آخرین عناوین

شنبه 17 تير 1396-10:9 کد خبر:43880

خبرگزاری فارس گزارش می‌‌دهد:

پایتخت کشتی ایران؛ محروم از زیرساخت‌های اولیه

جویبار که کشتی‌گیرانش بیشترین سهم را در قهرمانی تیم ملی ایران در جام جهانی و المپیک‌ها دارد، اینک محروم از داشتن حتی یک آکادمی و یا سالن حرفه‌ای است.


خزرخبر: فیلا در گزارشی به درخشش کشتی‌گیران جویباری در ترکیب تیم ملی ایران در جریان رقابت‌های جهانی بوداپست اشاره کرد و نوشت: در هر کشور کشتی‌خیزی، منطقه یا استانی وجود دارد که کشتی در آنجا پادشاه است، مثلاً در روسیه، داغستان یا چچن و یا در آمریکا آیووا یا پنسیلوانیا،در ایران چندین استان می‌توانند مدعی باشند، اما در سال‌های گذشته مازندران، بهترین کشتی‌گیران را معرفی کرده است، در مسابقات سال 2013 نه‌ تنها این منطقه قهرمانانی داشته است، بلکه شهر کوچکی به نام جویبار از این ویژگی برخوردار بوده است.

سال‌های گذشته در بوداپست کشتی آزاد ایران برای نخستین‌بار پس از سال 2002 قهرمان جهان شد و این در حالی بود که از پنج مدالی است ایران سه نفر آنها از جویبار بودند، شهرستانی که تنها حدود 50 هزار نفر جمعیت دارد.

مانند خیلی از شهرهای ایران ورزش اول در جویبار فوتبال، بسکتبال و یا والیبال نیست، بلکه ورزش اول جویبار کشتی است، لازم به ذکر است شهرستان جویبار اولین  شهر در ایران و شاید در جهان باشد که میدانی به نام کشتی دارد اما ظهور قهرمانان در جویبار اتفاقی نیست بلکه پیامد مربیگری خوب و تمرینات مناسب است که می‌توان از مربیان و زحمت‌کشان به ‌نام این شهر همچون محمود اسماعیل‌پور، حسین نقیبی، حشمت‌الله امید، همت مسلمی، سلمان قادری و دیگر مربیان و زحمت‌کشان این عرصه که بی‌شک نام بسیاری از خوبان این عرصه از قلم‌ افتاده است، نام برد.

متأسفانه شنیده‌ شده بعضی از دوستان شهرهای دیگر را به‌عنوان پایتخت کشتی ایران و بلکه جهان می‌نامند درحالی ‌که حتی سایت رسمی فیلا جویبار را به‌عنوان پایتخت کشتی ایران نام‌گذاری کرده است.

در سال 1381 در مسابقات جهانی در وزن 74 کیلو جوان جویباری به‌ نام مهدی حاجی‌زاده با پیروزی مقتدرانه مقابل کشتی‌گیری از آمریکا باعث شد تا سرود تیم ملی ایران را در این مسابقات طنین‌انداز شود و این پیروزی عاملی شد تا خون کشتی در رگ‌های این شهر جاری شود و بعد از مهدی حاجی‌زاده قهرمانان به ‌نام دیگری همچون رضا یزدانی، مسعود اسماعیل‌پور، عزت‌الله اکبری، ایمان صادقی، حسن یزدانی، برادران هاشمی و دیگر عزیزان که مقام‌های کشوری، جهانی و المپیکی دارند، وارد عرصه بین‌المللی بشوند تا نام شهر جویبار مثل گذشته به‌عنوان پایتخت کشتی ایران و جهان جاری باشد.

جویبار که کشتی‌گیرانش بیشترین سهم را در قهرمانی تیم ملی ایران در جام جهانی و المپیک‌ها دارد، اینک محروم از داشتن حتی یک آکادمی و یا سالن حرفه‌ای در حد استانداردهای جهانی فیلا است، در سال‌های قبل که لیگ جهانی در این شهر برگزار شد، فقط  نیمی از تماشاچیان خونگرم این شهر و استان توانستند در سالن حاضر شوند.

اواخر دولت احمدی‌نژاد، مسئولان وقت یک قطعه زمین را در کنار دو سالن کشتی مهدی حاجی‌زاده و خانه کشتی رضا یزدانی برای احداث سالن ٦ هزار نفری کشتی در نظر گرفته بودند.

در دولت روحانی زمانی که رئیس جمهور سفری به مازندران داشت قول احداث سالن کشتی ٦ هزار نفری با بودجه ملی را به این شهرستان داد و باعث شد تا بار دیگر استاندار و مسئولان بحث ساخت سالن را با جدیت پیگیری کنند ولی از این‌ همه وعده‌ها تنها دو چیز نصیب جویبار شد «یک فاجعه که طرح و بودجه ملی ساخت سالن ورزشی تبدیل به استانی شد و دیگری باز هم مثل دولت قبل کلنگی بود که وزیر وقت برای احداث این سالن زد».

از مسئولان انتظار می‌رود با توجه ویژه به زیرساخت‌های این رشته ورزشی در جویبار، بیشتر از این کوشا باشند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :