آخرین عناوین

يکشنبه 4 تير 1396-10:49 کد خبر:43712

خبرگزاری ایرنا گزارش می‌‌دهد:

پای لرزان دستگاه های اجرایی مازندران در طرح سالم سازی دریا

طرح سالم سازی دریا از چهار سال گذشته در مازندران در دستور کار قرار گرفت ولی این ساماندهی به کاهش تلفات انسانی خلاصه شده و وظایف سایر دستگاه ها به فراموشی سپرده شده است.


خزرخبر: طرح سالم سازی دریا از چهار سال گذشته با نگرش ساماندهی 338 کیلومتر ساحل خزر در مازندران در دستور کار قرار گرفت که با گذشت چند سال همچنان این ساماندهی به کاهش تلفات انسانی خلاصه و وظایف سایر دستگاه ها به فراموشی سپرده شد.

براساس این گزارش،هم اکنون دستگاه هایی چون استانداری،فرمانداری،شهرداری،دانشگاه علوم پزشکی، محیط زیست، تعزیرات،هلال احمر، اورژانس 115، تبلیغات اسلامی،اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی، نیروی انتظامی، سپاه پاسداران،اداره کل ورزش وجوانان درفهرست دستگاه های خدمات رسان درطرح سالم سازی دریا درمازندران قرار دارند.

با وجود ردیف شدن نام حدود 20 دستگاه دراجرای این طرح ها اکنون صرفا حضوردستگاه های انتظامی و نظامی که وظیفه نظم وامنیت و هلال احمر که بار نجات غریق را بردوش می کشد،حضور و یا عدم حضور سایردستگاه ها چنان لرزان است که کارکردشان حتی برای خود این دستگاه ها نیز ملموس نیست.

غیربهداشتی بودن نیمی ازسرویس بهداشتی ودوش آب سرد،نداشتن گواهی صلاحیت بهداشتی واحدهای عرضه مواد غذایی،گرانفروشی دراین فروشگاه ها،آلوده بودن 12 شناگاه ،بی توجهی به جمع آوری ودفن زباله، تعبیه نشدن تصفیه خانه فاضلاب ازجمله برای سرویس های بهداشتی واذعان به ورود این پساب به آب دریا، نداشتن سکوهای مناسب برای استقرارمسافران، کم تعداد بودن پارکینگ از جمله مشکلات طرح سالمسازی است که به نظر می رسد با ورود نیافتن دستگاه های اجرایی همچنان این نابسامانی ها روند صعودی به خود گرفته است.

همچنین مسئولیت پذیر نبودن مالکان طرح ها (بخش خصوصی) نسبت به نابسامانی و پاسخگو نبودنشان از یک سو و محدودیت تعداد طرح ها به نسبت بهره برداران (مسافران) عامل دیگری است تا بی توجهی به نابسامانی به یک رویه عادی تبدیل شود.

رئیس پلیس امنیت اخلاقی ناجا می گوید: اجرای طرح سالم سازی دریای خزر در مازندران توانست امنیت و رضایت مندی مسافران را افزایش دهد.

غلام حیدرحیدری برخی نابسامانی درطرح سالم سازی را ناشی از رعایت نشدن استانداردسازی درایجاد طرح ها به دلیل محدودیت مکانی می داند.

وی افزود:81 درصد ازعلت مسافرت ها به مازندران از سوی مسافران به دلیل بهره گیری از سواحل خزر است و 57 درصد از مسافران نیز در شهرهای نوشهر، بابلسر و محمودآباد برای استفاده از دریا سفر می کنند.

وی وسعت زیاد مناطق ممنوعه و شلوغی در طرح های موجود را یکی دیگر از نابسامانی در طرح های سالم سازی اعلام کرد.

رئیس پلیس امنیت اخلاقی ناجا معتقد است، برای سرو سامان دادن به برخی نابسامانی در طرح دریا باید دستگاه های متولی هماهنگی لازم را داشته باشند.

رئیس مرکزسلامت محیط کار وزارت بهداشت و درمان می گوید: بیش از نیمی از طرح های سالم سازی در سواحل خزر در مازندران از لحاظ امکانات بهداشتی با مشکل مواجه هستند.

خسرو صادق نیت گفت : هم اکنون 50 درصد ازاین طرحها از آب شرب بهداشتی برخوردار نبوده ، کمتر از40 درصد سرویس بهداشتی مناسب ندارند و همچنین 60 درصد وضعیت مناسبی ازلحاظ جمع آوری پسماند زباله ندارند .

وی ضعف نظارت بر طرح های سالم سازی را دلیل بروز این مشکلات اعلام کرد.

رئیس اجرایی طرح سالم سازی دریا در مازندران با تایید برخی مشکلات در طرح ها اهداف اصلی اجرای این طرح را کاهش تلفات انسانی دانست وگفت : درچهارسال اخیر( دولت یازدهم) آمارتلفات انسانی درطرح های سالم سازی 71 درصد کمتر شد.

علیرضا یونسی رستمی با تایید برخی نابسامانی درطرح های سالم سازی بی مسئولیتی برخی دستگاه های حاضردرطرح را علت اصلی این مشکلات می داند.

وی افزود : درستاد اجرایی برای تمام دستگاه ها مسئولیت تخصصی پیش بینی شد وستاد اجرایی نیز برتحقق کامل مسئولیت دستگاه ها نظارت می کند.

استاندارمازندران گفت: طرح سالم سازی سواحل درسطح کشوربه خصوص سواحل خزرمتولی خاصی ندارد و فعالیت های فعلی درطرح ها نیز طبق مسوولیتی که استانداری دربخش هماهنگی دراجرای سیاست های دولت دارد از سوی دستگاه ها پیگیری می شود.

ربیع فلاح جلودارافزود: درقانون سازمان عمران ساحل به عنوان متولی سواحل کشور پیش بینی شد که این سازمان نیز به دلیل محدودیت مالی در کشور شکل نگرفت و مسئولیت های این سازمان از سوی تعدادی از دستگاه های استانی بدون جایگاه قانونی پیگیری می شود.

اگرچه بسیاری ازدستگاه های حاضر درطرح سالم سازی دریای خزر در مازندران به این مشکلات اذعان دارند، ولی این که چرا تاکنون برای رفع این مشکلات آستین بالا نزدند، سوال بزرگی است که همچنان جوابی داده نشده است .

براساس این گزارش، مازندران 338 کیلومتر ساحل دارد که سالانه حدود 10 تا 15 میلیون نفر از سواحل خزر در این استان بازدید می کنند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :