آخرین عناوین

شنبه 17 تير 1396-19:44 کد خبر:43892

خبرگزاری فارس گزارش می‌‌دهد:

سیراب شدن کام تشنه حیوانات با دام شکارچیان

حیوانات تشنه‌ای که برای رفع نیاز خود به آب به چشمه‌ها می‌روند اسیر دام شکارچیان می‌شوند،این در حالی است که مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران معتقد است طبیعت دیگر توان برداشت ندارد.


خزرخبر: این روزها مشکل کمبود منابع آبی و بحث استرس آبی نگرانی‌های بسیاری ایجاد کرده، به ‌طوری‌ که طبیعت را تحت تأثیر قرار داده است.

بحث خشک‌سالی علاوه بر اینکه برای کشاورزان مشکلاتی ایجاد کرده بر زندگی حیوانات در طبیعت اثر گذاشته است؛ برخی از افراد با سوءاستفاده از این موضوع اقدام به شکار گونه‌های جانوری می‌کنند، چرا که حیوانات نیز همانند سایر موجودات طبیعی به آب نیاز دارند.

حیوانات تشنه‌ای که برای رفع نیاز خود به آب به چشمه‌ها می‌روند ناخواسته اسیر دام شکارچیانی می‌شوند که از قبل برای‌شان تنیده شده است.

شکار غیرمجاز نگرانی‌های بسیاری ایجاد کرده و در این زمان از سال واقعاً مورد تأسف است که ادامه این روند به نابودی تمامی موجودات زنده در طبیعت منجر می‌شود.

* شکارچیان از هر فرصتی برای شکار در طبیعت بهره می‌گیرند

مسئول حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران ، اظهار کرد: متأسفانه شکارچیان از هر فرصتی برای شکار در طبیعت بهره می‌گیرند که این اتفاق بیشتر در اطراف چشمه یا رود رخ می‌دهد.

ربیعی ادامه داد: نواحی کوهستانی دارای منابع آبی و چشمه‌ محدودی است که شکار غیرمجاز بیشتر در این نواحی مشاهده می‌شود.

وی با اعلام اینکه شکار غیرمجاز موضوعی است در همه مناطق مشاهده می‌شود، تصریح کرد: باید محیط ‌‌‌بانان روی این مهم متمرکز شوند تا بتوانند تخلفات و شکار غیرمجاز را به حداقل ممکن برسانند.

مسئول حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران با تأکید بر اینکه به‌ کارگیری نیروهای مردمی و همیار در زمینه جلوگیری از شکار غیرمجاز می‌تواند بسیار مؤثر باشد، خاطرنشان کرد: به‌ کارگیری این نیروها می‌تواند به‌ صورت غیرمستقیم در بحث کاهش تخلفات کمک کند.

*امکانات و مسئولیت‌های محیط زیست با هم همخوانی ندارد

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران اظهار کرد: این روزها بحث خشکسالی و استرس زندگی جانوران را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

حسینعلی ابراهیمی‌کارنامی با بیان اینکه حیواناتی که به دنبال آب هستند برخی از شکارچیان در کمین نشستند تا آنان را شکار کنند، اضافه کرد: با وجود اینکه بسیاری از مردم از این کار متنفر هستند اما با این وجود هر روز شاهد تخلفات هستیم ولی اعتقاد داریم طبیعت انتقامش را خواهد گرفت.

وی با اعلام اینکه طبیعت دیگر ظرفیت برداشت ندارد، تصریح کرد: اگر این ظرفیت وجود داشته باشد محیط زیست نسبت به صدور پروانه شکار اقدام می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران  با اشاره به اینکه امکانات با مسئولیت‌های ما همخوانی ندارد، بیان کرد: مازندران از شرایط خاصی برخوردار است به‌ طوری ‌که هر ۱۰۰ متر مربع باید نیرو به‌ کار گرفته شود که عملا این کار ممکن نیست که در این زمینه مهم‌ترین موضوع استفاده از توان نیروهای بومی و محلی است که در این صورت مشکلی نخواهیم داشت.

ابراهیمی یادآور شد: مردم ما همواره یاور و همراه ما بودند که درخواست ما این است در زمینه احیای گونه‌ها نیز پای کار باشند.

وی گفت: افراد در صورت مشاهده شکار غیرمجاز می‌توانند موارد را به شماره ۱۵۴۰ اطلاع دهند تا اسرع وقت مورد پیگیری قرار گیرد.

براساس این گزارش، این موضوع برای همه شفاف و روشن است که طبیعت دیگر توان برداشت بیشتر ندارد ولی برخی افراد بدون توجه به این مهم حاضر به نابودی طبیعت هستند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :