آخرین عناوین

يکشنبه 1 مرداد 1396-8:44 کد خبر:44063

قابل توجه مدیران ارشد و مسئولان :

صدای درد کارگرانی که در میان دل‌مشغولی‌های زندگی گمشده‌ است

کارگران خدمات شهری، قشری زحمت‌کش هستند که گرچه گاهی از دیدن‌شان غفلت می‌شود اما نقش پررنگی در درخشیدن سرزمین‌مان دارند.


به گزارش خزرخبر و به نقل از فارس، زندگی روزمره افراد با مشغله‌های متعددی سپری می‌شود، مشغله‌هایی که پسماندهایی را از خود به جای می‌گذارد که رنگ دل‌ مشغولی به خود گرفته‌ است.

در میان تمام این هیاهوهای زندگی، افرادی هستند که برای پاک کردن زندگی امروز از پسماندهای باقیمانده در تلاش هستند، افرادی که در سکوتی عمیق برای گذراندن زندگی خود و خانواده‌شان با باقی‌مانده زباله ساکنان این سرزمین سر و کاردارند.

افرادی که شاید گاهی از دیدن‌شان غفلت شود و نقش پررنگ‌شان در کنار تمام مشاغل به فراموشی سپرده‌ شود، کارگران خدمات شهری که هر روزه با انواع زباله‌ها و مواد دور ریختنی روبه‌رو هستند که تحمل آن حتی برای لحظه‌ای برای بسیاری از افراد دشوار است.

کارگرانی که گاهی از حقوق و مزایای خود باز می‌مانند و برای احقاق حق خویش راهی جز توسل به خبرنگاران نمی‌یابند.

جمعی از کارگران خدمات شهری شاغل در شهرداری نوشهر که به صورت پیمانکاری مشغول به کار هستند، برای رساندن صدای دردهای‌شان به گوش مسئولان به خبرنگار خبرگزاری فارس مراجعه کردند و از کاهش 50 درصدی حقوق خود توسط پیمانکار، شکایت داشتند.

افرادی که حتی از عنوان شدن نام خود هراسان بودند تا بهانه‌ای برای اخراج آن‌ها نشود.

این کارگران مدعی هستند که پیمانکار جدید به علت کاهش 40 درصدی نرخ اعلامی در مقابل پیمانکار قبلی، مناقصه را برده است و برای جبران این 40 درصد، حقوق کارگران را بین 30 تا 50 درصد کاهش داده است.

از طرف دیگر، این کارگران با اشاره به کمبود اشتغال در جامعه اظهار کردند: پیمانکار جدید از کارگران افغانستانی استفاده می‌کند، کارگران افغانستانی که در میان زباله‌ها زندگی می‌کنند و در شرایط مناسبی قرار ندارند.

این کارگران در ادامه با اشاره به این مطلب که زحمات زیادی را متحمل می‌شوند، بیان کردند: برای اداره زندگی خود با مشکلات فراوانی روبه رو هستند و از پس هزینه‌های زندگی خود و فرزندان‌شان برنمی‌آیند.

هزینه‌هایی که تنها شرمندگی را بر پیشانی این مردان هک می‌کند و عرق خستکی را بر تن‌شان باقی می‌گذارد.

از طرفی متصدیان امور قراردادها در شهرداری موظفند پیشنهادات پیمانکارانی را که از نرخ متعارف پایین‌تر است را مردود اعلام کنند زیرا صرف اعلام نرخ پایین‌تر معیاری برای پیروزی در مناقصه نیست و پذیرش این مناقصات، هموار کردن راه تخلفات دیگر و تضعیع حقوق کارگران خواهد بود.

علاوه بر این موارد، کارگران اعلام کردند: بر طبق قرارداد، پیمانکار یا شرکت جمع‌آوری مواد بازیافتی که طرف قرارداد با شهرداری نوشهر هستند بایستی در ابتدا عناصر و مواد بازیافتی را از سایر زباله‌ها که غیر قابل بازیافتند جدا کنند.

این در حالی است که تمام مواد بدون جداسازی، به مراکز مربوط و کارخانه‌های تبدیلی ارسال می‌شود، در صورتی که مملو از زباله‌های آلوده و متعفن هستند که منبعی برای انتقال بیماری خواهندبود.

لذا مسئولان باید توجه و احساس مسئولیت بیشتری به خرج دهند تا عملیات جداسازی به نحو احسن انجام شود و سلامتی شهروندان و مصرف کنندگان مواد بازیافتی پس از عملیات تبدیلی به مخاطره نیفتد.

شاید تنها با کمی تدبیر بتوان شاهد درخشش اقشاری شد که گرچه دیده نمی‌شوند اما نقش پررنگی در بهتر نفس کشیدن سرزمین‌مان دارند، اقشاری که گاهی راحتی زندگی ما از سختی زندگی آن‌ها عبور می‌کند.

تنها کمی احساس مسئولیت کافی است تا شنوای دردهایی شویم که نمی‌خواهیم شنیده‌شود.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :