آخرین عناوین

دوشنبه 12 تير 1396-9:56 کد خبر:43814

خیران آستین همت بالا بزنند:

انتظار تهیه زمین کتابخانه عمومی آمل 42 ساله شد

مشکل تهیه زمین برای احداث کتابخانه عمومی در آمل 42 ساله شده است و امید می‌رود با تلاش مردم، مسئولان و مدیران شاهد افتتاح کتابخانه‌ای مجهز در این شهرستان باشیم.


به گزارش خزرخبر و به نقل از فارس، کتاب غذای روح بشر است و بزرگان دینی مردم را به خواندن کتاب و کتابخوانی دعوت می‌کردند زیرا کتاب آگاهی، دانایی و توانایی می‌آورد.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی، اینترنت و فضای مجازی رغبت به کتاب و کتابخوانی بسیار کم شده است هر چند بسیاری از افراد با روی آوردن به کتاب‌های الکترونیکی در موبایل و کامپیوتر رنگ و شکل کتابخوانی را تغییر دادند.

آمل از شهرهای بزرگ دینی، فلسفی، عرفانی، سیاسی و مذهبی است که در فقاهت و علم‌اندوزی شهره فراملی دارد.

این شهرستان بزرگان زیادی در زمینه فقه، اجتهاد و شاخه‌های مختلف علم و دانش در دامن خود پرورانده که امروز تألیفات آنها در حوزه‌های بزرگ علمی و دانشگاه‌های معتبر تدریس می‌شود.

البته امروزه فضای کتابخوانی و کتابخانه‌ای در آمل مطلوب نیست و این شهرستان در مرکز خود از یک کتابخانه عمومی سود می‌برد که مربوط به دهه‌های گذشته بوده و فرسوده است.

افزایش فضای کتابخانه‌ای نیاز ضروری در آمل

فرمانداری ویژه آمل در مورد وضعیت کتابخانه عمومی این شهرستان، اظهار کرد: افزایش فضای کتابخانه‌ای در این شهر امری لازم و ضروری است.

سیدجعفر رسولی افزود: هم‌اکنون در کتابخانه مرکزی آمل شاهد هستیم که محققان، اهالی مطالعه، دانش‌آموزان و دانشجویان برای استفاده از فضای مطالعه و سالن آن در نوبت می‌نشینند.

وی نوبت نشستن برای استفاده از سالن مطالعه را تأسف‌بار دانست و بیان کرد: از وضعیت کتابخانه عمومی شهر رضایت ندارم زیرا زیبنده این شهر با قدمت بالای علمی و فرهنگی نیست که کتابخانه عمومی مجهز نداشته باشد.

فرماندار ویژه آمل اظهار کرد: بر افزایش سرانه مطالعه تأکید دارم هر چند فضای مناسب برای کتابخانه‌های عمومی در سطح شهر آمل نداریم.

این مسئول با تأکید بر لزوم حل شدن مشکلات تهیه زمین مناسب برای ساخت کتابخانه عمومی مجهز و روزآمد در مرکز شهر، اظهار کرد: این مهم نیازمند همدلی و همراهی همه مسؤولان استانی و شهری دارد.

رسولی با اعلام پیگیری لازم از سوی رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی این شهرستان، گفت: خیران آملی که در همه زمینه‌های خیر و نیکی پیشگام هستند با تهیه زمین مناسب آمادگی دارند تا کتابخانه مطلوب احداث کنند.

لزوم حل شدن مشکلات تهیه زمین برای ساخت کتابخانه عمومی

شهرستان آمل هشت کتابخانه نهادی و مشارکتی دارد،با توجه به سندهای لازم در سال 1354 تصمیم بر آن بود تا در شهرستان آمل سه کتابخانه جدید ایجاد شود ولی با گذشت 42 سال همچنان این شهرستان با مشکل کمبود کتابخانه روبرو است.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان آمل ، با اعلام اینکه ایجاد کتابخانه عمومی مجهز و مدرن نیازمند اراده شهرستانی است، اظهار داشت: با توجه به وجود هفت باب کتابخانه عمومی نهادی و یک باب کتابخانه مشارکتی  در شهرهای آمل، رینه، دابودشت، امامزاده عبدالله و روستای وسطی‌کلا همچنان از کمبود فضای کتابخوانی رنج می‌بریم.

سیدآقابزرگ حسینی افزود: با توجه به وجود 70 هزار جلد کتاب در تمام کتابخانه‌ها و بیش از 7 هزار نفر عضو در سطح کتابخانه‌های آمل مشغول ارائه خدمات به همشهریان هستیم.

وجود 8 کتابخانه نهادی و مشارکتی در آمل

وی با اعلام اینکه براساس سند چشم‌انداز توسعه ملی در افق ۱۴۰۴ این شهرستان با جمعیتی بالغ بر 400 هزار نفر باید حداقل ۳۲ هزار متر مربع فضای فیزیکی کتابخانه‌ای و یک میلیون و 600 هزار  جلد کتاب به همراه 120 هزار نفر عضو کتابخانه داشته باشد.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی آمل با اشاره به سه شاخص اصلی در زمینه کتابخانه‌ها، تصریح کرد: شاخص‌ها براساس استاندارد بین‌المللی و کشوری بوده و به ازای هر ۱۰۰ نفر هشت متر فضای فیزیکی و هر یک نفر شهروند چهار جلد کتاب تعریف شده است که در آن حداقل 30 درصد شهروندان یک شهر باید عضو کتابخانه عمومی باشند.

این مسئول بیان کرد: شهرستان آمل از سال ۱۳۴۲ که نخستین کتابخانه عمومی شهر تأسیس شده تاکنون کمتر از 10 درصد شاخص‌های ملی را دارا بود.

حسینی تأکید کرد: تقاضا دارم مسؤولان برای واگذاری زمین احداث کتابخانه مرکزی و همچنین واگذاری ساختمان زندان سابق یا ساختمان‌های دیگر دولتی و خصوصی که بدون استفاده و متروکه است، تصمیم‌گیری کنند تا اداره کتابخانه‌های عمومی از وضعیت نامطلوب خارج شود.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی آمل با اعلام اینکه آمل پایتخت حکومت علویان بوده و یک هزار سال قبل از دانشگاه برخوردار بود، بیان کرد: این شهرستان در گذشته‌های دور حوزه علمیه داشته و در گذشته و حال رجال بزرگ سیاسی، فقهی، دینی، علمی و فلسفی در آن صاحب نظر بودند.

این مسئول با بیان اینکه 5۰ درصد صنعت استان در آمل مستقر بوده و نقش بسزایی در صادرات دارند، تأکید کرد: هم‌اکنون علاوه بر عالمان فرزانه، به صورت همزمان دو رئیس قوای قضائیه و مقننه کشور از این شهرستان هستند و دو ستاره پرفروغ از مراجع و علمای  جهان تشیع از این آب و خاک هستند.

خیران کتابخانه‌ساز آستین همت بالا بزنند

حسینی با بیان اینکه آمل در زمینه کشاورزی نیز پایتخت برنج و مرکبات ایران است، ادامه داد: از لحاظ مواهب طبیعی و گردشگری هم آمل سرآمد بوده و با وجود قله دماوند به عنوان بام ایران نماد غرور و سربلندی ایرانیان است.

وی خاطرنشان کرد: در شهری با ظرفیت‌های بی‌نظیر علمی، گردشگری، سیاسی، فقهی، گردشگری، صنعت و تولیدات هنوز هیچ فرد عاشق و دل‌سوخته دولتی و خصوصی برای برطرف کردن مشکلات کتابخانه عمومی اعلام آمادگی نکرده است و انتظار می‌رود اِلمان شهری در آمل هزار سنگر یک کتابخانه مجهز و بزرگ با معماری ایرانی و اسلامی در بهترین نقطه شهر باشد تا همه داشته‌های اسلامی، ایرانی و تاریخی ما را در خود جای دهد.

حسینی با اشاره به اینکه آمل در امانت کتاب و تعداد اعضای کتابخانه رتبه بالای استان را در اختیار دارد ولی در زمینه فضای کتابخانه‌ای رتبه خوشایندی نداریم، گفت: با توجه به آمار و مستندات از سال 1354 تاکنون اداره کتابخانه‎های عمومی آمل نزدیک به ۴۲ سال است که به دنبال زمین برای احداث کتابخانه مرکزی یا محلات بوده و هنوز موفق به این مهم نشدند.

براساس این گزارش، با توجه به اینکه مشکل تهیه زمین برای احداث کتابخانه عمومی در شهرستان آمل 42 ساله شد، امید داریم با تلاش مردم، مسئولان و مدیران استانی و شهری هر چه زودتر شاهد افتتاح کتابخانه عمومی مجهز و بزرگ در محدوده شهری باشم تا همه افراد از اقشار مختلف و رده‌های سنی گوناگون از آن بهره‌مند شوند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :