آخرین عناوین

يکشنبه 4 تير 1396-10:23 کد خبر:43711

خبرگزاری فارس گزارش می‌‌دهد:

خاموشی ابدی با استفاده نادرست از قرص برنج

قرص برنج، فرآورده‌ای کشنده است که به دلیل استفاده نادرست، هر ساله شاهد مسمومیت و مرگ افراد ناشی از مصرف قرص برنج هستیم.


خزرخبر: در کشور ما، قرص برنجِ حاوی فسفید آلومینیوم، در نگه‌ داری از محصولات کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد، این فرآورده به دلیل کارایی بالا در از بین بردن آفات و قیمت ارزان، مورد توجه بوده‌است.

به دلیل مسمومیت بالای این ماده و قدرت کشندگی بسیار زیادش، آمار بالایی از مسمویت ناشی از استفاده از قرص برنج در کشور به ویژه در استان‌های تهران، گیلان، مازندران و گلستان مشاهده می‌شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، در سال گذشته، 598 نفر در کشور بر اثر مسمومیت با قرص برنج جان خود را از دست داده‌اند که این آمار نسبت به سال 94، رشد 6/16 درصدی داشته‌است.

استان‌های تهران با 149، گیلان با 75 و مازندران با 67 فوتی، بیشترین آمار مرگ ناشی از مسمومیت با قرص برنج را شاهد بوده‌ است.

راهکار پزشکی در صورت مسمومیت با این قرص

سید قاسم موسوی کردمیری پزشک یکی از مراکز درمانی مازندران درباره قرص برنج می‌گوید: مسمومیت با این قرص از راه استنشاق، تماس پوستی و به صورت خوراکی اتفاق می‌افتد، مصرف خوراکی آن باعث تهوع، درد معده، استفراغ، اسهال، تنگی نفس، احساس سرما، عطش، سر درد، تشنج و کما می‌شود.

در صورت مسمومیت خوراکی، علائم تحریکی دستگاه گوارش شامل تهوع، استفراغ و دردهای شکمی بعد از 15 ـ 10 دقیقه از مصرف ظاهر می‌شود.

با توجه به عدم شناخت مکانیسم دقیق بروز اثرات سمی فسفید آلومینیوم در انسان، تاکنون هیچ پادزهر اختصاصی در درمان مسمومیت حاد با آن وجود ندارد و اقدامات درمانی تنها شامل اقدامات حمایتی ـ علامتی است.

لحظات اولیه پس از بروز مسمومیت برای نجات فرد مسموم، حیاتی است و بلافاصله پس از برخورد با موارد مسمومیت باید با اورژانس 115 برای انتقال فرد به مراکز درمانی، تماس گرفت.

ایجاد استفراغ در فرد مسموم، همیشه بهترین راه خارج کردن سم از بدن نیست و گاهی ممکن است جان بیمار را به خطر بیندازد.

علاوه بر آن، در صورت تحقق مسمومیت، باید از خوراندن مایعات به فرد مسمومی که هوشیاری خود را از دست داده است، خودداری کرد.

در بسیاری از موارد، مصرف اشتباه این قرص‌ها، موجب مسمومیت می‌شود، از طرف دیگر در برخی موارد به دلیل کشندگی قطعی این ماده سمی، افراد آن را به عنوان گزینه‌ای برای خودکشی انتخاب می‌کنند.

گاهی نیز مصرف قرص‌های تقلبی توهم‌ زا که دارای ترکیبات قرص برنج است، موجب مسمومیت افراد می‌شود.

نگه ‌داری این ماده سمی در خانه و در دسترس اطفال، می‌تواند درصد خطر مسمومیت با این ماده کشنده را چند برابر کند.

گرچه در ایران از سال ۱۳۹۲ فروش این قرص در عطاری‌ها ممنوع شد و واردات قانونی آن توقف یافت، اما هم‌چنان شاهد استفاده افراد از این قرص‌ها در فرآورده‌های کشاورزی هستیم.

کم‌توجهی افراد نسبت به کشندگی این ماده و استفاده از آن برای نابودی آفات برنج و غلات، موجب شده است که شاهد چنین آماری در کشور باشیم.

از طرف دیگر دسترسی آسان به قرص برنج، خود می‌تواند زمینه‌ساز آثار ویرانگر این فرآورده کشنده باشد.

عدم اطلاع رسانی کافی نیز موجب استفاده نادرست از قرص برنج می‌شود که ارمغانی جز مرگ نخواهدداشت.

آسیبی که از آفات برنج و غلات به محصولات وارد خواهدشد نسبت به مرگی که ارمغان استفاده نادرست از قرص برنج است، بهای بسیار کمتری به همراه خواهدداشت.

جایگزینی دیگر برای این قرص کشنده می‌تواند تأمین مناسبی برای دوری از خطرات احتمالی این ماده سمی باشد.

استفاده از محصولات ضد بید گیاهی و یا قرص سیر ضد آفت برنج، می‌تواند نقش مفیدی را برای حفظ سلامت محصولات کشاورزی ما ایفا کند و مهم‌تر از آن، ضامن سلامت افراد باشد.

عدم‌آگاهی و استفاده نادرست از فرآورده‌‌های مختلف، می‌تواند اثرات مخرب و جبران ناپذیری را به همراه داشته‌باشد و خاموشی ابدی را برای افراد به ارمغان آورد.

با توجه به موارد مطرح شده توسط پزشکی قانون و درمانی، همچنان شاهد دسترسی آسان به این قرص خطرناک و کشنده در استان هستیم و واحدهای فروشگاهی که محل عرصه سموم کشاورزی هستند این قرص را به راحتی در اختیار افراد قرار می‌دهند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :