتتاح پل روگذر ورودی غربی نکا در حضور معاون اول رئیس جمهور در اسفندماه سال گذشته که با سرخوشی خاصی آبگیری سد گلورد در آینده نزدیک را وعده داد و این امر را ثمره برجام و آرزوی دیرینه کشاورزان شرق مازندران برشمرد.

فروردین 96 هم گذشت

از سویی دیگر ربیع فلاح استاندار مازندران که بارهای متعدد از مراحل ساخت سد گلورد بازدید داشته نیز درمورد زمان بهره‌برداری از آن وعده‌های مختلفی را داده بود که یکی از آن‌ها به سیزدهمین روز از اسفندماه سال گذشته و در جریان یکی از بازدیدهای وی مربوط می‌شد.

وی در جریان این بازدید با اشاره به هزینه دو هزار میلیارد ریالی برای ساخت و تکمیل سد گلورد در شهرستان نکا تأکید کرده بود که آبگیری این سد تا پایان فروردین ماه سال 96 عملیاتی می‌شود.

استاندار مازندران همچنین با بیان تأمین آب مورد نیاز 25 هزار هکتار از اراضی پائین دست در شهرستان‌های نکا، بهشهر و گلوگاه با افتتاح این پروژه، خاطرنشان کرده بود: تامین آب آشامیدنی ساکنان این شهرها نیز هدف ثانویه‌ای است که در ساخت سد مد نظر قرار گرفت و اعمال شده است.

این در شرایطی است که چند روز پیش از این بازدید و سخنان استاندار مازندران، سید خالق سجادی فرماندار بهشهر نیز طی گفت‌وگویی کارهای عملیاتی برای آبگیری سد گلورد را انجام شده توصیف کرد و یادآور شده بود: در آخرین جلسه‌ای که در وزارت نیرو برگزار شد تا پایان فروردین ماه سال 96 این سد آبگیری می‌شود.

روسیاهی‌ای که برای زغال ماند

سد گلورد چهارمین سد بزرگ مازندران و سومین سد خاکی بزرگ استان به شمار می‌آید که پس از گذشت حدود چهار سال از عمر این دولت هنوز به بهره‌برداری نرسیده و باوجود وعده‌های افتتاح تا پایان فروردین 96 اما درحالی که به روز انتخابات نزدیک می‌شویم نیز خبری از افتتاح نیست.

البته باتوجه به فرصت حدود یک هفته‌ای تا زمان انتخابات و مشغولیت مسئولان استان و شهرستان در این زمینه نباید خیلی هم انتظار به ثمر رسیدن پروژه‌های روی زمین مانده را داشت درحالی که امکان حضور در مراسم مختلف، سخنرانی‌های بی‌مورد و خودنمایی‌های همیشگی وجود دارد.

در هر صورت درحالی که رئیس جمهور فعلی وعده‌های دوران تبلیغات خود در سال 92 را یک به یک کتمان می‌کند مشاهده چنین وضعی چندان نیز بعید به نظر نمی‌رسد و در صورتی که پس از انتخابات نیز اوضاع مطابق میل مسئولان دولت نباشد به جرأت می ‌توان ادعا کرد که احتمال به پایان نرسیدن این پروژه تا پایان سال نیز وجود دارد.

در پایان تنها می‌توان واژه شرمندگی و ناتوانی را وصف این روزهای دولتمردان در اتمام پروژه‌ای که مدت‌ها سنگ آن را به سینه زده و در مجامع مختلف آن را ابزاری برای تبلیغات و کسب اعتماد مردم بدل کرده بودند بیان کرد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :