آخرین عناوین

سه شنبه 13 تير 1396-14:58 کد خبر:43834

خبرگزاری فارس گزارش می‌‌دهد:

نابودی روستاهای مازندران/ دیگر خبری از روستاهای خشتی نیست

ساختمان‌های قدیمی و سنتی روستایی جای خود را به آسمان‌خراش‌هایی سر به فلک کشیده داده و دیگر کسی خبری از خانه‌های خشتی و گلی نمی‌گیرد.


خزرخبر: طی سال‌های اخیر روستاهای مازندران از شکل سنتی خود خارج شدند و به ‌تدریج در حال تبدیل به شهر هستند؛ روستایی که انسان با مشاهده فضای آن احساس آرامش می‌کرد در حال حاضر تفاوتی با شهرها ندارد.

در حال حاضر ساختمان‌های قدیمی و سنتی روستایی جای خود را به آسمان‌خراش‌هایی سر به فلک کشیده داده و دیگر کسی خبری از خانه‌های خشتی و گلی نمی‌گیرد؛ جالب اینجاست این منازل تنها برای گذراندن اوقات خوش و تعطیلات است.

براساس گزارش‌های رسیده همکاری دهیاری‌ها به‌ ویژه در مناطق غرب استان با برخی از بسازبفروش‌ها به این موضوع دامن زده که تلاش می‌کنند با خرید زمین‌های کشاوری نزدیک جاده آن را در داخل بافت قرار دهند که این موضوع به نابودی زمین‌های کشاورزی کمک می‌کند و موجب می‌شود منطقه حالت طبیعی خود را از دست می‌دهد.

*موارد شکایت از دهیارها قابل پیگیری است

مدیرکل امور روستایی استانداری مازندران در این‌باره اظهار کرد: در بحث جلوگیری از ساخت‌وساز غیرمجاز از سال ۹۳ استانداری و تمامی دستگاه‌های متولی در این زمینه ورود پیدا کردند که 100 درصد از این امر جلوگیری شده است.

جان‌الله عبدی با اشاره به اینکه هر هفته از روستاها به‌ صورت دوره‌ای در دستور کار ما قرار دارد، اضافه کرد: علاوه بر این بخشداران و مسؤولان فنی روی این موضوع نظارت دارند.

وی تصریح کرد: اگر روستائیان قصد دارند برای فرزندان خود منزلی بسازد با هماهنگی دهیاری و در صورت قرار داشتن در بافت می‌توانند نسبت به این کار اقدام کند.

مدیرکل امور روستایی استانداری مازندران با اعلام اینکه در حال حاضر ۲ هزار و ۱۵۰ دهیاری در استان فعال است، افزود:موارد شکایت از دهیارها قابل پیگیری است و در دستور کار ما قرار دارد.

عبدی در پایان گفت:در صورت مشاهده موارد این چنینی افراد می‌توانند با شماره ۳۳۳۱۰۲۳۶ اطلاع دهند که در سریع‌ترین زمان ممکن مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

*هر چند مدیرکل امور روستایی استانداری مازندران بحث درباره ساخت و ساز غیرمجاز وارد جزئیات بیشتر نشده اما با گذر در روستاهای مازندران شاهد رشد قارچ‌گونه ویلاها و ساخت و سازهای هستیم که نه با بافت روستا همخوانی دارد و نه با جیب روستاییان.

دهیارانی که تبدیل به زمین‌داران بزرگ شدند، ویلاسازی گسترده در زمین‌های کشاورزی مسئله نیست که بتوان راحت در برابر آن سکوت کرد...

*دفاع رئیس سازمان جهاد کشاورزی از عملکرد دهیاران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز در این‌باره اظهار کرد: در حال حاضر شاهد همکاری خوب دهیاری‌ها نسبت به گذشته در بحث تغییر کاربری و ساخت‌وسازها هستیم.

دلاور حیدرپور بیان کرد: ممکن است در برخی مناطق مواردی مشاهده شود اما در مجموع از عملکرد دهیاری‌ها راضی هستیم و انتظار داریم این همکاری‌ها ادامه پیدا کند.

وی تصریح کرد: ممکن است در برخی موارد دهیاران به تغییر کاربری یا همکاری با افراد متخلف دامن بزنند ولی در مجموع همراهی خوبی بخشداران، دهیاران و شوراها هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: اگر موارد تخلف گزارش شود با کمک دستگاه‌های قضایی با تخلفات به‌ صورت جدی برخورد می‌شود.

*رئیس سازمان جهاد کشاورزی هم با دفاع از عملکرد دهیاران همه مسائل را به ممکنات ختم کرد که به در پاسخ باید عنوان شود سازمان جهاد کشاورزی به عنوان متولی حفظ زمین کشاورزی باید با قدرت بیشتری در این بخش عمل کند.

*رسیدگی به بیش از 7 هزار پرونده در شورای حفظ بیت‌المال مازندران

دادستان مرکز مازندران درباره پرونده‌های زمین‌خواری در استان، گفت: در 10 سال اخیر به‌ ویژه در اراضی ملی بیش از 7 هزار پرونده در شورای حفظ بیت‌المال مازندران رسیدگی شد.

اسدالله جعفری تصریح کرد: پرونده‌هایی که از ناحیه منابع طبیعی از محل اجرای احکام صادره مربوطه صورت گرفت، 2 هزار و 397 هکتار در اراضی ملی اعم از جنگل و مرتع و نظایر آن بوده که به بیت‌المال برگردانده شده و ارزش آنها نیز یک‎هزار و 823 میلیارد تومان بوده است.

براساس این گزارش، ادامه این روند موجب نگرانی و دلسردی روستاییان می‌شود؛ چرا که این روزها خود روستاییان و فرزندان آنان اجازه ساخت و ساز ندارند این در حالی‌ است که خوش‌نشین‌ها به‌ راحتی اقدام به ساخت برج‌های سر به فلک کشیده می‌کنند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :