آخرین عناوین

پنجشنبه 8 تير 1396-16:43 کد خبر:43759

خبرگزاری فارس گزارش می‌دهد:

شمشادهایی که ایستاده می‌میرند

وقتی آفت شب‌پره همچنان به فعالیت‌های مرگبار و مخرب خود ادامه می‌دهد چگونه باید امیدوار بود که شمشادستان‌‌های از دست رفته، بازیابی شوند.


خزرخبر: با فرا رسیدن فصل بهار و گرم‌ شدن هوا، طبیعت و جنگل مازندران خود را برای جوانه زدن و رشد و نمو تازه آماده کرده بودند که به یک‌باره خبر حمله مهمانی ناخوانده و البته نام‌آشنا به یکی از گونه‌های نادر درختی جهان در مازندران، توجه همگان را به خود جلب کرد.

خبر طغیان و حمله «آفت شب‌پره» به شمشاد‌های سبز و باشکوه در جنگل مازندران به‌ ویژه در غرب این استان و تغذیه «لارو» این آفت از برگ درخت شمشاد موجی از نگرانی را در بین مردم و حامیان محیط‌ زیست و منابع طبیعی ایجاد کرد.

به گفته کارشناسان حوزه منابع طبیعی و جنگل، این آفت از سال 91 و از مرزهای غربی وارد کشور شد و پس از مدتی کار تخریبی خود را در شمشادستان‌های مازندران آغاز کرد و با خوردن برگ این گونه درختی نادر در مازندران سبب خشک شدن آن شدند که البته این پایان کار حمله «آفت شب‌پره» به شمشادها نبود چرا که پس از اتمام برگ‌های شمشاد، به تنه این درخت حمله‌ور شده و اقدام به خوردن آن می‌کنند و این یعنی شمشادهای مازندران ایستاده می‌میرند و از بین می‌روند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ـ نوشهر نیز در روزهای اخیر در جلسه‌ای که با فرماندار نوشهر برگزار شد درباره آخرین وضعیت مبارزه با آفت شب پره شمشاد، اظهار کرد: بنده در سال گذشته، سه روز پس انتصاب در پست مدیرکلی، سریعاَ به این موضوع پرداخته شد و از طریق بروشور و بنر اطلاع‌رسانی‌های لازم صورت گرفت.

سیدوجیه‌الله موسوی با بیان اینکه این آفت پروازی و وارداتی است و تاریخچه آن به کمتر از 10 سال می‌رسید، افزود: این آفت در دو دسته برگ‌خوار و چوب‌خوار وجود دارد که آفت مهاج به شمشادهای مازندران، برگ‌خوار است و 4 مرحله رشد دارد و در مرحله پروانه بین 200 تا 500 تخم می‌گذارد و در طول سال 8 تا 9 تکثیر دارد.

وی تصریح کرد: در منطقه ما به دلیل شرایط آب و هوایی موجود، در طول سال تولید مثل دارد و از آنجایی که این آفت از طرق صمغ درخت شمشاد تغذیه می‌کند به همین دلیل ماده سمی از خود تولید می‌کند که حتی دشمن طبیعی هم ندارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ـ نوشهر خاطرنشان کرد: ما پس از محلول‌پاشی می‌خواستیم از طریق هوایی نیز سم‌پاشی کنیم ولی محیط‌زیست و اکولوژیست این اجازه را ندادند چون معتقدند آب‌های سطحی و زیرزمینی آلوده می‌شود و تمامی موجودات اکوسیستم از بین می‌روند و برای محلول پاشی، فقط محلولB.T  در روز نخست و پس از خروج از تخم اثرگذاری دارد و بعد از آن اثری ندارد.

وی گفت: تله‌های فرمونی را از اسپانیا وارد کردیم و تله‌های نوری نیز گذاشتیم و روی تله‌های نوری را سم‌پاشی کردیم و از سویی دیگر سازمان جنگل‌ها هم در حال حاضر از ژن و بذر و پایه‌ها برای این گونه بانکی را تهیه کردند.

براساس این گزارش، آنچه می‌توان از مباحث موجود در حوزه حمله آفت‌ شب‌پره این سؤال پیش می‌آید که چرا یک چنین آفتی که به گفته کارشناسان از سال 91 از غرب کشور وارد شد توانسته به راحتی گستره فعالیت خود را در شمشادستان‌ها توسعه دهد و با وجود برخی تلاش‌هایی هم که برای مهار آن صورت گرفت ولی توفیقی به دست نیامد تا اینکه امروز شاهد مرگ دسته جمعی شمشادها باشیم.

تهیه بانک بذر و پایه‌‌ها اقدامی مبارک و ارزنده است ولی وقتی آفت شب‌پره همچنان به فعالیت‌های مرگبار و مخرب خود ادامه می‌دهد چگونه باید امیدوار بود که شمشادستان‌‌های از شدت رفته، بازیابی شوند.

رئیس انجمن جنگل‌بانی کشور در گفت‌ وگوی 21 خرداد امسال با خبرگزاری فارس مازندران گفته بود که  قبلاً درباره بانک بذر شمشاد و حتی تهیه بانک ژن هم به‌شدت هشدار دادیم  ولی مسؤولان هیچ‌کدام را انجام ندادند و فقط در حد شعار در رسانه‌ها سخن گفتند.

حال از سویی دیگر با توجه به اینکه شمشادها بسیار کند رشد هستند و سالیان سال طول می‌کشد تا یک درخت شمشاد با قامت شمشادهایی که امروز مرگ دسته‌جمعی آنها را شاهد هستیم به دست بیاید، آیا دست‌یابی به این موضوع قابل اجرا خواهد بود و میراث از دست رفته آیندگان به آنها باز خواهد گشت.

هادی کیادلیری رئیس انجمن جنگل‌بانی کشور همچنین گفته بود: شمشادها بسیار بسیار کُند رشد هستند که گونه نادر آن در جهان به نام ایران ثبت شد به طور ی که گونه قُطری آن بسیار کند رشد است و یک درخت شمشاد با قطر 20 سانت دارای سن 200 ساله است و خشک شدن هر یک درخت شمشاد یعنی 200 سال را از دست دادیم.

قاسم احمدی لاشکی نماینده مردم شهرستان‌های نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی نیز در بازدید خود از شمشادهای خشک شده پارک جنگلی سی‌سنگان ضمن ابراز تأسف از نابودی شمشادها، تأکید کرد که دولت باید به فوریت تمام توان خود را برای نجات شمشادها به کار گیرد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :