آخرین عناوین

جمعه 9 تير 1396-14:21 کد خبر:43767

وارش گزارش می دهد:

تعطیلاتی که بوی زباله می دهد

اگر هر گردشگری که به استانهای شمالی سفر می کند زباله ای را به سوغات بیاورد؛ از سود حاصل از جذب گردشگر حاصلی نمی ماند و ورود گردشگران امری زیان ده به شمار می آید.


خزرخبر: اینجا پایان دنیا نیست ؛سواحل دریای خزر است که علی رغم ایجاد طرح های سالم سازی اما هنوز جای امنی برای زباله ها و بطری های پلاستیکی دور انداخته شده است .

با پایان یافتن  ماه رمضان و آغاز تعطیلات عید فطر همچون همیشه شمار زیاد گردشگران به استانهای شمالی از جذابیت این استان از دید گردشگران حکایت دارد؛ جذابیتی که بدلیل عدم توجه به مسائل زیست محیطی رفته رفته  از آن کاسته می شود.

بی شک صنعت توریسم و گردشگری می تواند اساس توسعه استانهای گردشگر پذیر باشد و به توسعه زیر ساخت های این بخش کمک شایانی نماید، تا جایی که استانهای شمالی  با جذب گردشگران فراوان می توانند با افزایش در آمد  پایدار در این بخش به عدالت اجتماعی در زندگی ساکنان بومی این  استانها  دست یابند و منفعت های بلند مدت رشد اقتصادی و  توسعه ای را شاهد باشند و زیر ساخت های گردشگری خود را افزون کنند.

سواحل دریای خزر،جنگلها و تمامی نقاط گردشگر پذیر نوار شمالی کشور پس از اتمام سفرهای تابستانی با مناظری مملو از زباله پوشیده می شود و این تنها منظره باقی مانده از ورود گردشگر به تفرجگاههای  تابستانی شمال است، امری که ساماندهی آن  بدلیل وسعت این فاجعه همچنان بدون مدیریتی جامع به حال خود رها شده است.

هنوز هم که هنوز است اگر به سواحل استانهای شمالی بروید علاوه بر نخاله های ساختمانی کنار  ساحل می توانید اسب هایی را ببینید که با روش سنتی در جذب گردشگران تلاش می کنند؛ فارغ از اینکه تنها روش های  سنتی برای خدمات دهی به گردشگران کفایت نمی کند و کاهش ضرر و زیان ورود  گردشگران و سود زا بودن آن از جمله عواملی است که باید با فرهنگ سازی عمیق  و ایجاد زیر ساختهای مدرن در این بخش مورد توجه قرار گیرد.

اگر هر گردشگری که به استانهای شمالی سفر می کند ؛ ضرر زیست محیطی را ایجاد نماید  و زباله ای را به سوغات بیاورد ؛ از سود حاصل از جذب گردشگر  حاصلی نمی ماند و ورود گردشگران به نقاط شمالی امری زیان ده به شمار می آید.

حال سوال اینجاست آیا این وضعیت در دیگر استانهای گردشگر پذیر هم به چشم  می خورد؟

استان اصفهان و شهر تاریخی آن یکی از نقاط مهم مورد استقبال گردشگران است  با توجه به اینکه  در آنجا نه از دریا خبری هست و نه ازجنگلهای سر سبز اما زباله ای هم در سطح شهر  به چشم نمی خورد ؛ سخت گیری شهروندان و متولیان گردشگری برا ی پاکیزه نگه داشتن  فضای تاریخی و شهری برای جلب نظر بیشتر گردشگران و ایجاد درآمدی پایدار برای توسعه استانی از جمله عواملی است که از شهروندان اصفهانی مردمی مسئول در برابر مخاطرات و  آسیب های زیست محیطی  ساخته است.

اما در مازندران و شمال کشور بدلیل  وجود دید سهل انگارانه به موضوع پسماندها خیال گردشگران را  برای انجام هر نوع رفتار پر خطر زیست محیطی آسوده کرده و حجم بالایی از زباله را به شهرهای گردشگر پذیر شمالی تحمیل کرده است.

هر چند بدلیل نبود زیر ساخت های دائمی برای جذب گردشگر و نداشتن متولی تنها سود حاصل از گردشگران برای استانهای شمالی زباله های بر جای مانده از حضور  آنان است و بخش درآمد زایی در صنعت توریسم جایی در برنامه های مسئولان شمالی ندارد؛  اما نکته ای که بیش از همه به چشم می آید عدم احساس مسئولیت شهروندان نسبت به پاکیزه نگه داشتن محل زندگی دائمی شان است .

اگر شهروندان شمالی با رفتار مسئولانه خود اهمیت پاکیزگی فضاهای گردشگر پذیر را گوشزد  نمایند و با رعایت مسائل زیست محیطی ؛ تمامی گردشگران را به این مساله واقف سازند؛ دیگر  داستان پر هراس تعطیلاتی که بوی زباله می دهد از صفحه زندگی  استانهای شمالی پاک می شود و روزی خواهد آمد که دیگر شمال  محلی برای زباله پراکنی نخواهد بود و گردشگران نسبت به  نوع رفتار خود با طبیعت شمال کشور تجدید نظر بزرگی خواهند کرد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :