آخرین عناوین

يکشنبه 25 تير 1396-8:56 کد خبر:43981

عضو جامعه نخبگان ایران و آلمان اعلام کرد:

مازندران با انتقال آب خزر دچار کاهش شدید بیلان‌ آبی می‌شود

عضو جامعه نخبگان ایران و آلمان با هشدار در ارتباط با طرح انتقال آب دریای‌خزر، گفت:اگر طرح انتقال آب از دریای‌خزر اتفاق بیافتد با اختلال شدید در بیلان آبی روبرو می‌شویم.


به گزارش خزرخبر و به نقل از فارس، عطاءالله قبادیان عضو جامعه نخبگان ایران و آلمان، طی گفت‌وگویی اظهار داشت: مازندران با یک بحران جدی روبروست و آن هم محاصره توسط کویر و پیش‌روی آن به سمت این استان است.

وی با بیان اینکه در منطقه تالاب آشوراده با یک فاجعه روبرو هستیم، افزود: جنگل‌ها، رودخانه‌ها و منابع‌طبیعی مازندران که میعادگاه زیستی ایران است باید حفظ شود.

عضو جامعه نخبگان علمی ایران و آلمان با اشاره به اینکه مرکز عظیم جمعیتی از قزوین تا سمنان، مازندران را تحت تأثیر قرار می‌دهد، خاطرنشان کرد: حدود 20 میلیون جمعیت پایین‌دست و نابودی ارتفاعات و ساخت‌وساز بر منابع‌طبیعی در مازندران اثر می‌گذارد.

قبادیان یادآور شد: در دهه 50 و 60 در مورد مسائل و فجایع زیست‌محیطی در خوزستان هشدار و طرح و برنامه برای جلوگیری از این فاجعه دادم اما عدم توجه به طرح‌ها و راهکارهای ارائه شده باعث شد تا امروز میعادگاه زیست‌محیطی خوزستان به یک ویرانه تبدیل شود.

وی با بیان اینکه این هشدارها را در حال حاضر برای مازندران هم می‌دهم و طرح‌هایی دارم، تصریح کرد: مازندران در حال تغییر اقلیم و خشک‌شدن است و نزولات جوی را به صورت یکباره در استان می‌بینیم.

عضو نخبگان علمی آلمان با اعلام اینکه بیلان آبی مازندران رو به کاهش است، اضافه کرد: پیکره شرقی دریای مازندران را کویر دربرگرفته و همچنین دریای مازندران عقب‌نشینی هم داشته است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه یخ‌ها در حال آب‌شدن و تالاب‌ها در حال خشک‌شدن هستند، تأکید کرد: تمام منابع آبی در حال از بین رفتن است و سخن از انتقال آب دریای خزر را هم مطرح می‌کنند.

عضو نخبگان علمی آلمان با مخالفت از اجرای طرح انتقال آب دریای خزر، ادامه داد: صراحتاً می‌گویم اگر طرح انتقال آب از دریای خزر اجرا شود اختلال شدید در بیلان آبی خزر رخ خواهد داد.

وی ادامه داد: باید بلندمدت فکر کنیم تأمین آب دریای‌خزر از طریق ولگا است که بیش از 250 میلیارد مترمکعب آب از آنجا آمده و وارد دریای خزر می‌شود، این دریا در حاشیه جنوبی حساس است و اگر برداشت آب صورت گیرد در بیلان آبی اختلال شدید به‌وجود می‌آید.

قبادیان با اشاره به اینکه اگر در مازندران در اثر این امر اختلالی ایجاد شود در کل کشور هم اختلال ایجاد می‌شود، تأکید کرد: در اثر انتقال آب دریا تالاب‌ها آسیب دیده و اختلال بیلان آبی در مازندران رخ داده و همچنین در سمنان هم دردی را دوا نمی‌کند و کارشناسان به این امر کارشناسان به خوبی واقفند.

عضو نخبگان علمی آلمان افزود: البته سمنان هم حق دارد اما هر منطقه‌ای استعداد خود را دارد و براساس فرهنگ زیست‌محیطی متفاوت دارند، می‌توانند در کشت و صنعت صرفه‌جویی در مصرف آب را داشته باشند، مگر اصفهان دچار مشکل شده است؟

قبادیان در پایان گفت: پیشنهاد می‌کنم بحران اجتماعی، اقتصادی و فرهنگ تهاجمی را به فرهنگ نجات سرزمین تبدیل کنیم و نهادها و سمن‌های اجتماعی می‌توانند در این زمینه نقش بسزایی داشته باشند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :