آخرین عناوین

سه شنبه 6 تير 1396-13:41 کد خبر:43726

خبرگزاری فارس گزارش می‌دهد:

تنش‌ در مدیریت سیاسی سوادکوه‌شمالی/اعتراض علنی مردمی به تسویه‌حساب‌های جناحی

تنش در موضوع تغییر احتمالی معاون فرماندار شهرستان سوادکوه‌شمالی و انتخاب سومین فرماندار احتمال تکرار تنش انتخاب فرماندار آمل در سوادکوه‌شمالی را به اذهان متبادر می‌کند.


خزرخبر:انتخابات همواره با تغییراتی در سطوح مختلف همراه است و البته این تغییرات با تثبیت دولت گذشته، کند‌تر و کمتر انجام می‌شود.

شهرستان سواد کوه ‌شمالی که از سال 1392 به‌عنوان شهرستان جدید در استان مازندران در تقسیمات کشور جای گرفت، دو فرماندار را در ساختمان فرمانداری به خود دید.

کمال رستمعلی از دولت احمدی‌نژاد و محمد‌رضا منصوریان از دولت روحانی زمام فرمانداری این شهرستان را عهده ‌دار بودند.

کیوان موسی‌پور که آخرین بخشدار شیر‌گاه بود نیز در زمان ارتقای شیرگاه به شهرستان سواد کو ه‌شمالی به‌عنوان معاون فرماندار در هر دو دوره کاری انتخاب شد.

تبدیل شیرگاه به شهرستان در دولت دهم و با همکاری و همراهی نمایندگان مجلس، امام جمعه، متنفذان محلی و دولت‌ اجرایی شد و با نگاهی توسعه‌ محور به این تغییر، شاهد برتری غالب منفعت این تبدیل بر اشکالات اندک آن هستیم.

* اعتراض و هشدار به برخی از چینش‌ها

اعتراض به برخی از چینش‌ها و تغییر و تحولات در مدیریت سیاسی سوادکوه ‌شمالی که توسط یک فرد در نماز جمعه شیر‌گاه در روز قدس انجام شد.

همچنین با توجه به بیان دیدگاه‌های موافق و مخالف اعتراض این فرد در محافل سیاسی و اجتماعی، بیانگر گسترش دامنه اختلافات سیاسی برای تغییر یا تعیین معاون جدید فرماندار و در ابعاد گسترده‌تر به انتخاب سومین فرماندار شهرستان بازمی‌گردد.

بررسی عملکرد فرماندار فعلی سوادکوه‌شمالی از دو جهت مورد بررسی قرار می‌گیرد که موافقان فرماندار دولت تدبیر و امید بر برنامه‌محوری فرماندار، افزایش قابل توجه بودجه‌های استانی و ملی، رایزنی مؤثر با مدیران ملی و استانی به ‌دلیل حضور طولانی مدت در استانداری، حضور و همکاری فرماندار و معاون فرمانداری حاضر از دی‌ ماه سال 92 تاکنون، حق فرماندار برای تغییر یا تثبیت معاون با پیشنهاد به استان، اتمام مأموریت معاون فرماندار سواد کوه ‌شمالی و رایزنی برای تمدید آن مثل سال‌های گذشته است.

منتقدین هم، توانمندی دومین فرماندار سوادکوه‌شمالی را با تردید نگاه می‌کنند و بر سیاست‌زده‌بودن برخی از تصمیمات کلان شهرستانی برای تحکیم جناحی و مشکلات توسعه‌ای شهرستان و طولانی‌ شدن تدبیر برای آن در موضوع محور سوادکوه در این شهرستان و عدم استفاده بهینه و مناسب از طرح‌های گردشگری اشاره دارند و ادامه فعالیت وی با سابقه 34 ساله را هم مطرح می‌کنند.

چگونگی ادامه فعالیت بعد از موعد بازنشستگی هم موضوعی است که فرصت برای جوان‌تر‌ها را سلب می‌کند و آنان را پشت در‌های مدیریت منتظر می‌گذارد و البته این موضوع نباید نافی عملکرد‌های مناسب قرار گیرد.

با توجه به جبهه‌بندی سیاسی و اجتماعی در شهرستان سوادکوه‌شمالی و با نگاهی به افق‌های توسعه این شهرستان باید به این موضوع مهم توجه کرد که کنش‌ها و واکنش‌های سیاسی در زمان تغییر یا تثبیت دولت‌ها موضوعی متعارف است ولی توجه به اذهان و افکار عمومی باید به‌صورت جدی مورد توجه قرار گیرد؛ تنش سیاسی هیچ‌گاه به نفع توسعه نیست.

* آموزش و پرورشی‌هایی که علاقه داشتند در وزارت کشور خدمت کنند

ده‌ها نفر از معلمان در رده‌های مختلف مدیریتی سیاسی وزارت کشور فعالیت می‌کنند و البته دستور‌العمل وزارت کشور دولت یازدهم برای بازگشت معلمان بر سر کلاس‌ها یا آموزش و پرورش هم مطرح بود که هر‌ چند یک تبصره درباره امکان استفاده از آنان به تشخیص مدیران بالا‌دست را داشت ولی شاهد محرومیت برخی از مناطق از مدیران توانمند آموزش و پرورشی بودیم که علاقه داشتند آموزش و پرورشی بمانند ولی در وزارت کشور هم خدمت کنند که با انتقال آنان مواجه شدیم.

روزبه محمودی بخشدار سابق بخش مرکزی سوادکوه‌شمالی و حشمت سمیعی نخستین بخشدار زیراب سوادکوه نمونه بارز مدیران توانمندی هستند که با بهانه آموزش و پرورشی‌ بودن از ادامه خدمت محروم شدند که عملکرد مناسب بخشدار زیراب و مقایسه با عملکرد دومین بخشدار این بخش بیانگر محرومیت شهرستان سوادکوه از توانمندی یک مدیر بود و بخشدار مرکزی شهرستان سوادکوه‌شمالی نیز سال گذشته با بهانه لزوم انتقال به مبدأ شغلی به آموزش و پرورش باز‎گرداننده شد که کارنامه موفقی داشت و مورد اقبال عمومی بود.

بخش مرکزی شهرستان سوادکوه‌شمالی در ماه‌های مختلف با مدیریت بخشدار نارنجستان مدیریت می‌شد که از عجایب است و این موضوع ابهام درباره سیاست‌زدگی تصمیمات را دو‌چندان می‌کند و این سؤال باقی می‌ماند که اگر شهرستان با یک بخشدار می‌توانست اداره شود، لزومی به هزینه دولت برای بخشداری مرکزی در این شهرستان نبود و اگر بخشدار برای مدیریت آن ضروری است، چرا چند‌ ماه شاهد بدون‌بخشدار‌بودن بخش مرکزی سوادکوه‌شمالی بودیم و چه لزومی به تغییر احساس می‌شد که تنها صبغه سیاسی آن برجسته به نظر می‌رسد و البته در حال حاضر کما‌بیش از ترفند آموزش و پرورشی‌ بودن استفاده می‌شود که صبغه سیاسی آن بیشتر از اشکال دیگر است و ده‌ها آموزش و پرورشی همچنان در فرمانداری‌های مازندران مشغول خدمت هستند.

چند نمونه از قربانی‌ شدن مدیران توانمند شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه‌شمالی را در کش و قوس‌های سیاسی مشاهده کردیم و شاهد سوختن نیرو‌های مدیریتی توانمندی بودیم که بدون توجه به کارنامه مدیریتی و تنها به دلیل رنگ‌سیاسی و یا دیدگاه متفاوت با مدیر ارشد به مناطق دیگر منتقل شدند و یا تنزل جایگاه مدیریتی گرفتند و البته سهم حمایتی اندک حامیان سیاسی اصولگرا و اصلا‌ح‌طلب شهرستانی از آنان هم کمتر از زد و بند‌های سیاسی نیست.

معتقدم شهرستان‌های سوادکوه و سوادکوه‌شمالی به جای اینکه سیاست‌زده باشند و تغییرات و یا تثبیت‌ها را در قالب سیاست تعریف کنند باید با تدابیر رهبران فکری و اجرایی طیف‌های سیاسی مختلف با تشکیل اهداف توسعه‌ای به چینش نیرو‌ها و برنامه‌ریزی اقدام کنند و بدون توجه به فعالیت مدیران توانمند در ستاد نامزد‌ها به هدایت و حمایت از افراد متخصص و توانمندی‌ها بپردازند که در این حوزه ضعف‌های عمیق وجود دارد.

* پایان دوران مدیریت بر طبق شناسنامه اداری

به‌نظر می‌رسد با توجه به پایان دوران مدیریت محمد‌رضا منصوریان در فرمانداری شهرستان سوادکوه‌شمالی طبق شناسنامه اداری، انتخاب سومین فرماندار این شهرستان از مهم‌ترین تصمیمات سیاسی سوادکوه‌شمالی است و علاقه‌مندان به توسعه این شهرستان از طیف‌های سیاسی مختلف با رویکرد اعتدال، منطق و انصاف علاقه دارند تا فرماندار آنان از افرادی باشد که اعتدال سیاسی و رفتاری در دوران مدیریتی خود داشته باشد، عُقلای تفکرات مختلف سیاسی بر او حُسن‌نظر داشته باشند، در جریان اتفاقات و پیش‌بینی‌های مدیریتی شهرستان صاحب‌نظر باشد، بومی‌بودن وی و وزن فرهنگی و سیاسی و متانت رفتاری مناسب داشته باشد.

به ‌نظر می‌رسد ورود فرماندار یا معاون فرماندار دیگری که سوابقی در این شهرستان نداشته باشد و به‌ صورت برنامه‌سیاست‌زده بر شهرستان تحمیل شود، خوشایند افکار عمومی نیست و استانداری مازندران هم باید در این انتخاب‌ها دقت لازم را داشته باشد تا موضوع انتخاب فرماندار ویژه آمل در سوادکوه‌شمالی تکرار نشود که زیر‌سؤال‌رفتن اقتدار دولت در شهرستان بر توسعه آن نیز تأثیر منفی می‌گذارد.

* اعتراض به تسویه‌حساب‌های جناحی در سوادکوه‌شمالی

فعالان سیاسی سوادکوه‌شمالی هم به تسویه‌حساب‌های جناحی در سوادکوه‌شمالی هشدار دادند و در مصلی نماز‌ جمعه از زبان یکی از افراد منتسب به خود موضوع اتمام حجت با عزل و نصب‎های جناحی از سوی مدیران شهرستانی و استانی را مطرح کردند.

در نوشته منتسب به آنان که در گروه‌های اجتماعی نیز درج شد، آمده است: از آنجایی که در برابر عظمت حضور مردم در راهپیمایی روز قدس، خواست مردم در برابر تسویه‌حساب‌های حزبی نادیده گرفته‌ شد، یکی از شهروندان در جمع راهپیمایان روزه ‌دار قدس در مصلی جمعه شیرگاه لب به سخن گشود که چنانچه مسئولان شهرستان به‎جای نگاه جناحی به خواست مردم توجه نکنند، مردم خودشان اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

* عکس‌العمل به پایان مأموریت یک کارمند

فرماندار سوادکوه‌شمالی ، با اشاره به اینکه آن دسته از کسانی که در راهپیمایی روز قدس به رئیس‌ جمهور توهین کردند در حقیقت به ملت ایران توهین کردند، گفت: با این توهین‌ها وحدت جامعه را همسو با بیگانگان هدف گرفتند و در نماز جمعه شیرگاه هم کسانی با همان تعداد معدود در تهران همراه شدند و به پایان مأموریت یک کارمند که یک امر عادی است بدون توجه به اصل ماجرا، عکس‌العمل نشان دادند.

محمد‌رضا منصوریان با بیان اینکه از این فرد به‌صورت ابزاری استفاده کردند و کسانی که پشت این کارمند بودند، خودشان جرأت چنین حرکتی را نداشتند، افزود: مقصر اصلی آنانی بودند که از حریم قانون خارج شدند و به نهادی که در امر انتخابات ممنوع از فعالیت هستند، جفا کردند و موجب  تضعیف این نهاد مقدس شدند.

* توجه به شاخص‌های قانونی و بومی برای انتخاب سومین فرماندار

به‌نظر می‌رسد توجه به شاخص‌های قانونی و بومی به دور از علائق صرف سیاسی برای انتخاب سومین فرماندار و معاون فرمانداری باید مورد توجه جدی قرار گیرد و ارزیابی‌ها برای دست‌یابی به نتایج مورد انتظار با خرد‌ جمعی و توجه به افکار عمومی با کم‌تر‎ین تنش ممکن اجرایی شود و احترام به نیرو‌های بومی، متعهد و مورد احترام طیف‌های سیاسی مختلف در دستور کار قرار گیرد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :