آخرین عناوین

شنبه 27 خرداد 1396-13:36 کد خبر:43613

تیترامروز گزارش می دهد:

پایتخت کشتی ایران در خاموشی

وضعیت نابسامان روشنایی در شهرستان جویبار پایتخت کشتی ایران،امری است که همه شهروندان از آن گلایه می کنند.


خزرخبر:جهت ایمنی وامنیت وآسایش و زیبایی شهری در شب و احیا زندگی فعال و سازنده و ارتقا کیفیت زندگی شهری طراحی نور شهر یک ضرورت است.

نور یک عنصر معماری طراحی محیط است و شهروندان نیز اهمیت نورپردازی شهری را درک کرده اند که نور پتانسیل بالایی در افزایش راندمان و کارایی افراد داشته و علاوه بر آن می تواند طراحی مجددی برای فـضای شـهری و معمـاری محـیط و تـأمین زیبـایی و امنیت در شب را عهده دار باشد و امروزه نورپردازي، تعريف كننده هويت و سيماي شبانه شهر است.

به یقین وجود روشنایی در معابر و اماکنی که تردد در آنها بیشتر است یکی از ضروریاتی است که این روزها کمتر به آن دیده شده و یا اصلا توجه ای نمیشود در حالی که المان شهری از قبل این موارد را در خود تعریف میکند.

نبودن نور و روشنایی در شهر باعث ناهنجاری های اجتماعی می شود.

مهمترین ویژگی رفتار های بد و بروز جرم در زمان شب، تاریکی ، کم نوری و نا مناسب بودن سیستم روشنایی شهر است ،این معضل در برخی نقاط شهرستان جویبار فرصت مناسبی را به افراد بزهکار و خلافکارها می دهد تا در تاریکی و دور از چشمان قانون به راحتی کار خود را انجام دهند.

همان طور كه روشنايي كم در افزايش جرم و جنايت و تصادفات موثر است افزايش بيش از حد حجم نور نيز مي تواند كاهش امنيت را به دنبال داشته باشد.

در سالهای گذشته روشنایی شهری فقط به کوچه وخیابانها و چراغهای مغازها مربوط می شد وفعالیت شهری در ساعات اولیه شب پایان می یافت وطراحی روشنایی طبق آیین نامه ای تصویبی صرفا برای روشنائی معابر در نظر گرفته می شد زیبایی و سر زندگی شهری از اهمیت کمتری بر خودار بود.

در معماری و شهرسازی، نور عملکردی فراتر از رو شن کردن فضا داشته و به عنوان یکی از اجزاء اصلی مورد توجه طراحان قرار می گیـرد ،امروزه زندگی شهری سبب گشته دامنه فعالیت شهروندان تا پاسی از شب ادامه یابد و بدین ترتیب حیات شبانه تبدیل به قسمتی از زندگی شهری شده است .

بنابراین جهت ایجاد بستر مناسب و امن زندگی شبانه شهری و ارتقـاء کیفیـت بـصری، طراحـی نـورپردازی مـورد توجـه طراحان قرار می گیرد.

زیبایی شهر در شب شامل روشنایی عناصرو سطوح منتخبی یعنی حجمها و فضای شهری می باشد،کلیه ساختمانها اعم از بناهای ارزشمند تاریخی تجاری صنعتی مغازها پیاده روها و سایر قسمتها  می بایستی بگونه ای نورپردازی شوند که ارزش واقعی تاریخی اجتماعی زیبا یی و معنوی خود را بیان کند.

به کارگیری نور در شهر، اگر با آگاهی و درک لازم همراه نباشد، هرگز نتیجه بخش نخواهد بود. برای رسیدن به آگاهی لازم و مناسب، باید بین کارشناسان، مهندسان، طراحان و سازندگان سیستم های نوری اتفاق نظر وجود داشته باشد و هماهنگی لازم بوجود آید چرا که سازندگان این سیستم ها، معمولا، چهارچوب تکنیکی را نادیده می گیرند.

اولین سیستم نوری بکار رفته در شهر، به عنوان اولین آذین بندی، همان نور بکار رفته در سطح شهرها و پارک ها از طریق چراغ های روشنایی است.

چنانچه نیم نگاهی به پیام های مردم در فضاهای مجازی و اعلام آن به خبرنگاران در خصوص اعلام مشکلات در حوزه مسایل شهری بیندازیم ، به خوبی متوجه می شویم که یکی از مشکلات و مطالبات مردم در حوزه مسایل شهری ناظر به روشنایی خیابان ها و معابر عمومی است، در مورد نبود روشنایی در کوچه و خیابان محل سکونت شهروندان به نسبت زیاد و قابل اعتنا است و اغلب آنها در تماس‌های خود از مسئولان شهری و برق منطقه ای تقاضا می‌کنند که این مساله را در اولویت برنامه های خود قرار دهند.

وضعیت نابسامان روشنایی در شهرستان جویبار امری است که همه شهروندان از آن گلایه می کنند.

اینجا شهرستان جویبار شهری که به دریای خزر متصل و شهری که در معابر عمومی و پارک ها و حتی اماکنی که در آن تردد بسیار است نمی توان شاهد معابر روشنایی قابل قبول پیدا کرد.

به راستی هزینه نگهداری از معابر روشنایی در هر منطقه مگر چه مقدار هزینه دارد؟؟

در آخر اگر روشنایی هم در دل و هم در زندگی روزمره انسان ها باشند مطمئنا کار و تلاش رنگ و بوی تازه ای به خود می گیرد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :